• ztar

Bränt sig i solen?

Är lite orolig att min lilla tjej (7 mån) fått för mkt sol på sig. Vi var vid havet idag och hon var mest i skuggan o hade långärmat mest hela tiden. Dock fick hon ju doppa fötterna lite o plaska. Fick sen byta till kortärmat då tröjan blev lite väl blöt. Tyckte ändå när vi kom hem att hon såg lite röd ut, men var kanske inbillning. Hon sover nu så får väl kolla sen. Vad kan man använda till de små om man vill lindra lite om hon "bränt" sig? Är också nervös att hon inte får i sig tillräckligt med vätska i värmen. Är lite väl nojig kanske men inte så lätt när det är så väldigt varmt..

• Svar på tråden Bränt sig i solen?
  • MossaQ

Ammar du fortfarande?
    Smörj med bröstmjölk. Så små ska inte smörjas med salvor eller liknande, deras hud och kroppar absorberar ämnen från salvan.

Hm.... Förr smorde även vuxna sig med yougurt/filmjölk om man bränt sig i solen. Det kan väl oxå vara ett alternativ om det ser illa ut. Men, det luktar lite

• Julianna

Ja....jag vet inte riktigt vad man kan ha på om dom har bränt sig. Vi har inte vågat oss ut till havet ännu just för att sonen ska bränna sig (6 mån). Svårt att veta vad dom ska ha på sig - det blir ju så varmt med långärmat även i skuggan. Hur länge var ni vid stranden då? Var det armarna hon var röd på eller även i ansiktet? kram

• Julianna

Glömde säga att ammar du så får hon vätska därifrån, men jag brukar även komplettera med vatten och ibland lite pärondricka. Kram

• ztar

Tack för era svar.
    Jag ammar tyvärr inte längre då Emilia ratade tutten vid 6 mån. Julianna: ja det är svårt, det här var första gången vi var vid havet, var där kanske 2 timmar så det borde ju inte vara någon fara direkt eftersom hon mest var i skuggan. Får väl smörja henne med filmjölk i värsta fall

• Kattmamma

Hej!

Dialons kroppstalk/puder lindrar vid solbränna. Finns på apoteket el. i vanlig livsmedelsaffär.....

• miss sara

Potatismjöl fungerar lika bra... de e det bästa att använda vid dessa lägen...

• lilleli

Varför använder du inte solskyddsfaktor+tunna kläder+ skugga det funkar fint för min son fast han är några månader äldre. Men har dom solskyddsfaktor innebär det ju inte att dom kan vara i solen

• saturnina

Man ska inte ha solskyddsfaktor förrän 1 år.

Köp strandkläder med solfaktor 50. På stranden är man utsatt för sol även i skuggan.

• lilleli

Jag frågade på både bvc och apoteket och dom sa ok till solskyddsfaktor. Jim är 10 månader. Men dom sa oxå att det inte innebär att dom kan vara i solen.

• Linsen

Eftersom vi är ute med båten jämt när vi är lediga så har vår son varit ute vid havet sedan sin första sommar (han är född i april-03) och så här har vi klarat honom från att bränna sig:
    - Första sommaren hade han så gott som alltid långärmade tröjor och lång byxor o fick sitta i skuggan. (Tunna, luftiga kläder blir inte så varma.)
    - Andra sommaren haden han oxå tunna kläder + att han smordes in med hög solskyddsfaktor eftersom han rörde på sig och därmed inte satt kvar i skuggan.
    - Denna sommar har han soldress med 98%-igt solskydd och resten smörjer jag in ofta.

Vi har alltid paraply/parasoll med oss så att hans lekplats är skuggad och han har
    alltid keps/hatt på huvudet!

Detta har fungerat utmärkt för oss, inte den minsta lilla rodnat har förekommit på hans ömtåliga hud.

• ztar

Tack för alla svar!
    Emilia har inte bränt sig, det såg helt okej ut nu på kvällen. skönt
    Hade tänkt att köpa en solskyddsdress till henne nästa sommar för har inte hittat någon i hennes storlek nu. Ska köpa solskyddsfaktor till henne,har inte köpt det innan för har hört att man inte skulle använda det innan 1 års ålder. Kommer ju inte ha henne i solen för att jag smörjer in henne, men svårt att ha henne i skuggan exakt hela tiden. Blir tunt långärmat o byxor resten av tiden

• snorpan

Jag tror man kan använda en mild hydrokortisonkräm om de har bränt sig.
    Har för mig att det står som ett användningsområde på vår mildison-tub.

Om du köper solskyddskräm, tänk på att det ska vara en som är anpassad till barn, med endast fysikaliskt skydd.

//S

• ztar

Snorpan: japp, ska gå till apoteket imorgon o köpa en sådan. tack

Svar på tråden Bränt sig i solen?