• Im Fabulous

Hur funkar det med sovtider på förskola'?

Om några månader är det dags för vår dotter att börja på förskola/dagis och jag funderar på hur det funkar med sovtider? Har hört att de får sova en timma efter lunchen men även att "om de inte somnar då så får de vara vakna". Det låter ju inte klokt? Stämmer det verkligen?

Saken är ju den att min dotter inte bara somnar av sig själv utan behöver antingen sova i sin säng eller i sin vagn och behöver få lite hjälp att somna, med napp, snutte och lite vaggning. Så hur gör dom egentligen?

Och om min dotter inte somnar där efter lunch på den timman det sägs att dom har på sig att somna och sova, då får hon ju inte sova förän hon kommer hem och då blir klockan alldeles för mycket. Sover hon efter klockan 4 är hon vaken halva natten och då kommer hon vara trött och sur på dagis dagen efter.

Kan någon förklara för mig hur dom gör? Är lite orolig för att min dotter inte ska få sova.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 11:39
    Hon kommer vara 12-14 månader när hon börjar på förskola.

• Svar på tråden Hur funkar det med sovtider på förskola'?
  • FinalFantasy

Vet ju inte hur det är på er förskola men hos oss har det inte varit problem för dem att somna för de har lugn stund innan, läser lite och sen myser ner sig på varsin madrass och tom min vilde somna r

Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
  • Lilla Mimsan

Vår dotter somnade runt 14 om dagarnainnan hon började på dagis. Var lika orolig som dig. Men första dagen så somnade hon efter 15 minuter (de lägger sig runt 11.45) och sedan var det inga problem. Är lite som en masspsykos 

• Karneol

Det där varierar säkert mellan de olika förskolorna.
    Min son har alltid sovit i sin vagn, och vi har alltid gått en sväng för att han ska kunna somna. Jag talade om det för personalen i samband med inskolningen, och de sa att de skulle försöka med att bara lägga ut han i vagnen och se om han kunde somna av sig själv. Skulle det inte fungera så skulle de stå och vagga vagnen eller gå en liten sväng. Men han somnade av sig själv, och nu fungerar det även hemma med att bara lägga ut honom. Vilken är väldigt skönt om regnet öser ner någon dag!

• miababia

på sonens förskola så har jag kommit runt 14-tiden och då har han ibland fortfarande sovit.
    har jobbat på förskolor och somnar inte barnen så kan man ju inte tvinga dem men då gäller det ju oftast dem som är runt 3 år där föräldrarna sagt att det är ok.

konstigt nog så brukar de flesta barn faktiskt kunna sova på en madrass på golvet även om de inte gör det hemma. har det inte funkat så får de ju sova i vagn el spjälsäng, har aldrig varit med om att man tvingat någon att sova på madrass om det inte funkar, men försöka brukar man ju göra

• Nelly78

När min dotter började på dagis var hon 15 månader, då somnade hon hemma antingen i vagnen eller om vi låg brevid henne tills hon sov. Hon klarade galant att somna på en madrass.

Värre nu när hon börjat på stor avdelning, där finns inte så många 3-åringar som som sover och hon vill inte missa något, så i början sov hon inte, vi sa till personalen om dom ville mer än bara fråga henne om hon ville sova för då sa hon självklart nej, så dom försökte lite och nu sover hon i stort sett varje dag.

♥Ida Min Ida♥
  • helge74

Jag jobbar med 14 1-2åringar. Mer än hälften sover i vagn o resten inne på madrass. Endel barn somnar en skvätt före maten och endel i maten:) till en början. Det är ju full fart på förskolan så det får man räkna med som pedagog!

Det är ju vår uppgift att se till barnets behov - och sömn o vila är ju ett av de viktigaste grundläggande behoven hos dessa små barn.

Tror inte du behöver vara orolig TS - klart ditt barn får sova mer än en timme... ring förskolan och fråga om du känner dig orolig.

• vill bli mamma meddetsamma

jag arbetar inom förskolan och har en son på 17 månader som skolades in när han var 14 månader. jag var också lite orolig för han sov alltid i vagnen efter lunch och hade svårt att somna inomhus. men på dagis gick det jättebra att sova inne! alla andra barn sov ju inne och under förmiddagarna på dagis blev han ju så mycket tröttare än han blev hemma när jag var flräldraledig- så det har aldrig varit några som helst problem men vilan.

som pedagog kanjag säga att man gör vad man kan för att få barnen att somna, på min förskola ligger vi ca 45 hos barnen men har de då inte somnat finns det inte så mycket att göra. då har de i alla fall legat ner och vilat. men av 11 barn sover 10 st dagligen ca 2 timmar så det ska nog gå vägen med även ditt barn! lycka ttill!

