Varför verkar förlossningar för människor göra mer ont och ta längre tid än för djur?
Någon som vet?
Någon som vet?
för att vi har större huvuden i förhållande till kroppen. Priset vi får betala för våra stora hjärnor.
Aha. Är det bara vi som har det? Elefanthuvuden till exempel är ju inga små ärtor direkt.
Och så går vi upprätt. Då måste bäckenet vara annorlunda format. De flesta djur går ju på alla fyra. Då blir det lättare om jag försått det rätt
Vi kan ju också tala om minsta liten pytteliten ömhet i kroppen, medan djuren kanske bara är tysta och står ut. Vem vet hur länge de har haft ont innan de verkligen föder?
Det finns säkert massor av olika anledningar, men jag tror att det har att göra med att djur lever i nuet och inte ser till hur långt de ha kvar osv.
De tänker inte intelektuellt runt födandet utan låter kroppen jobba.
Jag tror att vi människor blivit bortskämda helt enkelt.. Vi vill ha det bekvämt och smärtfritt. Djuren vet inte bättre, de har ju liksom inga andra val än att föda och försöka överleva..
Djur i fångenskap och där människorna är med och lägger sig i brukar har svårare förlossningar än de djur som får föda ifred.
Kossor som står uppbundna i ladugårdar större delen av året och inte kan göra några andra rörelser än att resa sig upp och lägga sig ner brukar ha svåra förlossningar. Inte ovanligt att veterinär måste såga loss kalven.
Hästar brukar passa på att föla när det är folktomt i stallet. I de stallar som har övervakningskamera i föbloxarna blir det nästa aldrig några komplikationer, eftersom stona lämnas ifred.
I vildhästflockar bildar de övriga stona i gruppen en skyddande ring runt det sto som fölar. Ungstona som inte själva har fölat ännu lär sig då en hel del och vet därför vad det är frågan om när de själva ska föla. Men ston i fångenskap som inte bevittnat någon fölning kan lätt drabbas av panik när förlossningen sätter i gång.
Allt är inte instinkt som vi många gånger tror, utan mycket måste läras in. Även för människor. Barn som varit med när syskon har fötts hemma under harmoniska förhållanden brukar själva vara lugna och harmoniska när de ska föda barn, och det är då sällan det bir några komplikationer.
Hyenor är lite konstigt formade i "underlivet" vilket gör att deras förlossningar blir svårare. Jag har för mig att det är kopplat till deras sociala system med 1 hona på flera hanar och hög testosteronhalt hos honorna.
Jag tror inte alls att alla andra djurarter har lättare förlossningar än människor, jag håller med tidigare kommentarer att vi faktiskt inte vet hur ont ett djur har när hon föder.
Sannolikt är det ju lättare att föda ut små ungar än stora och där har ju olika arter olika strategier. De två vanliga är 1 st stor unge (t ex hovdjur) eller många små ungar (t ex gnagare, kattdjur och hunddjur). Men några djur har valt lite annorlunda metoder. Marsvin föder t ex många stora ungar, medan människor föder 1 "liten" unge. (Med liten menar jag i detta fall outvecklad och med stor välutvecklad. En marsvinsunge kan liksom en kalv springa runt direkt efter födseln, medan en människounge är lika skär och hjälplös som en råttunge.)
Det smidigaste systemet tycker jag björnarna har tänkt ut. De föder, under vintersömnen, ett par ungar som är stora som ekorrar ungefär. Eller som pungdjur, vars ungar är stora som jordnötter ungefär. :)