• Mammatilltretroll

Tryck i tinnigen - orolig för hjärnblödning

Hjälp mig att lugna mig, eller tvinga mig att söka en läkare ;)
    Jag är i Frankrike på semester sedan 1 vecka tillbaka. Åker hem om 4 dagar.

Senaste dagarna har jag haft vad jag själv diagnostiserar som spänningshuvudvärk. Alvedon+ipren har hjälpt bra.
    men sedan imorse så upplever jag ett obehagligt tryck i tinnigarna.
    Främst den vänstra tinningen. Det kan vara ett lätt tryck eller inget tryck alls och sen plötsligt så tilltar det och det gör inte jätteont med smärta utan blir mer som ett obehagligt tryck i tinningen, som om någon stod och tryckte in ett finger jättehårt liksom.
    Det är som sagt mest på vänstra sidan men även på högre men lite lättare tryck.

Jag som har lätt att oroa mig googlar och tänker genast hjärntumör eller hjärnblödning och blir alldeles nervös..
    Usch..

Kan det vara spänningshuvudvärken som har flyttat sig bara eller borde jag uppsöka en läkare och försöka göra mig förstådd på franska jag inte kan?

• Svar på tråden Tryck i tinnigen - orolig för hjärnblödning
  • Empan81

så där kan jag o¨å ha o jag har självdiag. det som spänningar. Låg inlagd en gång när jag hade virus på hjärnhinnan (vilket det inte alls låter som att det är på dig fö.) men då uteslöt de hjärnblödning för att man ofta då har en känsla av att det rinner vatten längs nacken. Tror inte alls att du behöver oroa dig o eftersom det hjälper med Ipren så..

• Mammatilltretroll

empan: Men själva trycket släpper inte med Ipren utan det är bara resten av värken i huvudet som släpper med ipren..

Vad hade du för symptom när du var inlagd då?

• BlueYee

Spänningshuvudvärk, eller huvudvärk av spänningstyp som den numera allt oftare kallas inom sjukvården, kan kännas som ett åtstramande band över pannan eller hjässan, eller som om något tyngde uppifrån. Ibland känns det som om man har en för trång mössa. Värken kan också sitta i nacken, i käkarna och tinningarna.

Spänningshuvudvärk kommer vanligen i perioder och kan sitta i från timmar till flera dygn. Huvudvärken är ofarlig och sällan svår, men den kan öka och minska under dygnet, och blir ofta sämre under dagen. Den utlöses oftast av stress, känslomässiga påfrestningar och trötthet.

• Mammatilltretroll

Puff och tack BlueYee men det känns inte som min vanliga spänningshuvudvärk, men den kanske har ändrat karraktär..

• Mammatilltretroll

Puff igen..

Huvudvärken den dagen klingade sakta av, men nu har jag sedan igår samma obehagliga tryck i tinningarna.. :(
    Tycker även att jag känner mig täppt i näsan på ett märkligt sätt utan att vara snorig..

• BlueYee
    Mammatilltretroll skrev 2008-11-05 10:48:14 följande:
    Puff igen.. Huvudvärken den dagen klingade sakta av, men nu har jag sedan igår samma obehagliga tryck i tinningarna.. :( Tycker även att jag känner mig täppt i näsan på ett märkligt sätt utan att vara snorig..
    Jag tror inte att det är något farligt! men ring till vct om du är orolig....
Svar på tråden Tryck i tinnigen - orolig för hjärnblödning