• Anonym (Sambon)

Skulder - Inkasso & Kronofogden ?

Hjälp mig försöka hjälpa, på något vis.
    Min sambo har inte skött sig som man borde tidigare med räkningar och sånt och har därmed dragit på sig skulder som gått till både Inkasso och Kronofogden.
    De senaste 2 åren har han betalat av ganska mycket - men det verkar inte ta slut på avierna som dimper ner i brevlådan.

För att få en överblick om vad som kvarstår ska han begära ett Registerutdrag från UC - där ska alla skulder hos både Inkasso & Kronofogden framgå om jag förstått det rätt ?

Kan man få någon form av Ekonomisk rådgivning?
    Alltså, jag skulle önska han kunde få ett form av "lösningslån" eller vad man ska kunna kalla det, för att bli av med skulderna och sedan bara ha en fast summa som dras automatiskt varje månad tills "skuldlånet" är löst. Jag har ingen aning om hur mycket det faktiskt rör sig om - och han säger sig inte riktigt veta heller. Men en sak vet jag, breven kommer fortfarande...
    Kan man få hjälp till det någonstans? En form av "skuldlösningslån"?

Han får allt stå sitt kast - men jag skulle vilja hjälpa honom komma fötter - tillsammans med mig!

Har någon tips på hur man kan gå tillväga?

• Svar på tråden Skulder - Inkasso & Kronofogden ?
  • phille

hej
    jag har inga svar eller hjälp till dej men jag har en fråga till dej ... är det så att fogden räknar ihopa era inkomster så du får betala du med

• Emerun

När han får sitt registerutdrag så får han ju veta hos vilka inkassoföretag som skulderna ligger hos, då får han ringa dem och lägga upp en betalningsplan, samma hos kronofogden, alternativt så kan ni ju prata med er/hans bank om de kan hjälpa honom med ett lån så han kan lösa allt på en gång, han kanske behöver en borgenär för banklånet dock, då får du överväga om du vill vara det el inte el så kanske hans föräldrar kan vara det.
    Kasst kan man ju faktiskt säga att om det tar slut mellan er(man vet ju aldrig, finns ju inga garantier liksom) och han inte betalar sitt banklån så får du göra det å det är ju inte så kul att betala för nåt man inte dragit på sig själv, bättre då att han kanske håller det inom sin familj sas.

• Emerun
    phille skrev 2008-10-12 15:40:30 följande:
    hej jag har inga svar eller hjälp till dej men jag har en fråga till dej ... är det så att fogden räknar ihopa era inkomster så du får betala du med
    De kan utmäta hans lön å lägga den på existenminmum, är man gifta så är man fösörjningsskyldiga för varandra, vet inte om det är så om man sambos dock. Men hon kommer inte att behöva betala på hans skulder.
  • kidA

de räknar samman inkomsterna även om de "bara" är sambos.
    så att hon tjänar pengar gör att han måste betala mer i månaden. vilket ju kan ses som att hon måste betala av hans skulder.

• phille

så alltså om man vill kan man inte bli sambos om man inte vill betala den andres skulder

• kidA
    phille skrev 2008-10-12 15:49:43 följande:
    så alltså om man vill kan man inte bli sambos om man inte vill betala den andres skulder
    precis. det är sånt man bör kolla upp innan man flyttar ihop med ngn.
    kommer fogden på att de bor ihop och inte anmält hennes inkomst kan de krångla rejält oxå.
  • Anonym (?????????)
    kidA skrev 2008-10-12 15:47:09 följande:
    de räknar samman inkomsterna även om de "bara" är sambos. så att hon tjänar pengar gör att han måste betala mer i månaden. vilket ju kan ses som att hon måste betala av hans skulder.
    men om man har äktenskapsförord hur funkar det då?
  • kidA
    Anonym (?????????) skrev 2008-10-12 15:52:22 följande:
    men om man har äktenskapsförord hur funkar det då?
    dett struntar de helt i. det är ju bara mellan er.
    fogden räknar på hushållets sammanlagda inkomst.
  • Anonym (?????????)
    kidA skrev 2008-10-12 15:53:21 följande:
    dett struntar de helt i. det är ju bara mellan er.fogden räknar på hushållets sammanlagda inkomst.
    det ärju inte mellan det två ju det är till för att skydda parten som inte har skulder förstår inte hur det kan skita i det...
  • Anonym (Sambon)

Vad menar ni ?
    Vi är "bara" sambos idag, inte gifta eller så och inga barn är med i bilden.

