• patricia77

Jag vill sluta amma på natten.. HUR GÖR JAG?

Min tjej är 7 månader och vaknar varanan timme ungefär, det är så jobbigt. Jag tror inte hon är hungrig utan vill bara ha närhet. Hur ska jag göra? tips? hur länge sover era 7mån bebisar?
    Hon äter kvällsmat ca kl 17 och sover runt 19-20 ska jag ge henne gröt strax innan? är det inte för mycket mat?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Jag vill sluta amma på natten.. HUR GÖR JAG?
  • Lilla Mimsan

Vi började med gröt på kvällen redan vid 4 månader vilket gjorde det bättre.  Sedan provade jag att ge vatten en gång istället för amma och då fräste hon till och vände sig om och somnade.

• MikaelaF

Min lille är bara fyra månader, men jag ger honom alltid mat precis innan han ska sova. Även om det bara är en timme emellan målen. Sedan sover han hela natten.
    Pratade om det på bvc, det kan ju vara så att hon vaknar för att hon vet att då får hon lite mat eller så. Tar hon napp, testa ge henne den. Annars fick vi tipset om lite vatten, då inser de snart att det inte är någon idé att vakna på natten..
    Lycka till!

• My05

Hej
    Min tjej är snart elva månader, hon sov HELA nätter till hon var 5 1/2 mån sedan dess har hon små snuttat på nätterna. Vi provade sluta med natt amningen för ett par veckor sedan hon skrek i fyra nätter sedan gav vi upp, hon var ju inte redo. Mina två tidigare har slutat vid nio månader utan större problem.
    Nu har vi fått svamp   så i helgen har hon inte kunnat amma jag har sååå ont och första natten gick rätt bra hon vaknade bara och små gnydde men i natt har hon vaknat en gång i timmen och storgråtit huuuu
    Det är ju jätte svårt att sluta.

• CMH

Tror du ska prova att ge henne välling/gröt innan hon ska sova om hon äter mat vid 17, det gör min son och har gjort sen han var 6 månader, han slutade själv amma vid 8 månader för att han stog sig hela natten på vällingen så det räcker att stoppa in nappen om han vaknar så somnar han om :)

Egon 080109
  • silky

Hej jag har en dotter på 5 månader som också vill amma varannan timme på natten. Men jag gör också så nu att efter amning vid 17.00 så ger jag henne gröt vid 19.00. Hittils fick hon inte i sig av gröten mycket men igår kväll åt hon upp hela portionen och så flyttade vi ut henne till ett eget rum och då sov hon hela natten. I natt vaknade hon som vanligt igen men igår kväll vägrade hon ha gröten för hon var övetrött. Så se även till att hon sover bra på dagarna. Om hon vill snutta på natten, ge henne vatten i nappflaska om hon kan ta det. Jag hoppas på att min dotter sover hela natten i natt, för det är såå roligt när de gör det och vaknar på morgonen glad och jollrande.

• silky

Gömde säga att när hon får gröt ca vid 19.00 så lägger hon sig efter max en timme.

• kvinna 86

hur mycket äter hos annars under dagarna? ammar du bara förutom gröt på kvällen? min lilla får middag 17 sen ammar jag henne 18.30. därefter sover hon 19-07 (då jag väcker henne)

• myskulan

Har en tjej som snart är 8 månader. Har ammat eller snarare småsnuttat i omgångar på nätterna sedan början av sommaren. Hon har vaknat från 1-3 timmare mellanrum. Sedan 1 vecka tillbaka har hon inte fått äta på natten. Ätit middag ca 16.00 ammat lite vid 19.00 och sedan en portion gröt innan läggdags vid ca 20.00. Första natten vaknade hon några gånger och vid halv 3 grinade hon och var skitsur över att inte få komma upp och snutta lite, somnade om efter en 1h och sov till morgonen. Andra natten vaknade hon 10 gånger och skrev innan hon vid 06.00 fick äta. Nu vaknar hon till några gånger på natten men somnar oftast direkt när hon fått nappen. Hoppas på att hon slutar med småvaknandet också nu.

• Kaffemums

Vi har precis lyckats få vår 6,5-månaders att sova hela nätter utan att amma. Nu äter hon ordentligt under dagarna (riktig mat) och därför kände vi att hon inte skulle behöva äta på nätterna.

Så här gjorde vi...
    Gröt så sent som möjligt före läggdags (för oss blir det vid 17:30, går inte att ge mat senare för då är hon för trött)
    Välling vid 18:30 (det blir ofta 60-70 ml, vi håller på och vänjer in vällingen)
    Läggdags vid 19 som sagt

Om hon vaknade under natten så la vi handen på och "sch-ade" var 5:e minut till hon somnade om.

Första natten var ett helvete och jag var beredd att ge upp flera gånger. Sen blev det snabbt bättre och redan andra natten vaknade hon färre gånger.

Amma gjorde jag precis före läggdags, men inte så att hon somnade vid bröstet. Vi såg alltid till att hon somnade gott i sängen istället.

Numera ammar jag inte alls på kvällen och under natten. Tjejen sover gott och om hon vaknar till så somnar hon oftast om utan problem.

Lycka till!

• Flickan och kråkan

Jag avvänjde vid 8 månader. Inget gråt inget skrik. Jag vaggade, vaggade och vaggade. Urjobbiga första nätter för mig men värt varenda minut. Ingen gråt och bättre sömn efter bara några få dagar. Sov hela nätter efter en vecka ca. Nu efter snart 2 månader så sover han lite oroligt igen, men det där med sömnen kommer och går av olika orsaker. Väldig skillnad från varanna timmes amning i alla fall. Behövde bara amma första natten vid avvänjning. Alla barn accepterar så klart inte famnen istället för tutte, men min pojke gjorde det

Svar på tråden Jag vill sluta amma på natten.. HUR GÖR JAG?