• EllenDell

Får spädbarn titta på tv?

Min son är åtta veckor. Jag vet att små barn tycker om att titta på akvarium eftersom det rör sig och det är klara starka färger hela tiden, men tyvärr har vi inget akvarium och varken råd eller plats med ett.

Om min son också skulle vara road av att titta på akvarium så undrar jag ... om det är farligt för ett litet barn att sitta och titta på en tv-ruta (självklart på avstånd) en liten stund .. ca 15-20 minuter, någon gång om dagen i roande syfte... är det skadligt för deras ögon eller liknande.. någon som vet nåt om detta ?

• Svar på tråden Får spädbarn titta på tv?
  • April Mamma

Tv är inte så bra för barnen, det blir för många intryck för den lilla hjärnan.
    Så  skippa tv:n.

• mammamadeleine

ingen aning, men båda mina har gluttat lite tv på dagarna, typ nåra min när man "måste" göra ngt! Dottern är nu 5 och har inga problem med synen så jag tvivlar på att nåra min här o där på ett lagom avstånd skulle vara skadligt!

• lunkentuss

Jag vet inte hur rekommendationerna ser ut, men annars finns det säkert filmer med ex. "akvarium" som man kan sätta på och låta bebisen se på =) Så blir det som att titta på fiskar ändå, fast på tv´n.

• Mor1977

Vår son är 1 år och tittar på Teletubbies ett par stunder om dagen. Vi började visa några ännu enklare filmer runt 8 månader ("Snuttefilmen" heter den visst) när vi märkte att han var lugn då. Det kändes därför rätt eftersom det verkade vara bra för honom att fokusera en stund. (Han är väldigt aktiv och var ganska missnöjd innan han lärde sig krypa).

Däremot var vi väldigt försiktiga med TV innan halvåret eftersom jag hade fått för mig att det inte var bra. Men jag vet inte. Kan dock tänka mig att avancerade filmer mm kan vara jobbigt för hjärnan att ta in. Men som med allt, om det görs med måtta är det nog ok.

• April Mamma

Det har inget med synen att göra, det blir för många intryck för hjärnan.

Borde väl finnas något annat som en lite bebis kan göra än att se på tv??!

• EllenDell
    himmelsflickan skrev 2008-10-11 20:44:52 följande:
    /::/ annars finns det säkert filmer med ex. "akvarium" som man kan sätta på och låta bebisen se på =) Så blir det som att titta på fiskar ändå, fast på tv´n.
    Ja, det var så jag menade. Jag vet att det finns dvd-film med akvarium och det blir ju samma sak som ett riktigt akvarium och inte alltför många färger och snabba rörelser heller...

Bara lite osäker på om det på något sätt kan vara skadligt för en liten bebis ögon att titta på en tv-ruta...
  • Marline

Jag har hört att barn inte ska titta på tv innan de är två år egentligen. Källa: www.blf.net/arkiv/arkiv_hborg06/barn_tv.pdf

"Amerikanska barnläkarföreningen rekommenderar därför
    att barn under 2 års ålder helt avstår från TV-
    tittande, att övriga barn begränsar sitt TV-tittande till !
    1-2 timmar per dag samt att vuxna bör se TV tillsammans
    med sina barn för att kunna diskutera och kommentera
    innehållet."

• lunkentuss
    EllenDell skrev 2008-10-11 20:52:12 följande:
    Ja, det var så jag menade. Jag vet att det finns dvd-film med akvarium och det blir ju samma sak som ett riktigt akvarium och inte alltför många färger och snabba rörelser heller...Bara lite osäker på om det på något sätt kan vara skadligt för en liten bebis ögon att titta på en tv-ruta...
    Det kan jag inte tänka mig, men har däremot inga vetenskapliga bevis varken för elr emot
    Men som en del sagt så är det väl för hjärnans skull, då tvn växlar fort mellan olika scener, mkt färg och röreler på en gång osv. Så att titta på akvarie på tv skulle jag tycka vara okej =)
  • Son2007

min lille kille tittar på teletubbies avnitt några gånger i veckan..han tycker det är jätte kul..skrattar och pratar till dom och så blir han väldigt lugn av det. Med han är det inga problem..= ) Tv till måtta..

• Esthery

Nej barn under 3 år ska inte kolla på tv, det är för mkt bilder för dem.

Svar på tråden Får spädbarn titta på tv?