• Jane Roe

Erfarenheter av Jourhem (hund) ?

Har mer eller mindre bestämt mig för att bli ett sk Jourhem åt hemlösa hundar, och jag blir bara mer bestämd när jag läser om Irlands dog pounds: www.hundarutanhem.se/Situationen-pa-Irland/DogPounds/

Är det någon som har erfarenheter kring detta ? Funderar mest över min egen roll i adoptionen, t ex med veterinärbesiktning osv ?

Just nu vet jag heller inte vilken förening som är att föredra, t ex hundrondellen eller hundarutanhem ? Spanien/ Portugal eller Irland. Irland är kanske att föredra ur en sjukdomssynvinkel ?
    Hmm, många funderingar ! :)

¤- Kärlek är Perser -¤
  • Svar på tråden Erfarenheter av Jourhem (hund) ?
  • Ninso

Här står lite om vad man kan fövänta sig av hundar från de olika länderna:

hundhjalpen.se/index2.html Välj "information" och sedan "hundar från olika länder".

• Pikaur

Har ingen egen erfarenhet av det, men har en väninna som är jourhem åt svenska omplaceringar numera, har även varit det åt spanska. Hon tycker det är tillräckligt jobb med de svenska som blivit bedrövligt behandlade, vilket jag kan förstå. Har ju sett i vilket skick några har varit i.
    Att hon slutade vara jourhem åt spanska berodde på att hon inte klarade av det - känslomässigt. Att hon orkar fortsätta öht tycker jag är starkt

• Jane Roe
    Pikaur skrev 2008-10-13 19:57:21 följande:
    Har ingen egen erfarenhet av det, men har en väninna som är jourhem åt svenska omplaceringar numera, har även varit det åt spanska. Hon tycker det är tillräckligt jobb med de svenska som blivit bedrövligt behandlade, vilket jag kan förstå. Har ju sett i vilket skick några har varit i.Att hon slutade vara jourhem åt spanska berodde på att hon inte klarade av det - känslomässigt. Att hon orkar fortsätta öht tycker jag är starkt
    Jo, det finns en del i Sverige också. Usch, man kan bara hoppas att dom i praktiken har det bättre än alla dom som sitter i dogpounds utomlands :S..
    Har också funderat över den känslomässiga biten, och hur jag ska klara det.
    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • Pikaur
    UlricaAndersson skrev 2008-10-13 20:36:07 följande:
    Jo, det finns en del i Sverige också. Usch, man kan bara hoppas att dom i praktiken har det bättre än alla dom som sitter i dogpounds utomlands :S..Har också funderat över den känslomässiga biten, och hur jag ska klara det.
    Jag hade gärna 'jobbat' med det, men känner själv att jag inte skulle reda ut det. Dels för att man får se vilket skick de är i när de kommer och jobba utifrån det, och sedan ovissheten om det verkligen är rätt hem de hamnar i när man utfört sina små mirakel med dem. Men! Hemmen behövs! Det råder det ju absolut ingen tvekan för, och jag högaktar er som funderar eller tar er an det
Svar på tråden Erfarenheter av Jourhem (hund) ?