Hjälp! Recept på fiskrätter!!
Jag har sån dålig fantasi när det gäller fisk, blir samma jämt. Vad brukar du göra för sorts fisk? Tar mer än gärna emot receptet!! :)
Jag har sån dålig fantasi när det gäller fisk, blir samma jämt. Vad brukar du göra för sorts fisk? Tar mer än gärna emot receptet!! :)
Jag mixar 2 skivor vitt bröd med 1-2 st vitlökar, 50-75 gr smält smör, 1 dl stark ost och rätt så mycket dill.
Sen brer jag på det på fiskfileer och sätt in i ungnen på ca 175-200 grader i ca 20 min. Serveras med potatismos och rivna morötter.
lottalotta - Det lät himelskt gott! Det måste jag prova!
Jag kör billigaste alaskapollocken i smörad form. Blandar matlagningsgrädde med vitlök (1-2 pressade klyftor) och senap (sort och mängd efter tycke och smak). Häller blandningen över fisken och sedan in i ugnen på 175-200 grader i ca 20 min. Om man vill kan man riva lite västerbottenost över...
Annars gör jag med lax (sån färdig 4-pack från frysdisken när det är extrapris), också den i smörad form. Hackar purjolök och strör över fisken. Blandar creme fraiche med curry, vitlök och lite flingsalt. Häller över laxen och sedan toppa med västerbottenost. Detta är också med tycke och smak, men jag brukar köra ett par tsk curry och 2-3 vitlöksklyftor. Supergott! Och lax och curry är faktiskt en smaksensation...
jag lägger fisk, nästan vilken som helst (file´) I en form. Saltar pepprar och häller på dill.
skär i bitar.
Blanda ihop. Creamfraich å mjölk eller grädde, med chilisås eller aivarrelish, salt peppar och mera dill. In i ugnen en sväng på 175 grader tills fisken e klar. Serverar med ris el. potatis.
Här kallar vi den mormors fisk och e min sons favorit.
Absolut godaste fisksoppan:
Hacka 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta och fräs. Ha i 2 msk curry och fräs med. Häll på 1 l fiskbuljong, 1 strimlad fänkål och 1 tsk timjan, koka 10 min.
Vispa i 2,5 dl crème fraîche och lägg i 300 g torsk/hoki i 2 cm-kuber. Låt sjuda några minuter. Salta och peppra. Lägg sist i skalade räkor (500 g före "skalning").
Mums!
Stek en hackad gul lök,med finhackad vitlök efter tycke och smak,tillsammans med champinjoner,paprika,häll i en burk creme frachie,en fiskbuljong,salt och peppar,lägg sedan i ett djupfryst fiskblock och låt detta små puttra medans potatisen kokar färdigt i grytan brevid.Så jäkla gott.
Vad gott allt låter! Mums