Vad har förskolechefer och rektorer för utbildning?
Med hopp om både högre lön och mer ansvar har jag börjat fundera på vad förskolechef och rektorer har för utbildning samt lön.
Är det någon som har koll och som kan upplysa?
Tacksam!
Med hopp om både högre lön och mer ansvar har jag börjat fundera på vad förskolechef och rektorer har för utbildning samt lön.
Är det någon som har koll och som kan upplysa?
Tacksam!
De har oftast en pedagogisk examen i botten och har arbetat som det i några år. Sedan brukar de ha gått en ledarskapsutbildning på högskolenivå.
Min rektor är iallfall fritidspedagog i botten. Nu är hon rektor för åk F-3.
hennes lön är ca 36-40.000 i månadne om jag kollar taxeringskalendern från förra året!
Men det låter ju inte så illa för mig då!
Är grundskollärare, och har arbetat som det. Just nu arbetar jag i förskolan.
Vet du vad det krävs för ledarskapsutvecklig? Hur många poäng etc?
Hon blev rektor före utbildningen...........de annoserade ut tjänsten hon fick den och har sedan gårr på utbildning ca 4 dagar i månaden.
Jag vet att på specialpedagogutbildningen på min högskla finns en kurs som heter ledarskap.............den är ju bra att ha om man ska söka rektorstjänst!
Finns rektorsutbildningar med fast jag vet inte var, tror att det är så att alla måste ha det.
Vad jag förstått ska det införas, men är ännu ine gjort. Utbildningen som du hänvisar till och flera jag kikat på verkar man läsa medan man arbetar som rektor. Ex. 30 dagar fördelade på sex terminer.
Anonym (Vill mer) skrev 2008-10-11 21:55:32 följande:
Medans de läst? Ja, men det verkar stämma med de utbildningar jag kikat på.
Men det hade varit intressant att veta vad som mer krävs för att man ska kvalificera sig vid en eventuell ansökan.
Jag har nyligen intervjuat ett antal personer som har sökt en rektorstjänst på vår förskola (jag är fackligt ombud) och de vi intervjuade hade väldigt olika erfarenheter och utbildning. Man måste inte ha en formell "rektorsutbildning" men det är ju absolut ett plus i kanten. Men annars kan man börja som biträdande rektor och "arbeta sig upp" - det var så hon har gjort som slutligen fick jobbet! Många kommuner har egna rektorsutbildningar som man kan söka också, kolla lite vad som finns i din kommun.
Jag är inne på samma bana som du, längtar också efter mer ansvar och högre lön. Min strategi är att tacka ja till så många extrauppgifter som möjligt för att lära mig så mycket som möjligt.
Får jag fråga vilken kommun du jobbar i?
Tack för ditt utförliga svar!
Jag är verksam i Blekinge och här anonnserades det ut två rektorstjänster i förskolan nu. Tyvärr känner jag att jag behöver mer kött på benen innan jag söker så denna gången var det inte aktuellt.
Finns det någon rektorsutbildning på distans tror du? Hade varit skönt att kunna läsa under kommande föräldraledighet.
Anonym (strävar) skrev 2008-12-04 15:43:03 följande: