• pink11

Vad är psykoprofylax?

Hejsan!
    Vad är psykoprofylax och hur övar man på det inför förlossningen? Är det andningen eller?
    tack tack

• Svar på tråden Vad är psykoprofylax?
  • Shadilly

Precis, det är när man andas för smärtlindring. Det finns en bok av Anna Wilsby som heter Innan du föder som är jättebra, det finns också med en CD som man kan använda för övningar.
    Annars kan du kolla om det finns någon psykoprofylaxkurs där du bor. Jag rekommenderar det verkligen, dte var det jag hade mest nytta av under min förlossning.

Condemnant qui non intelligent
  • Lilla Lycka

Psykoprofylax kan lätt översättas till "mental förberedelse". Det inbegriper andning, mental träning och kunskap om förloppet som en metod att möta värkarna avslappnad. Är man avslappnad gör värkarna mindre ont och man får en metod för att hantera smärtan och oförutsedda händelser. En mycket viktig bit i många profylaxkurser är att även partnern får en relevant uppgift under förlossningen.

Läs mer på www.profylaxgruppen.se och kolla upp kurser i olika städer. Jag har visserligen inte fött än, men jämfört med profylaxkursen, som var fantastisk och lärorik, kändes den ordinarie föräldrautbildningen på MVC som ett skämt.

• Miss Motor

Gå en kurs i psykoprofylax!!!! Gör det!!!!! Jag fattar inte hur man föder utan det. Som Lilla Lycka skrev så finns alla kurser (kallas "Annas profylax", som är en ganska enkel metod) på www.profylaxgruppen.se. Jag kan inte nog rekommendera det. Det är dyrt, men värt varenda krona. Jag hade en enorm hjälp av metoden när jag födde och hade inte ens en tanke på någon annan smärtlindring under förlossningen.

• Troll mor

Jag använde mig oxå av profylax under min första förlossning. Var mycket bra! Läste idag om en annan metod som kallas "dykmetoden" som egentligen talar emot profylaxmetoden men jag kommer nog att använda mig av båda kan inte se att de inte går att kombinera. Någon annan som oxå hört om dykmetoden?

• Jiji

Troll mor skrev 2008-10-12 20:53:34 följande:

Jag använde mig oxå av profylax under min första förlossning. Var mycket bra! Läste idag om en annan metod som kallas "dykmetoden" som egentligen talar emot profylaxmetoden men jag kommer nog att använda mig av båda kan inte se att de inte går att kombinera. Någon annan som oxå hört om dykmetoden?
    Mja, alltså psykoprofylax är ju andning och avslappning och det kan man ju även säga att dykmetoden är. Jag har läst ganska mycket om det och vi ska ha bebbe om två veckor och jag tror att just dykmetoden kommer passa mig bra.
    Däremot kan man väl säga att dykmetoden är tvärt emot den profylax som fanns för länge sedan då man skulle flåsa som ett djur när värkarna kom.
  • Troll mor
    Jiji skrev 2008-10-12 21:10:37 följande:
    Troll mor skrev 2008-10-12 20:53:34 följande:
    Mja, alltså psykoprofylax är ju andning och avslappning och det kan man ju även säga att dykmetoden är. Jag har läst ganska mycket om det och vi ska ha bebbe om två veckor och jag tror att just dykmetoden kommer passa mig bra. Däremot kan man väl säga att dykmetoden är tvärt emot den profylax som fanns för länge sedan då man skulle flåsa som ett djur när värkarna kom.
    Ok! I boken jag läste var det inte förklarat så djupt men jag förstår skillnaden. Kände oxå att den metoden kunde vara något och tänkte hitta mer om den. Läste du något speciellt?
  • Jiji

Troll mor skrev 2008-10-12 21:14:52 följande:

Ok! I boken jag läste var det inte förklarat så djupt men jag förstår skillnaden. Kände oxå att den metoden kunde vara något och tänkte hitta mer om den. Läste du något speciellt?
    Nej ingen speciell bok eller så, fick intresset för metoden först i boken "att föda" av gudrun pascal. Sen fick jag massa gravidtidningar av en kompis och det har stått rätt mycket om den i dom. Sen har vi ju det fantastiska internet
  • Im Fabulous

Psykoprofylax: Ren inbillning.

• Jiji

Im Fabulous skrev 2008-10-12 21:20:14 följande:

Hur kan andning och avslappning vara ren inbillning?
  • Im Fabulous
    Jiji skrev 2008-10-12 21:23:35 följande:
    Im Fabulous skrev 2008-10-12 21:20:14 följande:Hur kan andning och avslappning vara ren inbillning?
    Läs igen: PSYKOprofylax. Man är övertygad och upplever därför att man får ut något av det.
  • Troll mor

Tror man inte på det så fungerar det nog inte heller för dig.
    Jag tror det är likdant med akepunktur.
    Tror man på en metod tror jag att man har stor användning för den, annars får man välja något annat.
  • Troll mor

Im Fabulous skrev 2008-10-12 21:24:16 följande:

Läs igen: PSYKOprofylax. Man är övertygad och upplever därför att man får ut något av det.
    Tror inte bara man "upplever" att man får ut något av det.
  • Jiji

Im Fabulous skrev 2008-10-12 21:24:16 följande:

Det är väl bra att mentalt övertala sig om att slappna av istället för att få panik? Vissa klarar inte smärta speciellt bra och drabbas av panik och spänner sig och tokflåsar istället för att slappna av. Om man då kan lugna ner sig så är väl det bra?
    Sen tror jag personligen inte på alla kurser å sånt som finns i ämnet, men det är ju jag det.
  • Jiji

Troll mor skrev 2008-10-12 21:26:59 följande:

Tror man inte på det så fungerar det nog inte heller för dig.Jag tror det är likdant med akepunktur.Tror man på en metod tror jag att man har stor användning för den, annars får man välja något annat.
    Exakt. Jag tror inte ett skit på sterila kvaddlar trots att det finns de som hävdar att det var det bästa de fått.
  • Shadilly
    Det var inte lite nedlåtande. Vad har du för erfarenhet bakom det uttalandet?
    Condemnant qui non intelligent
  • spirea

Im Faboulus: Nyfiken på hur du tänker. Det låter som att du är så starkt emot psykoprofylax. Det passar säkert inte alla. Det här med andningens påverkan på kroppen är ju inget konstigt egentligen. Det handlar om fysiologi. Att pulsen sjunker, musklerna blir bättre syresatta och stresshormonerna i blodet minskar är ju mätbara reaktioner. Men det krävs ju en rejäl insats och träning för att det ska funka bra.

Svar på tråden Vad är psykoprofylax?