• sosarorra

vad heter tårna?

fingrarna är ju lätt men vad heter tårna då?
    Stortå....bla...bla... bla......lilltå!

• Svar på tråden vad heter tårna?
  • Tina B

Tibbele, Tobbele, Makarfru, Spelaros och Stortampen

... pektå, långtå och ringtå

• Zazla

Hm... stortå och lilltå är ju givna men resten har jag ingen aning om.
    Stortå, pektå, långtå, ringtå och lilltå, haha....

• turia

finns inga namn på de...tyvärr... men ja säger stortån..andra tån, tredje tån.fjärde tån..o lilltån...osv

• sosarorra

heter det verkligen pektå och ringtå?
    skumt

• sosarorra

fins det någon cool ramsa så om tårna som man kan dra för sin lille son när det är dax att lära sig kroppsdelarna?
    Tina b- du var inne på nårr eller var det kanske påhitt ?

• Tina B

De namn jag rabblade först är från en gammal ramsa - som jag dock har glömt. Men jag kommer ihåg de namnen från när jag sjäv var liten. Kanske finns de i boken "Min skattkammare"?

där i finns nog fingrarana också: Tumme Tott, Slickepott, Långeman, Gullebrand och Lilla Vickevire

Stortamben är för övrigt "uppe i vädret"

• Pistou

Härligt Tina B , ramsan med tårnas namn har jag nog inte hört på minst 28 år!!!! Snacka om nostalgi!

Får nog be mamma damma av de gamla "Skattkammar"-böckerna från barndomen så att vår lilla son kan få lära sig ramsorna som jag och mina syskon lärde oss (och glömde) när vi var små.

• symaskinen

Såhär ska det ju vara;
    STORETÅ, TÅTILLA, TRILLEROT, ÄGGAFOT och lilla TÅTETILLA!( det sista med ljus röst)
    ...så var det uppklarat...å jag vet, för det har faktiskt min mamma sagt, så de e´så!

• Mymlann

Den minsta tån heter Wenke Myre

• symaskinen

Bryter den på norska oxo ?

• anna mamsing

brukar använda ramsan på isac, han gillar den starkt. tålilla, lilltåa, tillerosa, kroknosa å stortompen upp i vädret

Svar på tråden vad heter tårna?