• bellaz

samarin vid grav

Hej! har en snabb fråga bara. Får man dricka en samarin? mår så hemskt dåligt i halsen, och det ger sig inte :/ tack för svar

• Svar på tråden samarin vid grav
  • BeJay
    bellaz skrev 2008-10-12 21:57:40 följande:
    Hej! har en snabb fråga bara. Får man dricka en samarin? mår så hemskt dåligt i halsen, och det ger sig inte :/ tack för svar
    varför då dricka samarin, då samarin är för magen? ta en halstablett :)
    (¯`°?♥.¸ ♥Nova ♥¸.♥?°´¯)
  • bellaz

sambon sa samarin hjälper mot det sura, men men, han har väl inte alltid rätt :P har inga halstabletter suck, jaja, ska väl sova snart ^^

• Maria 79

´Hello! Jag levde fasiken på samarin när jag var gravid, det var det enda som hjälpte mot min halsbränna. BM sa iförsej att det inte var att rekommendera med tanke på att jag samlade på mig mycket vatten och salt binder ännu mer vatten. Mina fötter blev tillsut det värsta som hon sett (!) men va fan. Det kissade jag snabbt ut efter förlossningen. Gick upp 20 kg totalt och drygt hälften var vatten. Hade gått ner tio när jag lämnade BB.

• bellaz

hehe tack då kör jag på en samarin ändå då :P hoppas halsbrännan går över fort!

• TindraellerLeon

hej.. jag levde åxå på samarin när jag väntade min pojke. den här gravidteten behöver jag inte ta det lika ofta men jag tar det så fort jag får sura uppstötningar det vill säga ca varannan dag..

• bellaz

det hjälpte jättebra, kunde till och med sova en stund efter samarinen :D tack för alla svar!

• TindraellerLeon

tänkte bara säga att jag hade groteska sura uppstötningar men jag gick o köpte losec mups suveräna tabletter!!!

• Earth Angel

Jag fick höra att samarin inte var bra under grav. (av apotekspersonal samt BM) så jag har ätit Gaviscon istället. Har funkat minst lika bra.

• Snart vår tur

Om man läser på samarinpaketet står det att det är ok för gravida. Jag dricker 1-2 samarin per dag och har även rennie tuggtabletter. Det hjälper ju ett tag mot halsbrännan.

• JenLyckan

Jag var på apoteket och hade en lång pratstund med personalen om halsbränne medicin, som jag förstod det är nog allt utom pepcid duo okej att ta under graviditeten. Och om jag får gissa så är pepcid duo bannat bara för att det är en lite nyare produkt.

Kör själv på samarin och har alltid ett paket novalukol tuggissar i väskan när jag är iväg, funkar fint!

• Muneca

Jag kör på Graviscon med min halsbränna och det har hjälpt jättemycket!!! Jag har verkligen fruktiansvärd halsbränna dessutom!
    Har för mig att anledningen till att man ska unvika samarin är för att det är blodförtunnande.. hmm men jag kanske är helt ute och cyklar, är expert på att blanda ihop saker. Men dubbelkolla iaf, det kanske är helt tryggt med samarin.

• Muneca

Jag visste väl att jag var snurrig som vanlig men nu SÅÅÅÅ! Titta vad jag hitta på Apotekets hemsida:

Om du har besvär då och då
    Produkter
    Gaviscon
    Link
    Novalucol
    Novaluzid
    Rennie
    Samarin

Vad kan du förvänta dig av medicinerna?
    Eftersom allt surt kan neutraliseras, kan magsyra det också. Den som har halsbränna någon gång då och då brukar få god hjälp av någon av de produkter som neutraliserar magsyran (antacida), eller av Gaviscon som lägger ett "lock" på magens innehåll. Alla medicinerna ger lindring inom en kvart. Gaviscon ger effekt i två timmar, övriga mellan 30 och 90 minuter.

Bra att veta om just de här medicinerna
    Medicinerna kan användas även av gravida.

------------------------------------------------

Det är bland annat Pepcid som du ska undvika som gravid! =)

www.apoteket.se/apoteket/jsp/Crosslink.jsp&a=3976

Lycka till med halsbrännan det är en J*kla pina! Men värt det förståss

• Snart vår tur

Samarin och Rennie är de produkter som är utan aluminium...vilket inte jag vill ha i mig i onödan. Gaviscon har jag som 'i värsta fall' (innehåller oxå aluminium) Nej, samarin har ingen blodförtunnande effekt. Det innehåller kalium o natrium och ska bara undvikas av personer som ska gå på saltfattig kost (nedsatt njur funktion)
    Graviditet o amning helt ok.

• Muneca

Snart vår tur skrev 2008-11-18 22:15:08 följande:

Nej, samarin har ingen blodförtunnande effekt.
    Haha jag saaaa juu att jag var ute o cykla!
  • Champagne

Rekommenderad maxdos för Samararin är 4 påsar per dag.

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • Champagne
    Champagne skrev 2008-11-18 22:27:28 följande:
    Rekommenderad maxdos för Samararin är 4 påsar per dag.
    Samarin ska det stå *trött*
    Jag blev törstig och drack upp mig själv
Svar på tråden samarin vid grav