Om Kronofogden gör en uträkning - kan då JAG komma räknas in och vara skyldig att betala ?
    Det låter ju inte riktigt rimligt!?

Hoppet är ju att det inte är mycket som är kvar.
    Hoppas verkligen att Registerutdraget visar hur mycket och vart han fortfarande är skyldig.

Han mår så jävla skitdåligt för det här - så det vore som skönt att kunna lösa det med någon form av lån så han blir av med de gamla skulderna. Vet bara inte hur det skulle vara möjligt att lösa det, jag menar, han är ju redan "prickad" ...

Tanken att stå på ett lån för honom har jag haft. Men lagt undan. Det kommer jag inte att göra. När vi får hem utdraget ska jag be honom kolla möjligheterna till ett lån med en borgenär. Tror det är den bästa lösningen på något sätt. Då blir han av med sina skulder som dimper ner nu och då och är olika stora och förstör en hel månad - lättare att veta att, t.ex. ca 2000:- dras automatiskt varje månad på lånet som gjort honom skuldfri. Förstår ni hur jag tänker?
    Är det en dum idé?

• kidA
    Anonym (?????????) skrev 2008-10-12 15:55:29 följande:
    det ärju inte mellan det två ju det är till för att skydda parten som inte har skulder förstår inte hur det kan skita i det...
    det är ju ett förord mellan 2 makar. om hur delningen ska se ut vid ev skilsmässa.
    fogden tar iaf ingen hänsyn till sånt. de räknar ff ihop hushållets sammanlagda inkomst för att se vad hushållet kan avvara för att betala av skulder som ngn i hushållet ådragit sig.
  • kidA
    Anonym (Sambon) skrev 2008-10-12 15:57:15 följande:
    Vad menar ni ?Vi är "bara" sambos idag, inte gifta eller så och inga barn är med i bilden.Om Kronofogden gör en uträkning - kan då JAG komma räknas in och vara skyldig att betala ?Det låter ju inte riktigt rimligt!?Hoppet är ju att det inte är mycket som är kvar.Hoppas verkligen att Registerutdraget visar hur mycket och vart han fortfarande är skyldig.Han mår så jävla skitdåligt för det här - så det vore som skönt att kunna lösa det med någon form av lån så han blir av med de gamla skulderna. Vet bara inte hur det skulle vara möjligt att lösa det, jag menar, han är ju redan "prickad" ...Tanken att stå på ett lån för honom har jag haft. Men lagt undan. Det kommer jag inte att göra. När vi får hem utdraget ska jag be honom kolla möjligheterna till ett lån med en borgenär. Tror det är den bästa lösningen på något sätt. Då blir han av med sina skulder som dimper ner nu och då och är olika stora och förstör en hel månad - lättare att veta att, t.ex. ca 2000:- dras automatiskt varje månad på lånet som gjort honom skuldfri. Förstår ni hur jag tänker?Är det en dum idé?
    du SKA räknas in. din inkomst räknas med i hushållets sammanlagda inkomst.
    jag föreslår att han ringer sin handläggare på kfm o bokar tid och går igenom alla skulder. och berättar att ni bor ihop. annars kan han åka på en jäkla smäll när de kommer på det.

kfm är alltid trevligare att ha att göra med om man tar kontakt med dem själv.
  • Anonym (?????????)

Anonym (Sambon) skrev 2008-10-12 15:57:15 följande:

Vad menar ni ?Vi är "bara" sambos idag, inte gifta eller så och inga barn är med i bilden.Om Kronofogden gör en uträkning - kan då JAG komma räknas in och vara skyldig att betala ?Det låter ju inte riktigt rimligt!?Hoppet är ju att det inte är mycket som är kvar.Hoppas verkligen att Registerutdraget visar hur mycket och vart han fortfarande är skyldig.Han mår så jävla skitdåligt för det här - så det vore som skönt att kunna lösa det med någon form av lån så han blir av med de gamla skulderna. Vet bara inte hur det skulle vara möjligt att lösa det, jag menar, han är ju redan "prickad" ...Tanken att stå på ett lån för honom har jag haft. Men lagt undan. Det kommer jag inte att göra. När vi får hem utdraget ska jag be honom kolla möjligheterna till ett lån med en borgenär. Tror det är den bästa lösningen på något sätt. Då blir han av med sina skulder som dimper ner nu och då och är olika stora och förstör en hel månad - lättare att veta att, t.ex. ca 2000:- dras automatiskt varje månad på lånet som gjort honom skuldfri. Förstår ni hur jag tänker?Är det en dum idé?
    tycker det låter jätte bra! prata redan nu med banken fråga om det är möjligt för honom att ta ett lån med en borgenär för att betala av skulderna! skönt att veta hur mycket man har kvar att betala och hur mycket per månad ska betalas

