• Anonym (orolig)

problem med operationsärr

I maj gjorde jag 2 op med en veckas mellanrum. Såren syddes inte utan skulle läka innifrån och ut. Ena (den mindre)har läkt utan problem. Det andra har läkt ihop men det gör ont och vätskar ibland, inte mycket men ändå så att trosorna klibbar fast ibland (det är på skinkan). När man känner på ärret så känns det väldigt upphöjt, kan inte se ordentligt hur det ser ut. Vad kan det vara? Någon som haft liknande problem?

• Svar på tråden problem med operationsärr
  • Anonym

Om det fortfarande vätskar ska du nog söka hjälp på vårdcentralen. Det kan ha blivit en infektion i såret

• Raspberry81

Hur menar du att det vätskar om det läkt ihop?

Om det var i maj borde det ha läkt nu utan vätskor eller annat.

Gå och kolla upp tycker jag.

• Anonym (orolig)
    Raspberry81 skrev 2008-10-12 13:18:16 följande:
    Hur menar du att det vätskar om det läkt ihop? Om det var i maj borde det ha läkt nu utan vätskor eller annat.Gå och kolla upp tycker jag.
    Jag kan ju inte se så nära där bak men det är ju inget hål in som det var innan. Kan ju vara att det är lite öppet nånstans
  • Grannen

Väskade ärr ska läggas om och rengöras, iaf fick jag göra det tills det slutade läcka ur ärret. Kolla upp det.

• Raspberry81

Jag fick detta tips efter en operation där jag fick vätskande ärr som var infekterat: Tvätta med tvål och vatten morgon och kväll. Sedan efter tvätt, Natriumklorid som ska dränkas i STERIL kompress och sättas fast med sjukhustejp. Sår som är infekterade ska man INTE sprita, eftersom spriten torkar ut såret. Ett infekterat sår ska blötas, blötas, blötas tills infektionen är borta, dvs tills man ser att infektionen är borta.

• Raspberry81

Det fungerade för mig. Felet mng gör är att de börjar badda med alsolsprit. Natriumklorid tycker jag är det bästa för infektioner. Det finns på apoteket.

Svar på tråden problem med operationsärr