• Snöengla

V28- Orkar knappt göra något på jobbet längre, helt utpumpad!

Är i v28 och det känns som hela kroppen ska falla ihop snart.
    Sitter just nu på jobbet och orkar knappt läsa för ögonen är så trötta och kroppen är helt slut.
    Har ett stillasittande jobb. Kontorsstolen ca 7h (lunch och raster ca 1h)! Och det är så himla jobbigt för ryggen så att det känns som den ska gå av ibland.
    Speciellt på eftermiddagarna. Vill bara åka hem och lägga mig i sängen nu, även om det gör ont i ryggen då med. Det går nästan aldrig riktigt över. Vissa dagar är bättre än andra, tex helgerna är bättre än arbetsdagarna för då kan jag göra precis det som känns skönt och rätt för kroppen.

Ska till BM på torsdag, ska se om jag kanske får träffa en doktor och prata om mina besvär. Det är ju himla jobbigt. Vill gärna trappa ner på arbetet.

Det dumma är ju också att jag knappt får något gjort. Är så seg i huvet, seg på att tänka, orklös, energilös.
    Går upp minst 3 ggr varje natt och kissar och 1 gång och värmer vetepåsen som jag kan ha i svanken. Sen vrider och vänder man på sig hela tiden också. Det går ju bara ligga på sidorna nu eller lägga upp ett berg kuddar bakom ryggen så man halvsitter.

Någon annan som har problem?
    Hur lyckades ni arbeta?

• Svar på tråden V28- Orkar knappt göra något på jobbet längre, helt utpumpad!
  • Bickmore

jadu, om jag hade nå bra svar så....
    börjar bli precis samma här. Efter lunch får jag verkligen anstränga mig för att hålla ögonen öppna, är också uppe flera gånger/natt och det börjar ta ut sin rätt.
    Förra gången jag var gravid så vart jag sjukskriven from v 33 tror jag för då var det omöjligt att jobba! Ryggen gjorde att man kunde grina när man satt stilla. Kunde knappt köra bil.
    Så jag anar åt vilket håll det bär iväg den här gången med (v26 nu).

Har du ingen möjlighet att jobba kortare arbetsdagar? Kanske bli sjukskriven 50% ett tag?

• Sooofie
    Snöengla skrev 2008-10-13 12:20:03 följande:
    Är i v28 och det känns som hela kroppen ska falla ihop snart.Sitter just nu på jobbet och orkar knappt läsa för ögonen är så trötta och kroppen är helt slut.Har ett stillasittande jobb. Kontorsstolen ca 7h (lunch och raster ca 1h)! Och det är så himla jobbigt för ryggen så att det känns som den ska gå av ibland.Speciellt på eftermiddagarna. Vill bara åka hem och lägga mig i sängen nu, även om det gör ont i ryggen då med. Det går nästan aldrig riktigt över. Vissa dagar är bättre än andra, tex helgerna är bättre än arbetsdagarna för då kan jag göra precis det som känns skönt och rätt för kroppen.Ska till BM på torsdag, ska se om jag kanske får träffa en doktor och prata om mina besvär. Det är ju himla jobbigt. Vill gärna trappa ner på arbetet. Det dumma är ju också att jag knappt får något gjort. Är så seg i huvet, seg på att tänka, orklös, energilös. Går upp minst 3 ggr varje natt och kissar och 1 gång och värmer vetepåsen som jag kan ha i svanken. Sen vrider och vänder man på sig hela tiden också. Det går ju bara ligga på sidorna nu eller lägga upp ett berg kuddar bakom ryggen så man halvsitter.Någon annan som har problem?Hur lyckades ni arbeta?
    Kan inget annat än att hålla med dig. Måste dock kämpa till månadsskiftet. Blir fast då. Plus håller på att rekrutera en för mammaledigheten. MORR:
    ryggen känns verkligen. Nacken. ALLT:
    Vill bara ta det lugnt och inte behöva göra så mycket.
    Prata med läkaren. Det brukar inte vara problem med sjukskrivning.
    Jag har en när jag vill ha den. Men väntar tills jag blir fast för att vara säker.
  • frilin

Det kan bli problem om du har ett stillasittande jobb. Läkaren kanske sjukskriver, men sen ska FK bevilja och det är där det brukar bli svårt. Lycka till iaf. Jag har gått ungefär lika långt och vet vad du menar.

• klo

Vet precis! Har ett stillasittande jobb och lider mig igenom dagarna. Huvudet är som kola och jag får ingenting gjort!
    Som tur är har den värsta tröttheten gått över (går in i v. 29 imorgon), den var riktigt jobbig i början av grav.
    Men man borde kunna bli sjukskriven för graviditetssymtomet "dum i huvet"! ;) Jag kan liksom inte fokusera över huvud taget.

