• kajsa835

hur gör ni som samsover med kudde?

min bvc-tant har sagt vi ska använda kudde till våran son för han inte ska få platt huvud., och han har en i spjälsängen där han sover halva natten ungefär. men sedan sover han i vår säng, utan kudde och på dagarna ligger vi endel i sängen ochså ju. hur gör ni andra?
    flyttar ni med kudden?

• Svar på tråden hur gör ni som samsover med kudde?
  • LabLover

Vår dotter samsover också med oss och delvis i sin spjälsäng och är ca 1 månad nu.

Jag väljer att inte flytta med kudden eftersom hon ändå bökar och kravlar runt intill mig i sängen och inte skulle ligga på sin kudde ändå.

• special

Hej
    Jag har hört att nyfödda upp till ca tre månader inte ska ha kudde alls, pga kvävningsrisk. Jag använder därför ingen kudde.

• honyponken

våran dotter sover i våran säng och hon har en egen kudde. men på dagen om hon ligger på filt eller så så har hon ju ingen kudde...

• Vasen

Sover som du gör med sonen i sängen ca halva natten och han har ingen kudde i vår säng. Däremot har han kudde i vagnen och spjälsängen.
    När han sover med oss ålar han omkring så mycket så han kan ligger ändå inte på kudden.

• anne82

min son hade ingen kudde under 1års åldern.och nr.2 kommer inte heller få nån.

• atopia

Vi skaffade en kudde på inrådan av Bvc men den var inte populär! Den blev genast förpassad till fotändan av sängen för att efter en vecka flytta in i garderoben.

• melles mamma

melle snart två år sammsover med oss och har alltid gjort det (utan kudde)varför skulle han få platt huvud av det?? sängen är ju mjuk den med

• Pallas

Inget av mina barn har kudde som små. Det viktiga är att ha lite koll på huvudformen så man kan vidta åtgärder om det skulle hända att de blir platta. Vi har också varierat mycket mellan höger, vänster och rygg.

• Miss Magica

Äsch... Ingen kudde här inte, man får väl variera "lägena" lite bara.

• k ron04

Våran son ligger delvis hos oss på mornarna....och ibland när vi vilar på dan.
    Tog med hans kudde när han var lite mindre,och när han var jätteliten (nyfödd-typ 5 mån) sov han jämt brevid mig med en liten platt kudde (ikea)...har också hört att man inte ska ha för tjock kudde för kvävningsrisken och att man ska vända på huvudet ofta för att inte få det platt! Att han inte ligger på rygg eller ena sidan hela tiden....

Nu är han så stor så han ligger på en utav mina kuddar,som är lite mindre...eller så bökar han runt i sängen tills han somnar på nåt sätt (kan vara hur som helst o var som helst!!)

Tycker att man kan göra lite som man själv känner....brukar ibland tänka (nu när sonen är lite äldre,i början följde man allt efter regelboken typ) på att när man själv var liten var det inte lika noga med allt sånt här...och man blev ju ganska okej!!! =)

Ha det bra....i sköna sommarvärmen!

• snysop

Hur varierar man "lägena"? Lite svårt att bestämma åt vilket håll huvudet skall ligga... Eller ligger era barn på mage?

• kixan

Snysop: Här har vi alltid legat i sängen och nattammat, det gjorde att hon låg några timmar på ena sidan om mig på sida med bröstet i munnen (eller strax intill), sen bytte vi sida så då låg hon alltså på andra sidan. Ibland om jag var vaken när hon var klar flyttade jag henne en bit så hon låg på rygg mitt mellan oss, då får man ju en massa variation på liggläget.

• mammacarro

det sägs ju det att man ska inte använda kudde i början, när vi köpte täcke på IKEA var där en kudde med, men den fick hon först senare... den var helt platt typ... nu älskar hon sin kudde över allt annat

• Fragglerock

Jag flyttar med kudden. Lillkillen har fått en vuxenkudde, en tunnare variant. Vi har typ 3-4 bebiskuddar med olika storlek och tjocklek men de har aldrig funkat. Han bara ålade sig av och höll på hela tiden. Sen fick han en stor kudde å jisses vilken skillnad på sömn, så den flyttas med, men vill ju inte sabba nått som funkar! :)

• honyponken

våran dotter vänder sig alltid till sidan i sömnen, så här fu nkar inte det med att variera huvudläget. försöker lägga henne på rygg eller åt andra hållet, men hon vänder sig alltid tebax till höger sida, gillar att ligga så ...
    hoppas hon inte får för platt huvud för det.

Svar på tråden hur gör ni som samsover med kudde?