• jagälskarallaminabarn

Hur ofta använda vichyvatten vid torsk på tungan?

Hejsan!

På bvc i fredags sa sköterskan att tvillingarna fått torsk på tungan, något som enligt henne är vanligt att spädbarn får. Vi fick rådet att ta på vichyvatten men minns tyvärr inte hur ofta då det var mycket information på en gång då. Någon som vet hur ofta man kan göra det? Kan iofs ringa bvc i morgon men tänkte kolla här först. Vore jättetacksam för svar.

M v h Ulrika

• Svar på tråden Hur ofta använda vichyvatten vid torsk på tungan?
  • Norahs mamma

jag toppsade kanske 4-5 ggr/dag...

• kixan

Efter varje amning, kan du pensla, kom ihåg att samtidigt sätta på dina bröstvårtor också och att tvätta allt som kommer i kontakt med brösten i 60 grader samt koka ev. nappar/dinappar eftersom svampen kan leva där också.

• Norahs mamma

Kixan:
    Läste ditt inlägg lite för fort... tyckte du skrev att man ska tvätta brösten i 60 grader... Å ev. koka...

• kixan

Norahs mamma: Haha, det skulle vara nåt.. Fast då skulle man nog garanterat få väck torsken direkt iofs..

• Didia

vi tvättade en gång per dag efter en lång amning för att inte reta tungan....Funkade finfint. Försvann efter någon vecka

• JenBor

På mig funkade inte vichy. De sa att jag skulle tvätta mina bröst med vichy och citron. och i munnen på den lilla med vichy. men tillslut hade jag så ont i brösten att jag knappt kunde amma. Så nu har jag fått tabletter till mig och mykostatin till lillen.

Svar på tråden Hur ofta använda vichyvatten vid torsk på tungan?