• Babybalo

Svart klänning på sonens dop...

Jag har idag varit och inhandlat en superfin svart klänning från NoaNoa som jag har tänkt ha när min son döps den 25/10.
    Den är verkligen väldigt fin och jag har innan frågat prästen om det är Ok att bära svart på sitt barns dop, vilket hon sa att det var. Blir nu ändå tveksam... Är det OK? Någon som haft svart på sig på dopet?

• Svar på tråden Svart klänning på sonens dop...
  • Titrania

Jag hade svart klänning på min brorsons dop (fadder till honom), det var då ingen som sa nåt om det. Bild finns i galleriet om det är av intresse.

• Clobberella

Svart är ju traditionell sorgklädsel, så jag hade nog piffat upp det med nån färgglad kofta eller sjal...

• mammamadeleine

Ja ska ha en svart kort stickad klänning på sonens namnkalas, man ska väl ha det man själv gillar, bara för ngt e svart behöver det ju inte vara deprimerande svart!

• elrovi

Jag är HELT emot svart på dop (liksom bröllop), sonens farmor hade svart på sig på hans dop och jag tycker det var mycket opassande...men jag kanske är väldigt gammalmodig...

• Maria40

Svart är ingen färg, även om det finns läckra kläder i svar.

Håller med Clobberella, piffa upp den med en kofta, sjal, eller något annat som "lyfter upp" ansiktet. (Enl en kompis som jobbar med sånt så blir inget ansikte vackert av att ha bara svart omkring sig).

• Ansso

en oskriven klädkodsregel e ju att man inte ska ha helsvarta kläder på dop o bröllop

• Nadadija

Jag hade en svart klänning på min sons dop, piffa upp den lite med vita strumpbyxor och ett vitt linne under.

• elrovi

kanske inte är av intresse, men hittade det här:

Klädsel
    "Klädseln till dop är finare än vardag. Den får gärna vara diskret, men inte alltför mörk, detta är en ljus högtid", skriver Magdalena Ribbing i Nya Stora Etikettboken (Bokförlaget DN). "Vid ett kyrkdop har kvinnor dräkt eller klänning, helst inte svart, inte urringad eller ärmlös, inte alltför kort, inte utpräglat festglittrig. Byxdress går bra om den inte är aftonbetonad. Barbent ska man egentligen inte vara i kyrkan. Hatt har de kvinnor som vill ha det, men bara till ett stort traditionellt dop och i så fall även handledskorta tunna handskar.
    Män har till ett stort dop mörk kostym och vit skjorta, till ett mindre dop kavaj eller fin blazer och uddabyxor, vit skjorta", avslutar Magdalena Ribbing.

från: www.dopguiden.se/dopfest/vett_etikett.html

• Bobbenn

Traditioner är till för att brytas. Hoppas dopet blir fint

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • norgesessan

Hadde svart klänning på ena dopet...den var lite glittrig med..Andra dopet hadde jag en blå kjol, sen har jag glömt vad överdelen var..möjligen svart..
    Till treans dop ska jag ha nåt nytt..trött på mina kläder..

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • lilla carro

tycker inte man behöver följa några särskilda regler.. klä dig som du vill tycker jag =)

• Toddes mamma

Jag hade svart klänning med chockrosa linne under:)

• hejpa

hade en svart 50talsklänning med vita prickar.
    tycker det är skillnad på svart & svart ibland, du kan ju piffa upp det med nåt färglatt smycke/sjal eller nåt. och inte bara vara heltsvart. jag hade t.ex röda skor ^^

• Babybalo

Tack för era svar!
    Jag tänker använda min svarta klänning, den är så fin... Jag kanske piggar upp den med en scarf i fin färg eller färgglada smycken. Jag har också ett par superfina röda skor. Kanske kan ta dem till...

Svar på tråden Svart klänning på sonens dop...