Problem med morföräldrar till icke biologiskt barnbarn?
Hej!
Jag skulle tycka det vore intressant med input från er som är HBTQ och har/planerar/ska få barn om hur era mor-/farföräldrar har reagerat, betett sig etc. när det gäller deras icke biologiska barnbarn.
Vi är två mammor som har en dotter på 14 månader som min fru fött. Nu är jag gravid och vi ska ha barn nummer två i juni. Vi har inseminerat med anonym donator och är ju båda juridiska föräldrar till barnen. Nu har vi precis berättat för vår dotters biologiska morföräldrar (alltså min frus föräldrar) om att vi väntar ett barn till, som jag bär. Mormor gratulerade och var glad, men började prata om att det är samma sak som i familjer med styvbarn, som ju är så vanligt nuförtiden. Men det är ju inte alls samma sak! Vi har skaffat barnen tillsammans som vilken heteropar som helst. Inget av våra barn hade funnits till utan den andra partnern - oavsett på vilket sätt vi skaffat barnen! Det finns många heteropar som inseminerar för att mannen inte kan få barn - skulle man kalla de barnen för styvbarn och pappan för styvpappa?
Jag är så himla orolig för att de nu ska behandla den kommande barnet annorlunda. Hur ska man förhålla sig till sådant här? Jag struntar ju i oss vuxna, men vill ju skydda barnen till varje pris!