• eec82

å här sitter jag å önskar att jag hade ett stillsasittande jobb... går å står hela dagarna inte kul de heller... hoppas på HP eller sjukskrivning orkar inte mycket längre är med i v.28. Tror du kan bli sjukskriven på halvtid om du får en bra läkare, en nära vän till mig blev det fom. v 27 för ett år sedan då hon fick besvär. Hon arbetade som kontorsassistent å satt med hela dagarna. Håller tummarna för dig.

• Snöengla

Ska till BM imornbitti och så ska be att få prata med läkaren.
    Hoppas jag får några svar då!

Idag fick jag blodtrycksfall och höll på att svimma på jobbet.. Har svimmat förut innan graviditeten så jag vet hur det känns.
    Först blev jag så himla yr och sen ännu mera yr och varm som en kamin. Hela huvudet blir överhettat och kroppen övervarm. Svettas som tusan och sen börjar det svartna för ögonen..rösterna kan även börja mörkna och sen försvinner dom förstås när man svimmar... men jag kom aldrig till det steget...utan jag hann sätta mig med huvudet mellan benen och andades lugnt...tog nog 15 min innan jag kom tillbaka till världen..var helt yr och vimsig..
    Men sen var jag helt skakis och svag i säkert 30 minuter..orkade inte resa mig från stolen på 30 minuter..blev bara mer yr om jag försökte. Mycket konstigt!

Överarbetad kanske! För trött, utmattad!
    Jag åkte iaf in till sjukhuset och kollade mina värden för att se om barnet mådde bra..och det gjorde det som tur var..jag behöver vila mer och ta det lugnt..dom rekommenderade att gå ner i arbetstid och sen hade jag någon infektion i kroppen, såg dom på urinet..men det var tydligen vanligt när man var gravid..diffust det kändes..inte riktigt på det klara var dom, iof så var dom inte speciliserade på gravida just där, men ändå....ska tala med BM imorn om det. får kolla urinet igen.
    Men det konstiga var att dom inte sa något om järvärdet för jag tror att det är för lågt..det kan nog vara blodbrist.. är ju trött, yr, orkelös.. får kolla det imorn..Och det var precis på gränsen den enda gången jag tog blodprov hos BM.

Hoppas jag får klarhet imorn..
    Ligger här nu och har kramp i magen också..och mår lite tjyvens.. trött och lite illamående..

• Miscpony

TS, du är inte ensam!

Får gå upp flera gånger per natt på grund av restless legs, nästäppa, kissnödighet och kliande eksem. Är bara i vecka 19! Jag jobbar som innesäljare men mina resultat har sjunkit som en sten senaste månaderna. Har ingen energi, inget fokus, ingen motivation. Vill bara vara hemma, vila och vänta på bebisen. Jättekul när man jobbar på provision...

Vi har ett vilorum på jobbet, men det är oftast upptaget eftersom det står en massagefåtölj där inne som många använder. Har också haft blodtrycksfall flera gånger senaste veckorna, det är grymt obehagligt och stressar mig ännu mer. Och sjukskriven lär man ju inte bli...

Vi får stötta varandra helt enkelt! Med lite tur, TS, så kan du nog bli deltidssjukskriven för alla dina besvär. Jag håller tummarna!

• Snöengla
    Svar på #7
    Ja nu har det gått en tid. Är i v31 nu, eller imorgon har det gått 31v faktiskt och nu äntligen jobbar jag 60%. Det känns mycket bättre. Blev alltså deltidssjukskriven. Känns himla skönt att kunna åka hem även om jag fortfarande sover dåligt. Vissa nätter går helt enkelt inte. Det är så olika. Vissa nätter har jag ont i ryggen hela natten och försöker hitta någon ställning som funkar för gäves och sedan vissa nätter sover jag faktist rätt ok, som förra veckan 3 nätter i rad, då sov jag faktiskt rätt bra. Kändes såå skönt, kändes som det var evigheter sedan jag sov bra, förutom att jag fortfarande gick upp och kissade 3 ggr minst per natt och drack vatten emellanåt, det gör jag jämt.

Jaja iaf så kan jag gå hem och sova lite på eftermiddagen nu, även om det kan vara svårt ibland. Jag går på vattengympa för gravida också 3 ggr i veckan kl 13.30 så det blir inte så mkt sömn dom dagarna iof. Men det är bra för min onda rygg. Dom jobbigaste dagarna nu är bara tisdagar och torsdagar då jag jobbar från 9 till 3. Det är just efter lunch som det blir så jobbigt på något sätt. Man står ut innan lunch men sen är det för mkt. Ibland går det inte ens innan lunch. Sitter där som en zombie, vill inte prata med någon, jobbigt att behöva ringa upp leverantörer och sånt. Man vill bara vara tyst, för man orkar knappt prata och sen ryggvärken också, så man sitter och vrider sig.

