• Lilla Fjun

Hur sköter ni era bebisars tånaglar?

Hur sköter ni era bebisars tånaglar?
    Min lillkille har väldigt vassa tånaglar men de är inte långa. Ska man fila? Klippa går ju inte och de flisar sig inte så det går inte att riva av dem.

• Svar på tråden Hur sköter ni era bebisars tånaglar?
  • Tirre

Fila försiktigt med mjuk fil, smörj med olja eller någon mjukgörande kräm!

*** Alva 080919 & Bella 070201 & Gabriel 031122 ***
  • Sqti

Varför kan du inte klippa? Testa när han sover... har funkat med min dotter när hon var liten.

• Viggo och pyrets mamma

Jag klipper Viggos tånaglar, thats it, varken smörjer eller filar, har funkat finfint hittills.

~ Viggo min solstråle 080425 ~
  • Nettan 80

De 4 första veckorna ska man fila både finger och tånaglar pga att huden oftast går lite längre upp naglarna, klipper man då så blir det små där. Men efter de veckorna är det helt klart lättare att klippa.

• fiamalm

Jag tyckte det var så svårt att klippa, frågade på bvc om detta och hon sa att man kan riva om de är så långa, naglarna är så mjuka så det går utmärkt att göra så. Hon sa väl i princip att man inte behöver göra något med naglarna förr än de blivit för långa och börjar skava på huden.

så nu river jag och det är jätte enkelt.

• isabella08

Jag klipper. Fungerar utmärkt ;)

• Minxy

Jag klipper både tå- och fingernaglar på Leo (8 månader).
    Han sitter i mitt knä med ryggen mot mitt bröst. Sen klipper jag med vanlig nageltång (lite storlek). Detta har jag gjort ganska ofta (ca 1-2 ggr/veckan) sedan han var 1 månad, så han är rätt så van nu. Sitter molstill tills jag är klar.

Leo kom till oss 16/2
  • Vintersjäl

Jag klipper med nageltång, funkar finfint

• Eliin80

Hur gamla är era barn? Min dotter är 3 månader och en vecka och jag har inte klippt hennes tånaglar en enda gång...de verkar inte växa...Fingernaglarna växer däremot som ogräs!

/Elin

• Sqti

Eliin80: tånaglarna växer mycket långsamt. tror det tog 2-3 månader innan jag klippte lillans tånaglar för första gången.

Svar på tråden Hur sköter ni era bebisars tånaglar?