Alexis?
Är det en tjej namn???
Är det en tjej namn???
Tja, jag tycker att det är ett lite både och namn... En pojke på sonens dagis heter Alexis...
Min bror heter Alexis.
tjej
Huh, bra, har nämligen funderat på att sonen ska kanske heta det...
oj det va flera svar redan!
det va blandat... vill ju inte att barnet ska bli retat sen på skolan o dagis...
men jag vet även en annan pojke som heter Aleksis...
tjej skulle jag tycka
eller kanske man kan lämna bort S:et så då är det definitivt kill namn eller?
Det är ett killnamn, känner en som heter så.
Kanske skulle funka till tjej också, men då låter det mer som ett smeknamn till Alexandra typ.
Så vad tror ni,funkar det till en kille här i sverige?
Japp, det gör det! Känner för övrigt en svensk kille som heter det... Kan inte tänka mig att han skulle heta något annat än just Alexis
Här kan du söka hur många som heter det som kvinna och som man.
www.scb.se/templates/Standard____31245.asp
tack :)
När jag hörde namnet trodde jag de var en tjej men när jag fick höra att de var en man på 85 år som svarade fick jag mig en liten chock.
Olika kanske?!
Jag hittade dena info på svenskanamn.se;
Alexis
Placering på namntoppen 2007: Inte i topp 100
Namnsdag: 12 December
Antal män med namnet i Sverige: 1419
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 136
Alexis är ett könsneutralt namn i Sverige men de flesta som bär det är män. Latinsk form av grekiska Alèxios med betydelsen "försvarare". Alexis är ett ovanligt namn, såväl bland de yngsta som i de äldre generationerna. Den 31 december 2005 fanns det totalt 1398 personer i Sverige med namnet, varav 329 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 28 pojkar namnet, varav 8 fick det som tilltalsnamn.Namnsdag 12 december tillsammans med Alexander.
Källa: DoryAlexis Andersson Uppdaterad: 2008-08-22
Blev nyfiken för jag känner en man som heter Alexis så för mig är det ett killnamn.
Vår gamla granne (numera död pga ålder) hette Alexis. Det var en han.
Nature child skrev 2008-10-13 13:30:28 följande: