• Alec

10 månaders, somna själv?

Jag anser inte att vi har skämt bort vår lilla skrutt, däremot tror jag att det hade varit bäst för alla tre om skrutten både somnade och sov själv i sin säng. Men icket, han måste somna fastklistrad i någon av oss annars somnar han inte.

Så nu, vid tio månaders ålder försöker vi oss på 5 minuters metoden. Det gör ont i hjärtat att höra honom gråta, har lust att gå in och plocka upp honom.

Nu står han i sin säng och är skitarg, supertrött och ännu mer arg. Säg åt mig att inte plocka upp honom, säg åt mig!!!!!!!!! ;)

Ni med skruttar på tio månader, somnar de själv? Sover de i egen säng? Hur gick det till i såfall?!?

• Svar på tråden 10 månaders, somna själv?
  • Mini mE m Minisarna

Hahaha, jag står här utanför sovrummet jag oxå...ska gå in om 2 min...
    Vi har som ni haft Dannie klistrade vid oss vid läggdags men häromdagen sa jag till maken att NU är det dax...så nu har vi hållit på i några dar..men det går bättre bättre..
    JAg har "gjort" 5mm med alla mina barn och det har fungerat jättebra!
    Tog ca5-6 dagar...sen har vi det lugnt o skönt!

HÅLL UT!!!!
    GÅ INTE IN!!!!

• sussepuss

Vi kör inte fem minuters metoden, för det har inte funkat för oss. Orkade inte höra när han skrek. Nu sitter vi på en stol i rummet en bit ifrån hans sä'ng. Han ser oss hela tiden och vet att han inte är själv. Har funkat toppen för oss i allla fall. Nu är det inte så hemskt att gå och lägga sig längre tycker han. Börjar han gråta leker vi tittut mellan spjälorna så han blir på bättre humör. Tillslut lägger han sig ner och somnar själv.

• Carisma95

Vi körde också 5-minuters metoden. Inte alltid exakt 5 min emellan, men... Vi gjorde detta vid 6 mån och det funkade jättebra. Kanske dock lite lättare då, eftersom han inte kunde ställa sig upp då...

• melles mamma

melle är snart två åroch somnar trygt och skönt i mammas/pappas famn
    Upplever du det otroligt jobbigt att din lilla,lilla son behöver din närhet vid sömn? eller känner du dig stressad bara för att du tror att det skall vara på annat sätt?
    Om han absolut måste lära sig att sova själv redan nu så finns det än metod som heter "no cry sleep solution" jag vet inte så mycket om den eftersom vi myser av melles närhet , Men som det framgår av namnet så är det en "snäll" metod där barnet ej blir lidande på det sättet som 5mm......

• Carisma95

"Blir lidande"....?? På vilket sätt blir det lidande..? Ja, de gråter en stund, men de lär sig somna tryggt utan en massa krångel!

• melles mamma

carisma-jaa,och vad betyder gråten då??? gråter barnet av lycka ??? Det finns massor av sätt att få barn att somna trygt och själv sominte innebär gråt eller jobbiga kännslor för barnet....

• Carisma95

Gråt kan betyda ilska tex...

• Carisma95

Det är ju upp till var och en att testa sig fram. För en del funkar 5mm alldeles utmärkt. Man ska inte känna sig elak om man använder den. Sen kanske den inte funkar för alla barn (eller föräldrar). Oftast tror jag att det är föräldrarna som lider mer än barnen av att vara själva i några minuter...

• Mini mE m Minisarna

Håller med dig Carisma95!
    Jag tror det kan bli lite "farligt" att säga att att det på nåt sätt är "fel" att köra 5mm på sitt barn om man tror man själv klarar av det eller tror att metoden funkar! Det är som sagt upp till föräldrarna att bestämma. Gråter gör barn som sagt när dom är arg oxå...JAg tror stenhårt på att det funkar den har ju funkat på mina övriga 3 barn och jag ser mig INTE som nån dålig mamma!!!!
    Min barn lider inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Mini mE m Minisarna

och myser gör vi med alla våra barn när dom är vakna o pigga...inte när dom ska sova för att bli mysiga pigga.
    Jag tror inte att nån förälder vill se sitt barn lida men om man tror att barnet behöver somna själv i egen säng och om man själv vill det så tror jag att man ska göra så.
    Sen finns det ju hur mycket olika meoder som helst men jag har kört 5mm som sagt och den funkar jättebra!

• noname

barnet blir inte lidande på ngt sätt,som mamma hör man ju om det är lesset gråt,eller trots eller arg gråt...

alla föräldrar har sina metoder,vissa funkar fem min för å för andra ej,men inget sätt är ett dåligt sätt.
    Man vill ju sina barn det bästa,och att ta upp barnet när det SKA sov ger bara barnet fel signaler..
    jag har aldrig kört ngr fem min metoder,för det har inte funkat på den äldsta,den minsta somnar ännu peppar peppar av sig själv,eller att mna får buffa rumpan ibland...

• lucasmama

lucas somnar brevid oss i vår säng sen lyfter vi över honom i sin säng när han somnat.... tycker det är ganska mysigt att ha en lugn stund tillsammans i samband med insomnandet, och det har aldrig varit krångligt hos oss, men hade det varit det så hade man väl fått göra nåt....

• Katharina

Leo går in på toaletten och byter blöja och borstar tänderna själv. Sen kommer han ut och kramar oss och säger Godnatt. Sen sover han själv i tolv timmar och går upp och lagar frukost åt sin mamma

Vilka krav har ni egentligen på era små?

• Alec

Jag ger upp, fem minuters metoden fungerar ej. Däremot ska jag pröva sussepuss metod att sitta på en stol bredvid! Känns bättre för mitt hjärta, så det slipper gå i tusen bitar!

Melles mamma: Varför i hela fridens namn skulle jag uppleva det jobbigt, jag citerar "att min lilla, lilla son behöver min närhet vid sömn?". Jag förstår inte vad den formuleringen gav, ville du ge mig dåligt samvete?

• mammacarro

hej!
    jag o min sambo har en dotter på 10 månader o hon somnar själv, hon sov mkt hos oss som liten, men sen fick hon ligga i egen säng tack vare att hon inte skulle bli för bortskämd, nu så här i efterhand kan man saknar att inte kunna ha henne i sängen för hon e för rörlig o kanske trillar ner =(

Men nu till saken... testa o ta av långsidan på sonens spjälsäng o ställ den enda in till er säng... o så lägg honom i den, då ligger han i sin egen säng men ändå nära er... så gör så ett tag, sen när han ligger i den o sover på natten så efter ett tag så kan ni nog sätta på långsidan igen o ändå ha sängen vid er säng men sen så putta ut den lite längre för varje gång... vem vet, kanske han till sist vill ligga i den o somna???

Som sagt vi har inte haft några problem med detta med att sova själv o hon sover nu i 12 timmar/natt ;)

• melles mamma

alec- vill absolut inte ge dig dåligt sammvete utan undrar bara varför du vill att han skall somna utan din mysiga närhet?

• Pärlan81

Har själv en 10 månaders som bara vill bli vaggad och det tar lång tid. Hade önskat att det vatt lite enklare med 5mm men jag trivs inte med den. Känner mig stressad eftersom grannarna kan höra. Och de har redan visat att de inte tycker om småbarn som gråter...Vilka människor.
    Han somanr inte jämte mig heller, då ska han klättra och busa istället samtidigt som han är kinkig för att han är trött.

• näbben

Vi försökte 5 mm. Det funkade efter ca 4 dagar, men det höll bara i ca 2 veckor och sedan blev Vilda helt otröstlig och otrygg.

Numera ger vi kvällsvälling, borstar tänderna och sedan lägger jag Vilda i hennes egen säng och lägger mig själv bredvid med handen mellan spjälorna.
    Ibland lägger hon sig på handen, ibland klappar jag henne på ryggen och ibland vill hon inte ha handen där alls. Hon somnar på mellan 5-15 min. och sover sedan resten av natten fram till ca kl 7.00. Detta känns bra för oss båda.

En kompis till mig körde 5 mm på sin dotter. Tog ca en vecka att "få in" men har funkat sedan dess (över ett halvår).

Lyssna på era magkänslor vad som känns rätt. Olika metoder för olika barn.

Lycka till

Svar på tråden 10 månaders, somna själv?