• Anonym

Insättning Mirtazapin

Hej,

Jag har precis börjat äta Mirtazapin 15 mg (torsdag) mot depression & ångest. Jag undrar hur lång inkörsel man har innan man ev. höjer dosen till 30 mg?

Jag sover inte så nämnvärt bra på dom heller (bättre än innan iallafall)jag sover väldigt ytligt och drömmer mkt och kan vakna 25-30 ggr per natt.. Detta är olika från natt till natt har jag märkt.. Första tabletten jag åt blev jag helt klubban hela natten och var super seg hela förmiddagen, men sen har sömnen dom andra nätterna blivit ytligare och jag är inte så morgontrött som första morgonen efter att jag börjat med Mirtan. Iofs bara positivt..

Jag ska till läkaren igen denna veckan så jag får höra vad han har att säga om det hela.. Jag åt Sertralin innan men jag tålde inte dom, dom slog ut hela min mage, fick svår halsbränna, magkatarr, kunde inte äta något alls, kräktes & var konstant illamående i 5 veckor innan jag slutade med dom.. Får nu äta Omeprazol mot magen.. Jag gick till läkaren för ångesten och blev ännu sjukare med stora magproblem och värsta ångesten. Jag fick sådan ångest för att jag inte mådde bra, när inte magen mådde bra och så detta jobbiga illamåendet..

Är det någon här som äter Mirtazapin och hur mår ni idag och hur mådde ni under uppstarten?

/A

• Svar på tråden Insättning Mirtazapin
  • Fie1973

Jag åt 15mg i två veckor innan dosen höjdes till 30mg.
    I början var jag jättetrött men det har gett med sig nu. Har ätit dom i snart ett år och har inte märkt någon biverkning förutom ökad aptit.
    Kan inte påstå att jag är så mycket "gladare" sen jag började med Mirtazapin men märker att jag är jämnare i humöret. Det pendlar inte mellan himmel-helvete längre ...

/Fie

• Anonym (jag med)

Hej. Jag har ätit Mirtazapin periodvis i flera är. Har nu precis slutat igen men tyvärr känner jag att jag mår sämre så jag kommer nog få börja igen är jag rädd. (Inte för att det egentligen gör något, jag mår jättebra på den medicinen, men jag vill bli gravid.)

Jag har börjat direkt med 30 mg och mått bättre väldigt snabbt. Väldigt få biverkningar för mig.

Hur går det för dig TS?

• Anonym

Hej.. Jag har nu ätit Mirtazapin i tretton dagar och mår hyfsat ok... kanske lite lätt irriterad vissa dagar men jag tror det beror på tröttheten..?!

Jag var väldigt trött och konstig i skallen den första morgonen efter att jag tagit tabletten men det har blivit lite bättre.. men jag är trött hela jag iofs.. det var jag innan oxå när jag började bli dålig. Somnar oftast vid nio tiden när jag nattar barnen..:o)

Annars inga direkta biverkningar. Jag har iofs gått upp några kilo men det kan oxå bero på att jag kunde inte äta på tre veckor pga svår halsbränna med illamående och kräkningar. Då gick jag ner 3 kilo.. och det är väl dom jag tar igen mig nu när jag kan äta igen. Men jag är överviktig sen innan och det känns lite trist när man hör många som går upp på Mirtazapin.

Men jag och läkaren har diskuterat att ev börja med Xenical och försöka äta efter viktväktaren.. Jag promenerar 1 timme varje dag i rask takt..

Men jag kämpar på.. annars så får det bli en kur med Cambridge igen..:o(( Jobbigt men effektivt..

Jag fick mensen i söndags och då kunde jag känna lite oro och ångest igen, inte alls som det var innan, men den gick att bemästra genom att typ ta fram dammsugaren eller att leka med barnen. Det var likadant förra året när jag led av panikångesten. Vid menstruation ökade ångesten lite men efter ett halvår försvann den känslan.

Kan du inte få byta medicin till något annat om du vill bli gravid.? Det måste ju gå.. En del har ätit sertralin under graviditeten har jag läst här på fl.

• Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2008-10-22 13:44:02 följande:
    Kan du inte få byta medicin till något annat om du vill bli gravid.? Det måste ju gå.. En del har ätit sertralin under graviditeten har jag läst här på fl.
    Hej igen. Vad bra att du mår bättre. Jag har provat både Sertralin och Cipramil (= Citalopram). Hjälper tyvärr inte på mig. Suck.
  • Anonym

Jag tålde inte Sertralin.. det slog ut min mage totalt.. jag fick värsta halsbränna.. det brände i bröstet magen och så kändes det som om jag hade ett eldklot i halsen... tappade matlusten, mådde super illa och kräktes ofta.. fick svåra sömnproblem.. det blev till sist för mycket för mig detta ekorrhjul, läkaren ansåg att jag skulle sluta med dom med en gång.. gick sen en vecka innan jag började med Mirtazapinen.. och än så länge verkar det funka..

Svar på tråden Insättning Mirtazapin