• Tjohalia

På våran förskola (och även den förra där dottern gick när hon var mindre) så har dom sövt barnen i vagn och man har fått ha sin egen i fall man ville det. Barnen får ha snutte/nalle och napp om dom brukar ha det och dom har stått ute och sövt barnen (gungat vagnarna) och dom får sova så länge som dom brukar.

• lilla carro

där jag jobbat på dagis brukar två eller tre fröknar vara med på varsin madrass innan barnen somnat. märker man att någon har svårt att somna brukar man lägga sig jämte det barnet så det känner sig tryggt. kanske hålla om det eller smeka på kinder osv. finns många knep. brukar väl ge det 30-40 min. dom barn som inte somnat då eller vilar helt stilla får följa med personalen upp igen och kanske läsa saga istället..

• Veladis

Enligt läroplanen har alla barn rätt till den vila de behöver. Och, det är ju i allas intresse, både förärlders, personalens och framför allt barnets synvinkel att barnet får vila och återhämta krafterna för att sedan bli pigg och glad och orkar leka vidare.
    Hur barnen vilar på förskolorna är olika. Vagn utoch/eller madrass inne är väl vanligast. Läsvila/sagovila och liknande förekommer för större barn. Det är ganska vanligt att föräldrar oroar sig för sömn, men ofta gör den annorlunda miljön på en förskola att barnen anammar de alterantiv som finns och har andra vanor på förskolan, om det inte blir precis som hemma. Min egen son t ex, hemma somnar han bara om vi ligger bredvid, det tar 20-30 minuter. På förskolan somnar han själv (personal finsn i rummet förstås) på två minuter på sin lilla madrass.
    På avdelningen där jag jobbar sover 7 barn på madrass inne och 8 i vagn ute. En personal ansvarar för varje vila. På madrassvilan inomhus arrangerar vi madrasserna så att de som behöver frå ligga bredvid/nära fröken så man kan hålla handen, klappa på, killa ryggen elelr vad som nu behövsd för att få barnet att somna. Ofta flyttar man kanske på sigsom vuxen när ett barn somnat och klappar om ett annat barn istället.
    Den personal som står ute och vaggar vagnarna kan  kanske vagag tre vagnar samtidigt. Vi ställer vagnarna så att barnen kan se den vuxne.

Jag tror intedu behöver vara orlig, TS! Prata med personalen om ditt barns behov och dina önskemål, så löser det sig!

• saxon

Min tjej som har jättelätt för att somna själv hemma blev plötsligt den som var svårast att söva på dagis. Alla andra somnar direkt men min tjej ska absolut hålla på och leka tittut en stund under täcket först. Så det måste inte alls funka som det gör hemma. Fast det är ju inget större problem heller, de leker tittut med henne en stund tills personalen tycker att det räcker och säger ifrån och då somnar hon.

• Veladis

Vi vaggar/ligger inne hos barnen i 30-40 minuter. Har de inte somnat då ger vi upp sövningsförsöken. Då får man försöka få barnet att vila/varva ner på annat sätt. Ett barn som precis börjat förskolan som rutinerna inte satt sig för försöker man längre med. Men snart sitter rutinerna där och det blir sällan några problem.

• Veladis

Och, skulle jag säga, barnen får sova upp till ca 2½ timme om d behöver, inte bara 1 timme,

• Max mamma

Hos oss sover barnen ute i vagn-med det dom är vana vid(napp,gos,kanin,nalle etc)Vi drar vagnarna tills barnen somnat,sjunger också
    NÄR dom ska sov bestämmer NI eller/och barnen.Likaså HUR LÄNGE.
    Efter era och era barns behov alltså.
    Det du har hört stämmer självklart INTE.

Kram och lycka till.
    Camilla

• taggis 06

När david börja på dagis så sov han fortfarande mycket på dagarna. Så han fick sova en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen, var dock vaken när de andra barnen sov eftersom det inte passa med hans sovtider.

Och när de ska sova sover de i vagn, de som behöver vaggas blir vaggade, och med napp/nalle/snutt

• Jeanette1986

på min sons förskola är det som många andra skrivit:
    de små barnen sover ute i vagnar (antingen sin egen eller förskolans), de får napp, snutte eller va de brukar ha och så bäddar personalen ner dom emd filtar mm och står och gungar vagnarna tills barnen somnat. de äldre barnen sover/vilar inne på madrasser tror jag.
    jag va ganska skeptisk till att sonen skulle somna och fortsätta sova fast vagnen va still för han vaknade alltid när jag stod still me vagnen när jag va på promenad. men allt gick utmärkt och han somnar på typ 5min och sover mellan 1-2timmar. han får sova tills han vaknar. det är föräldrarna som får bestämma hur länge barnen ska sova.

Svar på tråden Hur funkar det med sovtider på förskola'?