• MiaPiaFia

Ni med barn som har ont av tandsprickning

Hur lång tid har ni märkt av att ert barn har ont?

Tror att Natalie (7,5 mån) har fler tänder på G, hon skriker mycket och vill inte äta fast föda. Hon har varit sån här i snart 2 veckor. Men inga tänder syns till.. Hon är förkyld också, och magen rasar i omgångar.

Så: Hur länge har era barn ont innan tänderna dyker upp?

• Svar på tråden Ni med barn som har ont av tandsprickning
  • Mariaeo

För min dotter har det nog hållt på i ca 2 veckor som jag har märkt att hon haft ont eller varit irreterad över det. Sen direkt efter det har en tand kommit upp.

• ElinOlsson

Min flicka håller på i veckor för VARJE tand. Börjar bli drygt nu. Fast nu är det bara 8 kvar... Det har blivit bättre med åldern, hon är 15 månader nu, men hon har haft jättebesvärligt varenda gång. Vill inte äta, bara välling, svårt att somna, vill inte äta välling, bara kall mat, grinig osv.

• MiaPiaFia

Tack Mariaeo och ElinOlsson för era svar!

Natalie var nämligen sån här när hennes första två tänder dök upp, slutade äta och blev väldigt kinkig och svårsomnad.. Så det känns som om det är fler tänder på G. Men jag tyckte att 2 veckor var lite lång tid, men då vet jag att det kanske inte är det... huga.... bara att rida ut stormen då. Hoppas att de tittar upp snart i alla fall, för detta är inte kul - varken för henne eller för resten av familjen.

Har ni förresten några tips på lindring? Vi har några bitringar som man kan lägga i kylen, men det är det enda.

Såg att ElinOlsson´s flicka bara ville äta kall mat, kanske skulle testa det med Natalie, då hon totalvägrar den vanliga värmda maten.

• sakarsirin

En fråga (förlåt att jag snor din tråd TS) undrar bara hur det ser ut när en tand håller på och spricker alltså min sons tandkött ser ut som att det har blivit lite små bulor på nåt sätt .. kan det vara tänder ??

• Kajak
    sakarsirin skrev 2008-10-13 11:22:42 följande:
    En fråga (förlåt att jag snor din tråd TS) undrar bara hur det ser ut när en tand håller på och spricker alltså min sons tandkött ser ut som att det har blivit lite små bulor på nåt sätt .. kan det vara tänder ??
    Jaa tanden kommer då.
    Uppe ka man se hur svullnad tanbdköttet har blivit.
    Det är då tanden kommer ner.

Vi brukar ge barnet morötter, hård macka jaa allt som är hårt så det var skönt för barnet att tugga för det kliar så.

Vi ger morötter kallt.
    Man kan även ge bitring men dom är inte så kul för barnen, det tycker dom... så därför vi ger dom morötter, hård macka m.m.
    då äter dom oxå.
  • ElinOlsson
    MiaPiaFia skrev 2008-10-13 11:08:04 följande:
    Tack Mariaeo och ElinOlsson för era svar!Natalie var nämligen sån här när hennes första två tänder dök upp, slutade äta och blev väldigt kinkig och svårsomnad.. Så det känns som om det är fler tänder på G. Men jag tyckte att 2 veckor var lite lång tid, men då vet jag att det kanske inte är det... huga.... bara att rida ut stormen då. Hoppas att de tittar upp snart i alla fall, för detta är inte kul - varken för henne eller för resten av familjen.Har ni förresten några tips på lindring? Vi har några bitringar som man kan lägga i kylen, men det är det enda. Såg att ElinOlsson´s flicka bara ville äta kall mat, kanske skulle testa det med Natalie, då hon totalvägrar den vanliga värmda maten.
    Jag tyckte också att det var långt tid, hon krånglade men inget hände ju. Har nu lärt mej efter 12 tänder att hon håller på så här ganska länge... Om hon käkar välling, kanske det funkar? Min tjej fick jag ibland lägga i vagnen, så den rullade för att få i henne vällingen.
    Tänk vad uppfinningsrik man blir som mamma ...
Svar på tråden Ni med barn som har ont av tandsprickning