• Lene1

Solskyddcreme?

Hej!
    Har hört någonstans att det inte är bra att smörja sig med solskyddsfaktor när man är gravid. Någon som vet om det är så och varför och kan det vara någon fara att ha gjort det??

• Svar på tråden Solskyddcreme?
  • ceciliaa

Jag har hört tvärtom, att man ska va extra försiktig i solen genom att smörja in sig, spec magen. Men det finns ett ämne i nivea som man ev. ska undvika. Kanske kan nån fylla i?

• Peztis

Det kan väl inte vara någon fara med att använda solkräm med fysikaliskt skydd, dvs det lägger sig ovanpå.

Du ska inte sola magen, lägg en handduk el ngt över för det blir för ljust inne i magen för den som är därinne (enl min bm).

Du kan även få pigmentförändringar om du solar och är gravid.

Och till sist, ozonlagret är jättetunnt nu så de varnar och säger att man ska vara extra försiktig.

Sådär ja! Det var många pekpinnar!!! Ledsen...
    Ha det skönt i värmen!!!

• Lene1

Oops! Och det är just Nivea jag har använt...
    Ingen mer som vet något? Hur gör ni? Smörjer ni in er med solskyddscreme?

• myskatt

Jupp! Använder CCS 25 med fysikaliskt filter, finns att köpa på Apoteket!

Bränner mig lätt så jag smörjer in ansiktet, bröst, axlar och rygg. Sen solar jag inte aktivt utan badar mest och tar på min tröja mellan gångerna. Ansiktet smörjer jag in även om jag bara ska sitta i skuggan, vill undvika pigmentfläckar.

• Ankissen

Jag kör oxå med en kräm med fysikaliskt filter köpt på apoteket. Funkar bra!

• Lene1

Oki. Får väl införskaffa mig något sånt. Hoppas det inte blivit någe tokigt nu när jag använt nivea bara..

• UngGravid86

Jag har smörjt mig jätte mycket med niveas.
    Det står ju inget på att det inte går. nu blir man ju nervös ..

Vad kan hända då?

• septbebis

Jag använder ett solskydd som man sprejar på, det heter "Eucerin" och innehåller solskyddsfaktor 20.

• uno

Jag köpte niveas för barn, sf 25, för magen och bröstet. På huden är ju magen så tunn att den nog behöver lite extra hjälp. Kör med nivea nr 6 i övrigt. Enligt min BM så är det helt okej att sola magen, bebisen lär sparka och visa på alla sätt om den inte trivs i värmen och ljuset.

• snart tre

Var på apoteket och frågade om det i går och det är inga problem att använda solskydd oavsett vad det är för typ av solksydd. Det finns inga studier som visar på att det är farligt för bebisen - däremot kan det bli varmt och ljust för knotten i magen. Men som någon påpekade ovan så säger den ifrån om det blir för mycket.

• Lovable

hej hej!

tror inte riktigt på det här att det skulle vara farligt att använda kemiskt solskydd....Tänk på alla som använd det innan? Och dem har fött helt friska barn....Jag tror oron över att allt är farligt är värre. Det är ju ingen BM som varnar för det vad jag har hört iaf?
    +att fysikaliskt solskydd är ju så obehagligt, sjunker ju aldrig in...Nej jag fortsätter med kemiskt....men det är ju upp till var och en =)

Kram!

Svar på tråden Solskyddcreme?