• Anonym (klarhet?)

vad ska till för att man ska förlora vårdnaden?

Jag har en lite flummig fråga, men hoppas nån kan ge mig lite klarhet. En tjej bekant befinner sig i en situation där hennes ex kontaktat jurist, och säger till henne att han kommer söka om ensam vårdnad. Han och även hans föräldrar ringer och psykar henne hela tiden och hon är i upplösningstillstånd. Han tycker hon är "psykiskt sjuk", men det är bara löjligt. Det är så han gör när han blir lämnad. Han beter sig jätteilla mot henne. Han är retorikens mästare och otroligt social, så hon är rädd han ska kunna övertala rätten om att hon är störd, och att han förtjänar ensam vårdnad.

barnet är ca 1 1/2 år.
    Jag vill verkligen försöka lugna henne, och spontant så har jag svårt att rätten skulle bara ta hans och hans föräldrars ord på saken. Dessutom enligt det jag har hört så brukar det vara advokaterna som pratar i en vårdnadstvist, och att det inte är en "rättegång" i ordets bemärkelse.
    kan någon som genomgått en vårdnadstvist ge mig lite input? Och visst ska det väl extremt mycket till innan en mamma ska förlora vårdnaden bara för att pappan påstår att hon inte är frisk? hon är även rädd att det faktum att hon är arbetslös (just nu mammaledig) ska påverka också.
  • Svar på tråden vad ska till för att man ska förlora vårdnaden?
  • SG1978

Jag tycker att din vän ska ta kontakt med familjerätten direkt på måndag. Där kan de hjälpa till att medla mellan föräldrarna. Familjerätten ser situationen ur barnets perspektiv och arbetar för barnet.
    Det är faktiskt väldigt ovanligt att en förälder tilldöms enskild vårdnad av tingsrätten såvida den ena föräldern är missbrukare eller kriminell eller dyl. Att han skulle kunna åberopa att mamman är psykiskt störd ger honom inte enskild vårdnad.

• Anonym

Det måste väl minst finnas en hälsohistoria från psyk kan man tycka? Men jag har ingen erfarenhet men det sunda förnuftet säger att hon borde hålla sig lugn och se till att få stöd och inte påverkas av en manipulerande person. Bevis måste ju finnas.

• SG1978

Även OM det skulle vara så att hon är psykiskt sjuk är det inte skäl till att mista vårdnaden. Är man riktigt sjuk och behöver ligga inne på avd för vård eller att man bedöms för sjuk för att ta hand om sitt barn kan den andra föräldern få tillfällig vårdnad om barnet.

• Anonym (klarhet?)

ja och självklart finns det ingen psykhistoria, hon är fullständigt normal tjej, med ett manupilativt ex. tyvärr känner jag honom mycket väl, och kan bara instämma. redan för flera år sen misstänkte jag att han hade lite psykopatiska drag, och efter jag hört nu så är jag bara mer övertygad. han är dock en charmig vältalig jävel, och det är sånt som gör det så svårt.

nån som vet om man använder sig av vittnen, typ karaktärsvittnen vid vårdnadstvister?
  • Anonym (klarhet?)

ja, jag undrar om hon kontaktat familjerätten, men det borde hon ju absolut göra. hon är nog också rädd för att detta kommer kosta en massa pengar, då hon inte har några och är arbetslös. men det är jag också fundersam över om det kommer göra

• Anonym

nej, de kan inte ta hennes barn ifrån henne. Det måste finnas bevis och inte bara "munbubbel". Det måste vara styrkt från alla håll och kanter om hon ska anses som psykiskt sjuk.

Jag fick information från familjerätten och det krävs jätte, jätte mycket för att någon ska mista vårdnaden.

Hennes ord väger lika mycket som hans.

Jag tror hon kan vara lugn i just det - är hon en bra mamma och inte har polisanmälningar och sociala anmälningar på sig, så vad kan han säga för att hon inte ska få ta hand om sitt barn? Han kan ju inte sätta några diagnoser på henne.

Familjerätten är nog vana vid folk som har förmågan att prata och vara sociala... det viktigaste för dom är att de kan ha både sin mamma och pappa.

Ibland kan det vara till någons nackdel när man promt försöker få enskild vårdnad och försöker smutskasta den andra med bara ord... det är trots allt bara ord... de ser igenom det vill jag tro.

kram

• SG1978

Familjerätten är helt kostnadsfritt! Karaktärsvittnen kan komma på fråga vid ev tingsrättsförhandlingar.

• Anonym

ja det kostar skjortan att gå till rätten. är i nästan samma situation mitt ex ringer och säger att jag är sjuk och att han inte orkar med mig nåt mera. sen kräver han övernattning. eftersom han har hotat att döda mig och slagit mig så är jag livrädd för honom men socialtjänsten ger mig ingen kontaktperson så jag vet inte vad jag ska göra.

