• Ella Mia

Byta hela köket eller bara luckor?

Vi ska renovera vårat kök i en snart 20 år gammal bostadsrätt. Kan inte bestämma oss, om vi ska:

Alt. 1) byta ut hela köket mot ett nytt IKEA-kök, stommar och allt. Göra allt utom el och vatten själva.

Alt. 2) om vi ska nöja oss med att måtbeställa nya luckor, (Då ingår hembesök med mätning, leverans och installation i priset.)byta ut ett dåligt högskåp, byta några av vitvarorna, fläkt, kakla om och ev byta köksblandare.

Alt. 1) kan ge oss just det kök vi vill ha och kostar bara kanske 5-10 000 mer, tror vi. Men det innebär en massa massa jobb, som vi inte vet om vi kommer att orka med, med småbarn. Alt. 2)vet vi, kommer inte ge oss det kök vi helst vill ha, men kanske gott nog? Det kommer helt klart att innebära mindre jobb för oss.

Hur tycker ni att vi ska göra?

• Svar på tråden Byta hela köket eller bara luckor?
  • Lallamen

Vi stod i precis samma val för ett år sedan. Vi valde alternativ 1 (+ att det ledde till att vi i princip helrenoverat hela huset , men det kan ni ju låta bli
    Har fyra barn mellan 3-8 år och visst har vi haft jobb men själva köksdelen var inte speciellt besvärlig. En helg + ett par kvällar efter att barnen lagt sig så var golv, skåp och vitvaror på plats.
    Är så lycklig att vi valde att göra om. T.ex. flyttade vi spisen 40 cm och den extra arbetsytan jag fick gör mig faktiskt glad varje dag eller när jag drar ut lådan med kastruller istället för att ligga på knä och rota längst in i ett skåp eller det utdragbara skafferiet eller ugnen som numera sitter i normal arbetshöjd osv osv. Visst hade jag säkert varit glad även om vi valt lightvarianten men det här köket är underbart!!!

• Ella Mia

Någon som bytt bara luckor och lite annat och är nöjd med det?

• Balehead

Våra grannar gjorde det. De var nöjda med kökets struktur, så de gjorde bara om luckorna.

• Malia75

När vi bodde i lägenhet tittade vi på just den lösningen, att måttbeställa luckor och behålla befintligt kök i övrigt. Det blev i stort sett lika dyrt som IKEA-köket nytt. Det gjorde att vi satte in ett nytt kök utan att tveka. Men visst....då hade vi inte småbarn! Kan ni få barnvakter eller hjälp med köket? I så fall hade jag inte tvekat.

• sweettooth

Då det inte är något större fel på våra luckor har vi valt att lämna in befintliga luckor för ommålning. Sen har vi bytt golv, tapetserat om, satt bröstlist, bytt alla lister och all belysning och köpt nya gardiner. Fick på det sättet ett helt "nytt" kök för under 15000 som vi är jätte nöjda med.

• Jag86

Vi lackerade bara våra luckor. Nu ska vi byta bänkskiva och kakel... Redan nu är jag helnöjd... skulle aldrig lägga dom pengarna på nytt kök nu....

• Ella Mia
    Malia75 skrev 2008-10-15 09:38:09 följande:
    När vi bodde i lägenhet tittade vi på just den lösningen, att måttbeställa luckor och behålla befintligt kök i övrigt. Det blev i stort sett lika dyrt som IKEA-köket nytt. Det gjorde att vi satte in ett nytt kök utan att tveka. Men visst....då hade vi inte småbarn! Kan ni få barnvakter eller hjälp med köket? I så fall hade jag inte tvekat.
    Nej, det är det som är det stora problemet. Ingen hjälp med köket att få och inga barnvakter i stort sett...
Svar på tråden Byta hela köket eller bara luckor?