• choclate chip cookie

Hur ofta förkylda? Ni med barn på dagis!

Jag undrar hur ofta är ni hemma med förkylt barn, ni som har barn på dagis. Min lille har precis börjat- och är förkyld:( alla bara säger "nu börjar det, så här är det att ha barn på dagis, bara att vänja sig". Är det verkligen så att de blir sjuka hela tiden?

• Svar på tråden Hur ofta förkylda? Ni med barn på dagis!
  • Hundtok

Ja, vi hade inte en hel månad de första 2 åren. Det blir dock lite bättre framåt maj till september.

• Laxen0608

Men är det förkylningar som är värst?Eller är det mkt andra sjukdomar oxå?finns det ens möjlighet att klara sig ifrån t.ex magsjuka och sånt?

• FunnyYummy

Förkylningsvirus är helt klart det vanligaste, framförallt på vinterhalvåret. Självklart finns det chans att klara sig från magsjuka m.m men inga garatier. De säger ju att det finns ca 400 olika typer av virus som barnen stöter på sina första år på vår jord...Spännande ellerhur?!

Problemet är ju ofta också att immunförsvaret inte är på topp när man precis varit sjuk, så då är det lätt att åka på nåt igen...

• Fonzan

våran son har hållit sig riktigt frisk! han är 2,5 år...däremot brukar vi bli förkylda!
    Han drar hem till oss...

Tror jag hade 5 vab dagar i år...fram tills nu...känns inte som så mycket...

Tror min sambo har 2 vab dagar.

Sonen har varit magsjuk 1 gång sedan han föddes... och det var innan han började på dagis...precis innan han fyllde 1.

• jojjo78

våran son började i aug och har varit sjuk en till två gånger i månaden sen dess inte kul. Men hoppas att de börjar gå bättre snart är ganska så trött på de.

Mamma till våran ögonsten Emil 070411
  • E L I

Inte varit hemma många gånger med sonen. Men sen beror det ju på hur mycket/lite sjuk man själv vill att barnet ska vara för att gå till dagis.
    Förkylning med snorig näsa och lite hosta har de ju mer eller mindre hela hösten/vintern, så skulle man vara hemma för det så skulle man ju vara hemma hela tiden!

Men har de feber, magsjuka eller allmänt hängiga så bör man ju naturligtvis vara hemma, så resonerar vi i allafall.
    Så sonen har gått på dagis i ca 1 år och vi har väl varit hemma 1 gång för magsjuka, 1 gång för stukad fot och kanske 3-4 ggr för förkylning/feber på detta året.

• Maggis

Min minste som började fsk i mitten av augusti har varit snorig och hostig i nästan 1 månad nu (fast pigg). Minns att första hösten för nr 1 var likadan. Så ja, så här "ska" det vara i början. De konfronteras ju med mängder av virus och är dagligen nära andra barn samtidigt som deras immunsystem är otränat. Det blir bättre.

//Maggis
  • Vilmagbg

Vår son var hemma (nästan) varannan vecka de första 1,5 åren efter att han börjat på förskolan.
    Det vanligast var att han hade feber i 3-4 dagar + ont i halsen. Han fick också RH-virus och då var vi hemma i 3 veckor (feber i 12 dagar + fruktansvärd hosta) Några svängar av magsjuka åkte vi också på hela familjen.
    Där emot är han aldrig förkyld med snorig näsa.
    Jag jobbar på förskola och jag tycker att vår son var sjuk mkt. Det klassiska här hemma = sonen sjuk i 3-4 dagar med feber och ont i halsen, när sonen blivit frisk blir maken sjuk.
    Jag jobbar på förskola och blir nästan aldrig sjuk.

• Majsan70

Vi har maxat dagarna två år och däremellan har vi ett antal sjukdagar för vår lilla tjej. Hon är 5 nu och kanske att det börjar ordna sig.

• Mandarin

Jag har 3 barn 9år,3år och Alex 9mån. Samtiliga har har fått ersättning och de två största har gått/går dagis. Det är inte ofta de har varit sjuka fått förkylning eller annat. Max 2ggr per år.

• salvavinnie

Första tre månaderna var han sjuk konstant, öroninlammation, ögoninflammation och kräksjukan... I somras blev det bättre men nu i höst har redan hunnit med en öroninflammation med hög feber, falks krupp och flera snuvor. Fast är han bara snuvig men pigg och feberfri får han gå på dagis iallafall. Vi turas om att vabba men det är klart att det är påfrestande... Hoppas verkligen för allas skull att det lugnar sig lite nu...

• MiniFröberg

I september månad var sonen hemma 11 av 22 vardagar. Förkylning, feber och öroninflamation i olika omgångar.
    Nu har han lyckats vara på dagis en hel vecka plus 2 dagar i sträck. Klarar han måndagen också är det rekord hitintills! Skolade in i mitten av augusti.

• Zolo

Grabben började på dagis aug-07 och har varit hemma 2 dagar pga feber allt som allt!

• frk Carlsson

Tuva började fsk i aug 07 och var helt frisk hela hösten! men sen efter jul började det och det ena avlöste det andra - det var förkylning, feber, ögioninfallamtion och höstblåsor om vartannat - hon var sjuk minst 1g/mån jan-maj. Men det gick bra - vi turades om att vabba och som mest var hon hemma 5 dgr i sträck. Men det är drygt när det bara är sjukdomar och dom har varit på fsk typ 10 dgr å allt rullar som vanligt och så är det dax igen...usch...å så blir man smittad själv mitt i allt också...

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • memama

min lillasyster som då var runt året gick på bebisavdelningen och där är det som värst, har en syster som går på en större avdelning och där drabbas de inte lika ofta. Min minsta går nu hos dagmamma och dagar för vård av barn har drastiskt minskat. De allra minsta stoppar ju allt i munnen.

• Humpan

Visst är det jobbigt. Inskolning på dagis i mitten av augusti och det är ständiga förkylningar med feber sedan dess. Imorgon måste vi vara hemma hela familjen för nu har dottern smittat oss med. Jag var beredd på att hon skulle bli sjuk, men inte trodde jag hon skulle lyckas smitta mig med allt dessutom.

• Pshevil

Vi skolade in i mitten av augusti och vi har inte varit hemma med sonen än för att han har varit sjuk, ta i trä! Jag har också hört skräckhistorier om hur mycket man måste vara hemma med sjukt barn så jag bara väntar... Fast sonen har inte varit mycket sjuk alls sen han föddes och började ju på dagis ganska sent (var 2 år och 8 mån).

• kanal3

Dottern började på dagis i augusti i år, hon klarade sig till septemer och har vart förkyld 3-4ggr nu, sista gången var förra torsdagen som hon blev förkyld och har äntligen idag blivit frisk från det, imorgon ska hon till dagiset igen och då får jag nog hem ett förkylt barn igen.

• Maggiepuh

Min son har varit förkyld till och från i 1 år nu (max 1 månads snorfri dock inte på en gång). Läkaren började säga att när vi tar semester skulle förkylningen släppa, men det gjorde den inte så han ska plocka bort polyperna för att se om det hjälper.

Han har gått på dagis sedan juni 07 och vi har varit hemma när han varit som värst dvs slämhosta, feber eller övrig sjukdom dock inte för att näsan är rinnig.

Svar på tråden Hur ofta förkylda? Ni med barn på dagis!