Svamp i munnen? "torsk"
Är det nån som vet om man behandlar "torsk" (svamp i munnen, vit tunga) hos spädissar? Läste att det var vanligt men hittade inget om det behövs behandling för det?
Är det nån som vet om man behandlar "torsk" (svamp i munnen, vit tunga) hos spädissar? Läste att det var vanligt men hittade inget om det behövs behandling för det?
jupp, får recept från läkare (eller bvc)...kostade 294 kronor..penslar det ett par gånger om dagen, man kan hålla på i flera veckor , torsk är envist:)
Hmm.. fasen också.. för det lär ju vara det om hennes tunga är VIT va? =/
Stackars skruttan, får prata med BVC när vi ska dit nästa gång då..
Man kan pensla med topz eller doppa nappen om barnet tar napp i vichyvatten inte vichy noveau utan hederligt vanligt vichyvatten, men natriumbikarbonat...Det tog bort torsken på min flicka...
Det går lika bra med vichyvatten!
Ta en tops o pensla ett par ggr om dygnet.
Detta tips fick jag från BVC efter att hon hade penslat thor blå en gång -> det försvann med vichyvatten.
dutten
Ah?! TACK! =)
Vichy-vatten alltså? Är ingen stordrickare själv men det är alltså inte samma sak som vichy noveau?
Du kan pensla med vichy vatten om det inte är så mycket å brukar det försvinna.
Om barnet använder napp så doppa den i det med eller koka.
Det kan också smitta till brösten så kolla dem.
Symtom där kan vara ilningar, bränningar och att brötvårtorna ändrar lite i färg.
Gör även ont när barnet ammar.
Hör med bvc så kan de även pänsla, jag gick dit 3 ggr efter det så försvann det, han hade ganska så mycket och jag hade.
Bättre och se om de behandlar det fört då kostar det inget
japp vichyvatten hjälper...min bvc sa en tesked fyra gånger om dan...jag brukade även ha vichy på bröstet innan han skulle amma så han fick i sig lite så också...
Vichyvatten prövade vi när Keiron var liten (fick torsk en gång)...om det hjälpte eller inte vet jag inte,utan det försvann efter ett tag,det är ju rätt ofarligt vad jag förstått och rätt vanligt! Doppade hans napp i vichyvattnet...ett tips om lillan har napp!
Lycka till!
Ha det bra alla i sommarvärmen! =)
tack för tipsen!! =)
Pyret82, det behöver inte vara svamp bara för att din dotter har vit tunga! När dom ammar eller dricker ersättning blir tungan oftast vit utan att det är något fel!! Det står i min läkarbok och så sa barnläkaren när min son hade jättevit tunga vid 3-4 månaders ålder. Nu är han 6 månader och den vita beläggningen på tungan är borta men däremot har han fått riktig svamp nu. Och det ter sig så att han är vitfläckig innan för läpparna och innanför kinderna samt lite fläckar på tungan. Har penslat med viscyvatten och det har blivit bättre, men inte helt bra. Jag frågade barnläkaren igen vid 6 månaderskontrollen och han sa att jag kunde låta det vara om det inte blev värre.
Kram
Vår har också torsk på tungan som bvc sa att vi skulle behandla med vichy-vatten (brukar ge 3 ggr per dag med tesked), men det ska vara avslaget vichyvatten. Hon har även blivit penslad två gånger och jag tycker faktiskt det börjar se bättre ut.
Varför ska det vara avslaget vichyvatten?
min bvc tant sa att det var bättre med mycket bubbler
medans en annan sa att det skulle vara lite, så där vet jag inte.
men jag tycker att mer bubblor skulle vara mer efectivt.
ni får ursäkta hur jag har skrivit men alex sitter i min knä
Jag vet inte själv varför det skulle vara avslaget (som sagt, det är olika bud som vanligt). Men till mig sa de att jag skulle ge på sked, och då blir det ju så att bebisen sväljer lite. Kanske därför? Kan knappast vara så bra för den lilla magen med kolsyra.
Men andra penslar på med tops och då kanske det kvittar om det är avslaget eller ej.
Bara en teori från min sida...
min bvc-tant sa att det skulle vara kolsyrat....kanske kolsyran bubblar brt torsken
Min dotter (1 månad) har också torsk. Fick tipset på BVC att blanda ett kryddmått bikarbonat med 1 dl kokat vatten och pensla på. Jag gör det så ofta jag kan, men jag tycker faktiskt inte att det blivit bättre. Ska kanske försöka ta på brösten också, det har jag inte gjort.
Är det annars lätt att få tag på RIKTIGT vichyvatten?
Madde>
Ja det finns i vanliga affärer, det ska vara naturell inget smaksatt.
Jag tog med ramlösa när det inte fans i den affären jag var i då, det gick lika bra.
Pensla???
Min bvc-tant sa att hon kunde dricka 1-2 munnar åt gången. Hon skulle inte penslas. Hon skulle ha in en så pass mängd i munnen att det gurglades runt.
Kolsyran borde väl "slänga runt" det där "tabort"et lite bättre tycker jag... Men jag vet inte.
Akta brösten om du ammar!! Tro mej! Det är ett hel*ete om det sätter sej där med. Det gjorde det på mej och det ville inte ge med sej i första (eller andra) taget. Det var anledningen till att jag slutade ammar. Tyvär...