nej tycker inte det låter rimligt heller att man som sambo eller fru med äktenskpasförord kan tvingas betala... liksom ska man be grannen betala oxå för att han bor sambo i samma hus????
  • kidA
    Anonym (?????????) skrev 2008-10-12 16:01:34 följande:
    Anonym (Sambon) skrev 2008-10-12 15:57:15 följande:tycker det låter jätte bra! prata redan nu med banken fråga om det är möjligt för honom att ta ett lån med en borgenär för att betala av skulderna! skönt att veta hur mycket man har kvar att betala och hur mycket per månad ska betalasnej tycker inte det låter rimligt heller att man som sambo eller fru med äktenskpasförord kan tvingas betala... liksom ska man be grannen betala oxå för att han bor sambo i samma hus????
    fast det är så det är. jag vet det eftersom både jag själv varit där och en kompis nyligen gick igenom det. hon var tvungen att separera för att öht klara ekonomin. o det förklarade hon för kfm men det struntar de i förklarade de. de räknas med i hushållets sammanlagda inkomst båda två så länge de bor ihop.

grannen har inget med det hela att göra. grannen bor inte i samma hushåll för att de bor på samma adress
  • Emerun

Om Kronofogden gör en uträkning - kan då JAG komma räknas in och vara skyldig att betala ?
    Det låter ju inte riktigt rimligt!?

Du personligen kommer inte att behöva betala på hans  skulder fr dina pengar sas men utmäter kronofogden hans lön så räknar de hushållets totala inkomster. Men om det nu skulle ta slut mellan er så kommer du inte att behöva betala hans då.

Tycker att det bästa vore om han kunde få ett lån hos en bank med en borgenär, är ju mkt lägre räntor på såna lån än vad de lägger på hos inkasso och KF.

• Anonym (?????????)
    kidA skrev 2008-10-12 15:58:51 följande:
    det är ju ett förord mellan 2 makar. om hur delningen ska se ut vid ev skilsmässa.fogden tar iaf ingen hänsyn till sånt. de räknar ff ihop hushållets sammanlagda inkomst för att se vad hushållet kan avvara för att betala av skulder som ngn i hushållet ådragit sig.
    det är inte bara därför folk gör det folk skriver såna papper när man är företagare för att både ska slippa betala ifall den ena klantar sig... det är ju liksom en lag på det. hur kan kfm bara strunta i det??
  • Anonym (?????????)
    kidA skrev 2008-10-12 16:03:41 följande:
    fast det är så det är. jag vet det eftersom både jag själv varit där och en kompis nyligen gick igenom det. hon var tvungen att separera för att öht klara ekonomin. o det förklarade hon för kfm men det struntar de i förklarade de. de räknas med i hushållets sammanlagda inkomst båda två så länge de bor ihop.grannen har inget med det hela att göra. grannen bor inte i samma hushåll för att de bor på samma adress
    nej grannen slipper iaf!!!!!! tur för honom!
    men vad fan det visste jag inte att jag kan tvingas betala för honom! men hur går det om vi har en för liten inkomst ihop för att kunna utmättas?
  • Anonym (?????????)

tack för tråden... men lite kul det där med att man ska spara alla kvittorna man tänker liksom inte på detom det inte är en garanti...
    jag fick lång innan jag gifte mig en flöjt av min far och nu har jag fått rosenthal koppar av min mor i present hur ska man gå til vöga för att bevisa att det är mina????????????

• Lillevida

På registerutdraget från Uc, står bara aktuell skuld till Kronofogden. INTE inkasso. Dom får han ringa själv o kolla med!

Svar på tråden Skulder - Inkasso & Kronofogden ?