• Anmasin

Gaaaahhh! Trotsig 3,5-åring..... Tips på bra bok om trots??

Som rubriken lyder tampas jag med en ûbertrotsig kille på 3,5 år.
    Han är världens underbaraste kille. Har en härlig personlighet, är sprallig, busig, pratig, påhittig, snäll, omtänksam, rolig.... mm mm
    MEN till detta är det världens mest bestämda kille, han har en vilja som stål! Och har varit så sen han föddes.
    Trotsar just nu dessutom enormt pga åldern (?) och pga en liten lillasyster som kom för 6 månader sedan.

Detta skapar just nu ett ohållbart klimat hemma då jag inte vet hur jag ska bemöta honom. Inget jag gör tycks fungera....

Jag har läst lite av trådarna som finns och har dessutom beställt Trotsboken. Men har någon något mer tips på bra böcker att köpa/låna angående trotsiga barn?

• Svar på tråden Gaaaahhh! Trotsig 3,5-åring..... Tips på bra bok om trots??
  • en glad

Som rubriken lyder tampas jag med en ûbertrotsig kille på 3,5 år.
    Han är världens underbaraste kille. Har en härlig personlighet, är sprallig, busig, pratig, påhittig, snäll, omtänksam, rolig.... mm mm
    MEN till detta är det världens mest bestämda kille, han har en vilja som stål! Och har varit så sen han föddes.
    Trotsar just nu dessutom enormt pga åldern (?) och pga en liten lillasyster som kom för 6 månader sedan.

Detta skapar just nu ett ohållbart klimat hemma då jag inte vet hur jag ska bemöta honom. Inget jag gör tycks fungera....

- Beväpna dig med allt tålamod du har, välj dina strider, lirka, gå i pakt med honom och förhandla... bekräfta hans rätt att ha en avvikande åsikt och känslor, men också din rätt som vuxen, med bättre erfarenhet och perspektiv, att bestämma... straffa inte genom att avvisa tex. för att han fungerar som en alldeles normal 3-åring!

Var glad för att du har en kraftfull kille - med rätt använd energi kommer han att gå långt i livet!

• Suzie Seven

Jag har Trots boken men tyckte den var sa dar... Tyckte Mitt kompetenta barn, Jesper Juul, var battre.

• en glad

"Lotsa barn" Lars H Gustafsson är bra! Liksom alla hans "föräldraböcker" fö...

• loveliva

Barnuppfostran utan gråt
    En bok med praktiska tips & råd, jättebra !!!

• wakkie

anna wahlgren tipsar jag om en bok från graviditet till tonåringar fick MKT bra tips där i när jag fick en vääldigt trotsig liten tjej=)

Svar på tråden Gaaaahhh! Trotsig 3,5-åring..... Tips på bra bok om trots??