Vad är psykoprofylax?
Hejsan!
Vad är psykoprofylax och hur övar man på det inför förlossningen? Är det andningen eller?
tack tack
Hejsan!
Vad är psykoprofylax och hur övar man på det inför förlossningen? Är det andningen eller?
tack tack
Precis, det är när man andas för smärtlindring. Det finns en bok av Anna Wilsby som heter Innan du föder som är jättebra, det finns också med en CD som man kan använda för övningar.
Annars kan du kolla om det finns någon psykoprofylaxkurs där du bor. Jag rekommenderar det verkligen, dte var det jag hade mest nytta av under min förlossning.
Psykoprofylax kan lätt översättas till "mental förberedelse". Det inbegriper andning, mental träning och kunskap om förloppet som en metod att möta värkarna avslappnad. Är man avslappnad gör värkarna mindre ont och man får en metod för att hantera smärtan och oförutsedda händelser. En mycket viktig bit i många profylaxkurser är att även partnern får en relevant uppgift under förlossningen.
Läs mer på www.profylaxgruppen.se och kolla upp kurser i olika städer. Jag har visserligen inte fött än, men jämfört med profylaxkursen, som var fantastisk och lärorik, kändes den ordinarie föräldrautbildningen på MVC som ett skämt.
Gå en kurs i psykoprofylax!!!! Gör det!!!!! Jag fattar inte hur man föder utan det. Som Lilla Lycka skrev så finns alla kurser (kallas "Annas profylax", som är en ganska enkel metod) på www.profylaxgruppen.se. Jag kan inte nog rekommendera det. Det är dyrt, men värt varenda krona. Jag hade en enorm hjälp av metoden när jag födde och hade inte ens en tanke på någon annan smärtlindring under förlossningen.
Jag använde mig oxå av profylax under min första förlossning. Var mycket bra! Läste idag om en annan metod som kallas "dykmetoden" som egentligen talar emot profylaxmetoden men jag kommer nog att använda mig av båda kan inte se att de inte går att kombinera. Någon annan som oxå hört om dykmetoden?
Troll mor skrev 2008-10-12 20:53:34 följande:
Troll mor skrev 2008-10-12 21:14:52 följande:
Psykoprofylax: Ren inbillning.
Im Fabulous skrev 2008-10-12 21:20:14 följande:
Im Fabulous skrev 2008-10-12 21:20:14 följande:
Im Fabulous skrev 2008-10-12 21:24:16 följande:
Im Fabulous skrev 2008-10-12 21:24:16 följande:
Troll mor skrev 2008-10-12 21:26:59 följande:
Im Faboulus: Nyfiken på hur du tänker. Det låter som att du är så starkt emot psykoprofylax. Det passar säkert inte alla. Det här med andningens påverkan på kroppen är ju inget konstigt egentligen. Det handlar om fysiologi. Att pulsen sjunker, musklerna blir bättre syresatta och stresshormonerna i blodet minskar är ju mätbara reaktioner. Men det krävs ju en rejäl insats och träning för att det ska funka bra.