Miscpony: Förstår precis, det måste vara jobbigt att jobba på provison när man inte ens har någon motivation och ork. Man är så himla död i kroppen och i huvudet. Hur trevlig är man då mot kunderna! Det syns ju igenom om man är omotiverad, trött och död. Jobbigt att gå runt också hela tiden. Man behöver ju sitta ner och vila rätt mycket. Hugaliga. Du får se hur det ter sig för dig, du kanske har chans att bli sjukskriven senare..
    Kämpa på för sen kommer iaf en riktigt stor belöning! Längtar nu efter slutet. Bara 9 veckor kvar för mig nu.
  • KMW

Visst är det jobbigt att man är så trött, trög och omotiverad på jobbet. Jag har bekanta som också är gravida och de jobbar på som små myror och ska minsann jobba på ända till BF. Hej och hå! Jag säger bara Blä!

• Ninnis75

Olika jobb olika besvär.Lika jobbigt både och.

Jag har ett fysiskt krävande jobb som iva sjuksköterska. Långa pass att gå,stå,förflytta tunga patienter,trånga utrymmen, byte av dialyspåsar etc etc. Alltid på gång,alltid redo för snabba ryck och akuta situationer. Benen är svullna som trästockar, halsbränna, illamående, karpaltunnelsyndrom, trött i rygg och bäcken. Ja det är urjobbigt. Många mornar har jag vaknat och ulkat,hulkat,kräkts för att sedan ta ett andetag och sticka iväg till jobbet. Jag upplever att jag mår sämre då jag är mindre utvilad och trött. Natten blir ofta fylld av spring på toaletten, drömmar, ont i hand,rygg. Ja, fy.

Lider med er. Jag vet verkligen hur dåligt men kan må. Nu jobbar jag två dagar till sen lämnar jag mitt jobb. Jag är i vecka 32.

önskar er lycka till, styrka och energi.

• Snöengla

Hugaliga, det låter mkt jobbigt. Tunga lyft och gå för mkt i jobbet ska man ju undvika. Tur du får lämna jobbet nu!

Håller med om att allt blir sämre om man sover dåligt. Och sover dåligt gör jag jämt. Har varit riktigt irriterad på allt och alla pga tröttheten och det är förstås trist. Det är så trist också att vara så trött på eftermiddagarna och kvällarna att man bara ligger och försöker sova när man egentligen vill göra något annat, kanske umgås lite med sambon.

Ninnis75 skrev 2008-11-11 21:47:24 följande:
    Olika jobb olika besvär.Lika jobbigt både och.Jag har ett fysiskt krävande jobb som iva sjuksköterska. Långa pass att gå,stå,förflytta tunga patienter,trånga utrymmen, byte av dialyspåsar etc etc. Alltid på gång,alltid redo för snabba ryck och akuta situationer. Benen är svullna som trästockar, halsbränna, illamående, karpaltunnelsyndrom, trött i rygg och bäcken. Ja det är urjobbigt. Många mornar har jag vaknat och ulkat,hulkat,kräkts för att sedan ta ett andetag och sticka iväg till jobbet. Jag upplever att jag mår sämre då jag är mindre utvilad och trött. Natten blir ofta fylld av spring på toaletten, drömmar, ont i hand,rygg. Ja, fy.Lider med er. Jag vet verkligen hur dåligt men kan må. Nu jobbar jag två dagar till sen lämnar jag mitt jobb. Jag är i vecka 32. önskar er lycka till, styrka och energi.
  • v i r r a

Känner igen mig! Jag är också i v28 och pallar snart inte att jobba mer fast jag har ett rätt stillasittande kontorsjobb Jag VILL jobba men ORKAR inte! Fy rackarns! Känner mig väldigt trött, kan inte tänka klart, kan inte planera och har så himla ont i bäckenet. *klagaklaga* Alla mina värden är toppen dock. VARFÖR är jag då såhär slut!!?! Jag kan verkligen inte begripa hur ni med mer fysiska jobb klarar er!! *impad*

• ELIsa82

Snöengla: skönt att du kunde gå ner i arbetstid - det gör ju ganska mycket faktiskt. jag är också trött hela tiden! igår satt jag på en 70-årsuppvaktning och gäspade hela tiden - kände mig jättetrevlig hur såg dina värden ut då? hb, blodsocker, blodtryck?! lite läskigt det där med svimningskänslan, lät som att något värde var lite lågt.
    Lycka till i resten av graviditeten.

Ninnis75: håller helt klart med om "olika jobb olika besvär" - vågar nog lägga till "olika graviditeter, olika besvär"

Svar på tråden V28- Orkar knappt göra något på jobbet längre, helt utpumpad!