• Lady Bling

Kliar och sticks kläder med ull i på dig?

Skulle bland annat vilja ha en snygg kappa till vintern, men alla kappor jag hittar innehåller mer eller mindre ull, och dom jag hittar utan ull är inte vinterkappor, eller så är dom fula...FundersamFlört

Eftersom jag inte tål ull har jag ofta problem att hitta kläder till vintern eftersom klädtillverkarna gärna ofta slänger i någon procent eller mycket mer ull i många kläder för vintern.

Man kan till exempel hitta en snygg byxa i affären och sen när man står där i provrummet och ska dra på sig byxorna börjar det klia och stickas innan man ens hunnit dra upp dom över vaderna pga någon procent ull som dom haft i byxorna, lite trist.

Det jag undrar nu är, är det bara jag som är så här känslig mot ull eller är alla andra ullälskare som alltid kan ha ullkläder utan problem?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kliar och sticks kläder med ull i på dig?
  • grabbmamman linda

Jag kan ha ull utan problem. Min mamma är som dig och kan inte alls ha det.

Viggo 060703 Joel 080825 Mina små trollungar :)
  • Elis mamma

jag tåll inte ull, jag kan lukta på ett plagg i affären för att avgöra om jag kan ha det plagget, är det ull i börjar det omelbart att sticka i näsan och jag vill nysa.

• Stina vem

usch för ull!! jag hatade när man var liten och mamma tvinga på en en jävla ulltröja som mormor stickat. varför kunde inte mormor sticka i annat material liksom.

stinavem.blogg.se - säkert inget för dig
  • Lena

Jag känner sällan av ull av bra kvalite men däremot kan dålig kvallite stickas och den är ofta uppblandad med polyester ren ull sticks sällan

• Hella031

ull... får panik med en gång.. Gaaahhh

• stenfalk

Ull är ju det bästa material som finns!
    Men det är stor skillnad på ull och ull. Olika får har ju olika typer av ull och även hur ullen är hanterad efter den kommer av fåret påverkar väldigt hur "sticksig" den blir.
    De flesta som säger att de inte tål ull brukar faktiskt kunna använda mjuka ullsorter som merino. Det är väldigt få som faktiskt är allergiska mot ull utan det handlar mer om hur känslig man är mot att någonting inte är helt slätt mot huden. Jag har lyckats omvända flera ullhatare som säger sig inte tåla ull genom att sticka i handspunnen merino åt dem.
    Det är synd att så många hyser sådant agg mot ull, för det är ett fantastisk material med egenskaper man inte kan få i ett syntetmaterial, och det bygger ofta på okunskap och att man inte har prova "rätt ull".

• Richael
    Lena skrev 2008-10-12 11:44:17 följande:
    Jag känner sällan av ull av bra kvalite men däremot kan dålig kvallite stickas och den är ofta uppblandad med polyester ren ull sticks sällan
    Precis så är det för mig också. Ull KAN vara sticksigt men det är oftast för att det är billig ull m låg kvalité.
  • Nathalie W

kan inte ha något som innehåller ull

• Skogsflickan

Beror på kvaliten...Men kappor går bra då de är fodrade och man har tröja under...men ull mot bar kropp/armar=klipulver...

• Lena
    Hella031 skrev 2008-10-12 12:47:41 följande:
    ull... får panik med en gång.. Gaaahhh
    Även om du känner på ullmössorna på pop? Jag tror få ens känner det är ull.
  • Balehead

Det är som sagt skillnad på ull och ull. Underkläder och strumpor i merinoull kliar inte alls, utan är bara mjukt och varmt. Hade jag råd skulle jag bara ha sådana underkläder!

• Lena
    Balehead skrev 2008-10-13 10:00:54 följande:
    Det är som sagt skillnad på ull och ull. Underkläder och strumpor i merinoull kliar inte alls, utan är bara mjukt och varmt. Hade jag råd skulle jag bara ha sådana underkläder!
    Jag skulle ha stretchvävd siden men ull är oxå fint :)
Svar på tråden Kliar och sticks kläder med ull i på dig?