• cassie27

Hjälp med läxa (kriser och försvarsmekanismer)!

Hej!
    Vi fick läxa om kriser och försvarsmekanismer.... Har beskrivning och måste välja bland några mekanismer. Hoppas ni kan hjälpa mig. Själv har jag mina förslag men vill checka om jag tänker rätt.

Jag måste välja bland : regression, förnekande, bortträngning, reaktionsbildning, rationalisering, isolering, undantryckning av känslor, intellektualisering, försjutning, projektion, kompensation, undvikande och sublimering.

1. Försvarsmekanismer. Vilka försvarsmekanismer ser du nedan?

a) Margaretha har länge spanat in en tjej som tränar på samma gym som henne. Tjejen i fråga verkar inte vara intresserad av henne. Efter ett tag inser Margaretha att tjejen är lönnfet, kobent och har uttryckslösa ögon också.

b) Tor behöver plugga inför ett prov. När hans kompis ringer och föreslår att de ska gå på bio tackar Tor ja, övertygad om att ett biobesök kommer öka studielusten.

c) Arwen är förbannad! Hon har ?bara? skrivit Godkänd på provet i matte! Tänk om hon hade haft en bra lärare, då skulle hon säkert ha skrivit bättre!

d) Elioth har fått negativa recensioner på sin senaste platta. När han läser vad kritikerna har skrivit så känns det hemsk. När hans dotter kommer in i köket där Elioth sitter så snäser han åt henne att byta kläder, de hon har på sig passar inte en 10 ?årig flicka utan ser ut att komma direkt från horhuset.

e) När Leonard är ledsen brukar han ta en lång promenad till ett stall och en hästhage. När han känner doften av hästarna och ser deras stora, trygga ögon mår Leonard bättre. Eftersom Leonard växt upp med en mamma som alltid haft egen häst så är han inte rädd för dessa stora djur utan istället känner han en trygghet hos dem.

f) Carl har lovat sig själv att inte ha sex förrän han gifter sig. Han har ingen partner just nu men däremot har han en supersnygg BMW som han ägnar mycket tid åt. Han köper specialdelar till den från Tyskland, mekar, tvättar och vaxar ofta bilen. All sin fritid lägger han på sin nya, fina bil. Många timmar sitter han framför datorn för att läsa sidor som berör BMW:n och han har kontakt med andra personer som har samma bil. Hans bensin- och bilkostnader är skyhöga men det bryr sig Carl inte om.

Mina förslag är: a)projektion, b)förnekande, c)rationalisering, d)försjutning, e) undvikande, f)sublimering.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hjälp med läxa (kriser och försvarsmekanismer)!
  • sparco

Kanske är elak nu men varför inte läsa i dina skolböcker? Visst skulle jag kunna säga rätt svar, men varför vill du fuska?

Har nyss läst en kurs om kriser, hanteringen och vilka försvarsmekanismer vi tar till. Jag tycker att det var en viktig kurs även för privatlivet.

• cassie27

Jo, du är riktig elak... Jag frågar inte eftersom jag vill fuska, jag kan säkert fråga mina kompisar i klassen och få svar. Jag har läst böcker från kursen. Och har läst 5 års pedagogik i mitt hemland. Men nu i Sverige börjar jag från "0". Har ganska många språkproblemen och förstår inte alla ord. Jag har mina förslag och är ganska säkert på de. Vill bara försäkra mig. That's all.
    Andra sak är att vi måste utveckla och analysera svaret. Och det vill jag göra själv, inte som du sa "fuska".

Svar på tråden Hjälp med läxa (kriser och försvarsmekanismer)!