• nina1977

Min nya matta luktar jättestarkt, Vad göra?

Hej! Jag har köpt en ny, stor, lurvig matta på MIO. Men nu när jag kom hem så märkte jag att den uktar väldigt starkt (kemiskt) Antagligen nån form av impregnering. JAg klarade inte att ha den inne, så nu har jag hängt ut den i ladan och hoppas att den kommer släppa ifrån sig lite lukt. Mattan är jättefin och jag hoppas verkligen att den slutar lukta. Nån som vet vad man ska göra??

• Svar på tråden Min nya matta luktar jättestarkt, Vad göra?
  • Winterfresh

Låt den hänga ute i ladan ett par dagar så borde lukten försvinna. Eller om du har en altan kan du hänga den hänga där.
    Våran vagn till sonen luktade massor när vi fick den, så ställde ut den på altanen och efter en vecka var lukten borta.
    Hoppas lukten försvinner så du får användning av din fina matta

• nate79

Köpte också en lurvig matta på Mio innan sommaren och lukten är inte lika stark längre men känns fortfarande så jag vet heller inte vad jag ska göra jag tål inte den lukten

• nina1977

Hej!

Jag har pratat med MIO nu och dom kände tydligen till problemet med den mattan. Undrar om det har o göra med att den var så kratigt nedsatt i pris. (fast det sa dom inget om) Dom hade fått rekomendationer från mattleverantören att mattan måste vädras. Jag ska låta den hänga ute 1 vecka få se vad som händer. Försvann inte lukten fick vi lämna tillbax den. Skit oxå, jag som var så nöjd med mitt köp. Billig var den oxå. Jämförelsevis med liknande mattor.

• nina1977

Fick ytterligare ett svar om mattan via mail. Lukten skall tydligrn bero på att mattan packats under hög luftfuktighet?? och försvinner efter ett ½-1 dygns vädring. Skall vara helt borta efter 3 dygn och är inte farligt. Tror jag på det??? Ja, jag hoppas det iaf. Barnen älskar den. Den är som ett stort härligt gosedjur. Ska provlukta på den när jag kommer hem.

• nate79

VI har ju haft våran i ett par månader nu, lukten känns inte u rummet men sätter man sig ner så känner man den ändå. men som du sa den var ju billig å e så fiiiin...

Svar på tråden Min nya matta luktar jättestarkt, Vad göra?