• Anonym

Hur hanterar man denna typ av personer?

Jag har träffat en man som visade sig vara ett respektlöst svin. Jag vet att det inte är något personligt mot mig eftersom han inte visat respekt för andra kvinnor han träffat heller. Kanske någon enstaka men de tillhör undantagsfallen då.

Jag vet inte alls hur jag ska hantera dessa situationer!
    Ska man bara tyst gå därifrån och acceptera att denna människa inte har någon som helst respekt för en, eller ska man på något sätt kämpa för att få den respekten? Hur kräver man respekt?

Även om jag vet att jag inte ska ta det personligt så gör jag det. Jag var inte bra nog för att få respekten

RÅd någon?

• Svar på tråden Hur hanterar man denna typ av personer?
  • Hillbillie

om ni nu måste ha kontakt över huvud taget, så är nog det bästa att du visar dig själv respekt...för dig med högburet huvud och liksom visar att du förväntar dig respekt. Och att du inte tar nån "skit" eller några order....Svårt att säga när man inte vet vilken relation ni har, släkting, arbetskamrat...?

• Anonym

JAG är BÄST skrev 2008-10-12 11:42:35 följande:

Varför en vara med honom då?
    Jag tänker inte vara med honom på dessa vilkoren. Jag känner väl bara som en förlust att lämna honom för att jag inte duger i hans ögon. Jag känner mig svag, som att jag bara ger upp och låter någon annan trampa på mig. Att jag ger honom rätt. Det är det jag är förvirrad över. Ska jag kräva respekten eller vika undan som en tyst mus och acceptera att jag inte var bra nog?
  • rosyposy

Självklart ska du inte bara acceptera att en person inte respekterar dig.

Hur du ska hantera det? Svårt att säga, det beror ju på vad du har för relation till personen. Är det en kollega eller vän?

Det enklaste och mest effektiva känns som att säga ifrån rakt ut. Fråga personen vad hans problem är och att du inte accepterar att bli behandlad respeltklöst. Så går du därifrån och säger till personen att du inte vill ha med honom att göra förrän han skärpt till sig och lärt sig hur man uppför sig.

Man ska ALDRIG acceptera att bli illa behandlad pga något så trivialt som kön.

På ditt inlägg så låter detta som en persn som är väldigt dominant, såndana är alltid svårt att hantera, men du ska först och främst se till att du inte själv mår dåligt av situationen, skit i vad han tycker.

Hoppas dock för din skull att detta inte är en chef eller någon du dejtar....

Lycka till.

• rosyposy
    Anonym skrev 2008-10-12 11:46:39 följande:
    JAG är BÄST skrev 2008-10-12 11:42:35 följande:
    Jag tänker inte vara med honom på dessa vilkoren. Jag känner väl bara som en förlust att lämna honom för att jag inte duger i hans ögon. Jag känner mig svag, som att jag bara ger upp och låter någon annan trampa på mig. Att jag ger honom rätt. Det är det jag är förvirrad över. Ska jag kräva respekten eller vika undan som en tyst mus och acceptera att jag inte var bra nog?
    Det är alltså någon du dejtar?
    Varför känner du att det är OK att han behandlar dig så?
    Brukar inte vara den som gastar "dumpa honom!" men i det här fallet: lämna honom!
    Sådana förhållanden går bara åt ett håll: åt helvete. Han kommer inte ändra sig eftersom du inte ger honom någon anledning att ändra sig, du accepterar ju och godkänner beteendet genom att stanna kvar.
    Lämna honom medan du kan, för risken är rätt stor att du inom en inte allt för avlägsen framtid sitter hemma, misshandlad och utan vänner. (Jag har sett det förr hos en nära vän).
  • Anonym

Detta är en man jag dejtar tyvärr. Jag vill inte dejta honom mer eftersom jag själv tappat respekten för honom pga hans sätt. Han är väldigt dominant över kvinnor och jag är inte alls van vid detta. Vi umgås i samma vänskapskretsar så även om jag bryter med honom så kommer jag träffa honom genom vänner.

Jag känner att jag förlorat en del av mig själv för att han har trampat på mig. Min självrespekt fick sig en törn. Det faktum att han inte tycker jag är värd respekt påverkar min egen syn på mig själv, på om jag tycker att jag är värd respekt eller ej. Känner mig som en förlorare som får vika undan för detta, för att han tycker jag är så långt under honom.

Just det att jag förlorat en bit av mig själv gör att jag tycker det är svårt att bara släppa det och låta det vara som det är. Jag vill ha tillbaka min självrespekt ju.

• Hillbillie

Viker du undan så GER du ju honom rätt. Det är ju inte du som inte är bra nog, utan han som inte klarar av en jämbördig relation (med en kvinna?).

Ställ frågor; "varför säger du så där?" och framför allt...TA inga order eller finn dig i att bli illa behandlad. Låter du honom trampa på dig, så kommer han ju att fortsätta.

Och tappa inte humöret (=tappad kontroll). Behåll ditt lugn och visa att du inte ens tänker låta dig provoceras av hans dumheter. Vik inte undan, utan pressa honom på förklaringar på sitt beteende. Och gör klart att han får söka sig nån annanstans om han vill ha en dörrmatta. (Nu antar jag att du har en "kärleksrelation" med den här mannen?)

• Eisa

Han kommer A L D R I G ändra sig.
    Har man inte en bra grunsyn på människor från början så kommer man aldrig få det heller.
    Det är inte personligt mot dig. Han har och kommer alltid vara respektlös mot ALLA kvinnor.

Fly medan du har vettet kvar.

• Eisa
    Hillbillie skrev 2008-10-12 11:55:33 följande:
    Viker du undan så GER du ju honom rätt. Det är ju inte du som inte är bra nog, utan han som inte klarar av en jämbördig relation (med en kvinna?).Ställ frågor; "varför säger du så där?" och framför allt...TA inga order eller finn dig i att bli illa behandlad. Låter du honom trampa på dig, så kommer han ju att fortsätta.Och tappa inte humöret (=tappad kontroll). Behåll ditt lugn och visa att du inte ens tänker låta dig provoceras av hans dumheter. Vik inte undan, utan pressa honom på förklaringar på sitt beteende. Och gör klart att han får söka sig nån annanstans om han vill ha en dörrmatta. (Nu antar jag att du har en "kärleksrelation" med den här mannen?)
    Det där är bra råd men slutar med att man inte kan vara sig själv i relationen för man måste hela tiden tänka på att vara stark, lugn och inte brusa upp. Det blir bara spänt när den ena ska anpassa sig för att tackla den andre.
  • Qywez

Du kan inte få tillbaka din självrespekt genom att ändra på en person, som mest troligt inte vill bli ändrad.
    Du måste ändra din egen syn på dig själv!
    Han kan bara ta din självrespekt om du tillåter honom, så med andra ord så måste du ta tillbaka den för dig själv, utan att bry dig om honom.
    Se på dig själv med andra ögon!

Svar på tråden Hur hanterar man denna typ av personer?