• Strommingen

Höganäs = dålig kvalitet?

Jag har en servis från deras serie i stengods som jag nyligen började använda. Det har gått flisor ur typ varje liten tallrik! Jag har inte tappat dem eller ens sett när de gått sönder, halt plötsligt så har de bara gått sönder!

Är det bara jag som vart med om det här? Alla jag pratat med verkar ju äääälska sina serviser..

Jag har tidigare kört på porslin från både IKEA och V.B. som har hållt suveränt, så jag är inte extra klumpig eller nått.

Det måste vara materialet? De är ju inte jättebilliga så det känns ganska trist att de redan har gått sönder. Blir bara arg när jag äter mat från dem och ser hur fula de blivit.

ALDRIG mer Höganäs! Hmpf.

• Svar på tråden Höganäs = dålig kvalitet?
  • kaksmulan

Jag har också hört om Höganästallrikar som blivit "flisiga" ganska snabbt. Prova att lämna tillbaka dem. Har du kvittot kvar borde det inte vara något problem att reklamera dem.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • jeno1975

Jag har oxå en höganäs matservis, mörkblå. Jag är verkligen inte nöjd. det har blivit repor i varenda tallrik efter bestiken. Dock har det inte gått ur några flisor, ännu...

• Strommingen

Har tyvärr inga kvitton kvar, annars hade jag gått bums!
    Jag som alltid brukar spara kvitton..

• Lena
    Strommingen skrev 2008-10-11 18:42:55 följande:
    Har tyvärr inga kvitton kvar, annars hade jag gått bums!Jag som alltid brukar spara kvitton..
    Har du köpt med kort brukar ett kontoutdrag räcka.

Våra höganäs har flisfria och vi har haft dem i flera år men "rep"-märken blir det och det säger de själva för det beror på den mjukare glasyren de har.
  • mikio

Flisor har jag fått i en tallrik, och den klantade jag mig riktigt ordentligt med. Men jag är förvånad att jag inte har fler, för jag slår i mina rätt ofta, dom håller bättre än förväntat!

Men jag fick iaf mycket mindre repor på porslinet när jag bytte maskindiskmedel till yes powerdrops. Nu är ju inte alla sugna på det eller handdiskar, så då vet jag inte.

Sen kan man få en svamp och en burk polermedal av Höganäs om man mailar och gnäller lite!

• CMH

Vi har flata tallrikar, djupa tallrikar och små skålar i Höganäs (mörkblå, skit fula enligt min mening men men det hör ju inte hit haha) vi använder dom dagligen och vi har inte en repa eller en flisa, dom håller grymt bra och vi är inte direkt försiktiga, jag är rätt klantig.. Konstigt att det är så olika då?...

Egon 080109
  • Strommingen

Jag har nu skickat ett litet mail till Höganäs och frågat. Spännande att se vad de svarar!

• cissi77

Jag har också en hel del höganäs som vi använder till vardags och jag är inte rädd om porslinet (mörkblått ) men inga flisor dock lite repor.

• mimmi 1

Jag har kaffemuggar från höganäs, benvita med svarta träfat.. jättefina, men jag har upptäkt att de blivit så repiga innuti i botten, troligtvis efter kaffeskeden...liksom gråa runda repor.. såå tråkigt med så dyra muggar.
    Min kompis har tallrikar i samma serie, och hon är så besviken, för dom har åxå blivit så repiga efter besticken...

Strommingen, skriv gärna i tråden sen, om du får svar på ditt mail från Höganäs.. spännande att se vad dom skriver!!

• Strommingen

Ska hålla er uppdaterade om ev. svar.

Kanske skulle man ha kört på en mörkblå servis de verkar ju hålla mycket bättre än min turkosa! Älskar färgen, hatar flisorna.

Ang. grå repor i muggar - har sett MÅNGA Höganäsmuggar som blivit så, verkar vara oundvikligt. Jag har av den anledningen struntat i muggar. Tror jag ska köra på "dubbelglas"-muggar som finns på duka. De är ju isolerade med luft så de blir inte lika varma i mikron som mina vanliga latteglas.

• Thegran

vi har tallrikar, skålar m.m i den grå färgen. använder dem dagligen och diskar i maskinen.
    tycker alla fortfarande är fina, inga flisor som gått men visst, lite repor är det väl.

• Strommingen

Alltså om inte Villeroy & Boch vore så dyrt här så skulle jag garanterat köpa en hel servis därifrån. SÅ NÖJD med de tallrikar jag har därifrån. De är köpta från deras fabriksbutik och kommer från en "grisen i säcken"-låda, dvs andrahandssortering, som mina föräldrar köpte. De är i mina ögon helt felfria (Inga glasyrfel eller annat estetiskt störande, möjligen att stämpeln under är lite suddig/sned på vissa) och var svinbilliga jämförelsevis.

• CMH
    mimmi 1 skrev 2008-10-11 22:49:56 följande:
    Jag har kaffemuggar från höganäs, benvita med svarta träfat.. jättefina, men jag har upptäkt att de blivit så repiga innuti i botten, troligtvis efter kaffeskeden...liksom gråa runda repor.. såå tråkigt med så dyra muggar. Min kompis har tallrikar i samma serie, och hon är så besviken, för dom har åxå blivit så repiga efter besticken...Strommingen, skriv gärna i tråden sen, om du får svar på ditt mail från Höganäs.. spännande att se vad dom skriver!!
    Just det såna kaffemuggar har vi också, dock utan repor, men vi använder inte sked i så då e d ju inte så konstigt :)
    Egon 080109
  • Strommingen

Jag har koll på mina rättigheter, så jag hade gjort det om jag hade möjlighet. (Jag och sambon har läst en massa konsumenträttspoäng - jag är expiditens värsta mardröm haha Till och med MANGO, som är fruktansvärt dåliga på att följa konsumentlagar och skyller på att de är ett spanskt företag, har fått vika sig för mina argument. Eller argument, snarare fakta!)

Tyvärr så har jag köpt olika delar på olika ställen och vissa på annan ort, så det skulle bli ett himla projekt att reklamera allt i butik. Därför har jag nu valt att gå direkt på källan. Ni skulle bara veta hur mycket gratisprodukter och plåster på såren jag har fått när jag talat om att jag är missnöjd. Ibland lönar det sig att klaga!

• Floria

Undrar om det handlar om hur gamla de är, att det är sämre kvalitet på det som görs nu? För vi har muggar och assietter som ser som nya ut trots att de har minst tio år på nacken (höganäs). Och jag är riktigt klumpig som person...

• mimmi 1
    Floria skrev 2008-10-24 13:37:08 följande:
    Undrar om det handlar om hur gamla de är, att det är sämre kvalitet på det som görs nu? För vi har muggar och assietter som ser som nya ut trots att de har minst tio år på nacken (höganäs). Och jag är riktigt klumpig som person...
    mycket möjligt... mina benvita muggar är tre år ungfär.. och när jag tänker efter, så har vi ett gäng mörkbruna höganäs, från 80-talet, som är felfria.. men det kanske inte heller syns i botten på dom, eftersom dom är så mörka? hur som helst är det trist att Höganäs porslinet inte håller högre kvalliteé, med tanke på vad det kostar
Svar på tråden Höganäs = dålig kvalitet?