• Anonym (klarhet?)

tack, ja det är så ungefär som jag också har uppfattat att det är, men hon är rädd och han psykar henne så mycket att hon håller på brytas ner. det tragiska är också att han säger samma sak inför deras bekantskapskrets, att hon är sjuk och hans föräldrar psykar henne också. 

jag tycker så obeskrivligt synd om henne
  • Anonym (klarhet?)
    Anonym skrev 2008-10-11 21:24:14 följande:
    ja det kostar skjortan att gå till rätten. är i nästan samma situation mitt ex ringer och säger att jag är sjuk och att han inte orkar med mig nåt mera. sen kräver han övernattning. eftersom han har hotat att döda mig och slagit mig så är jag livrädd för honom men socialtjänsten ger mig ingen kontaktperson så jag vet inte vad jag ska göra.
    men varför ger dom dig inte det?
  • Anonym (klarhet?)

finns det några fler som har erfarenheter?

• en glad

blir det en öppen bå-bo-umg-tvist så blir familjerätten indragen, i första hand med samarbetssamtal, på uppdrag av tingsrätten. Därför är det klokaste hon kan göra att redan nu kontakta dem själv och förklarar läget och be om hjälp. De är enligt lag skyldiga att hjälpa till då det gäller tvister om barn och det kostar inget!

• Mamsis

Hur psykar de henne? Via mail elelr sms? Via tfn? För allt som sker ska hon spara och tfn samtal kan hon spela in. Psykar de henne då de träffas kan hon be någon finnas så nära att han eller hon hör vad som sägs och kan intyga det.

• Hedebris

vår vårdnadstvist är över sen i tisdags.

mamman förlorade vårdnaden. vill du höra med så inboxa mig

• Anonym (OROLIG)

Är i precis samma sits, har nyligenn lämnat barnens pappa men vi bor dock fortfarande tillsammans.
    Han är också väldigt manipulativ och ljuger så det står härliga till. Och de flesta han träffar sväljer allt han säger med hull och hår.

Hans föräldrar hade det dock väldigt bråkigt och så när han var barn, och det ska finnas en tjock akt ang deras vårdnadstvister hos soc. Men kommer familjerätten kunna titta på det nu när vi förmodligen kommer hamna i tvist också?
    Tänkte att det kanske kan få dom att förstå att han blivit formad till den han är om dom ser vad han blivit utsatt för. Så hans falska trovärdighet kanske blir ifrågasatt..

Jag är absolut inte ute efter att ta barnen ifrån honom utan vill att vi sak ha dom varannan vecka.
    Problemet är att vi inte kommer överens om varbarnen ska vara skrivna och gå på dagis. Och eftersom vi inte kan komma överens om detta så måste ju någon annan bestämma det åt oss.
    Vi ska gå på samarbetssamtal, men som han säger "det kommer inte att bestämmas ett jävla skit där".
    Tar tingsrätten hänsyn till hur man betett sig under samtalen??
    Och vad är det dom kommer att besluta om? Är det vårdnaden eller bara i den aktuella frågan?

Någon som vet??

• Anonym (klarhet?)

jag har inte någon koll på samarbetsavtalen, men logikt sett så borde det påverka. även denna kille har skitit i samarbetssamtalen, och det måste ju verkligen slå tillbaka på honom.

• Anonym (OROLIG)
    Svar på #16
    Jo, jag tycker verkligen det men man är ju ändå orolig. Det är ju ens barn det handlar om!
    Jag har börjat förbereda mig så mycket som möjligt, så jag har något konkret att komma med på samtalen om varför det vore bäst med dagis och folkbokföring där jag bor.
    Hans enda anledning till att barnen ska vara skrivna och ha dagis vid honom är att han vill ha närmre till jobbet..
    Och de personerna som håller i samarbetssamtalen ska ju endast se till vad som är bäst och tryggast för barnen.
    Hoppas verkligen att det går bra för er!
  • Anonym

Måste bara inflika med att säga att man inte ska lägga allt för stor förhoppning till familjerätten och deras ev kompetens.
    Tyvärr är det väldigt många(inkl mig) som har haft en dålig träff med familjerätten.
    Däremot så kan det ju absolut vara ett sätt för föräldrarna att kunna disskutera osv, och även visa på att man vill komma fram till en lösning.

Men man måste ändå ha i beräkningen att man kanske inte får den hjälp man förväntat sig.
    Vår familjerätt sa väldigt tydligt att barnens säkerhet inte är viktig när man tänker sig barnens bästa.
    Sen efter att ha gått på 2 möten så bad dom oss inte att komma tillbaka för dom tyckte att vi inte kunde komma överens.
    (men vi var ju där för att vi inte kunde komma överens och ville ha hjälp med det)

Och bara som förvarning för att din kompis ska vara beredd, så kan inte alla som jobbar hos familjerätten se skillnad på en charmant jäkel som kan smöra som 17 och kan ljuga så han tror på det själv. Detta hände mig, och dom körde helt och hållet på pappans linje i vårt samtal.

Så gå dit och se om dom verkar vettiga att ha att göra med, men ha inte för stora förhoppningar.
    Det är värt ett försök iaf.

Svar på tråden vad ska till för att man ska förlora vårdnaden?