Så ont i svanskotan!!
Jag är i v.24 och har de senaste dagarna haft himla ont runt svanskotan. Det märks mest när jag sätter mig och lägger mig, alltså när underlaget kommer emot svanskotan. Har man fogar där, så det är det som gör ont tror ni?
Jag är i v.24 och har de senaste dagarna haft himla ont runt svanskotan. Det märks mest när jag sätter mig och lägger mig, alltså när underlaget kommer emot svanskotan. Har man fogar där, så det är det som gör ont tror ni?
De låter som foglossning. Har dock aldrig haft de själv, så ja är inte helt säker.
Men ja har hört andra prata om det. Och en del får vid svanskotan.
Hej Ankissen!
Jag är i v.18 o har redan enligt BM foglossning.
Denna visar sig genom att jag får jätteont i svanskotan och att det strålar nedåt och åt sidorna. INTE skönt. Det är även svårt att göra något åt när det är så långt ned sa hon. Man kan prova med ett sådant stödbälte. Har fått låna en sittring nu från en kompis som jag ska prova nästa gång jag får jätteont...
Får det om jag går eller sitter mycket. Det känns då även när jag ska lägga mig och även när jag ska vända mig i sängen.
så jag tror nog det är detta. Är du orolig kan du ju alltid prata med din BM o se vad hon säger.. :)
/ Linda
Jodå visst är det foglossning, jag hade det samma i nästan 10 veckor =( så jag vet vad du går igenom.
Det du kan göra för att lindra det lite är att ha en kudde bakom ryggen,eller andvända en vetekudde som du värmer.
Lycka till!
Hejsan! jag har själv haft ont i svanskotan.. (har gått över)
Jag berättade för BM att jag hade ont i Svanskotan
Hon frågade mig om jag hade slagit svanskotan någon gång?
Jag berättade då att jag hade slagit den när jag var mindre. Låt oss då säga för 10år sen. Svaret jag fick tillbaka var att om man har slagit svanskotan någon gång i livet så kan smärtan komma tillbaka när man är gravid.
Själv tyckte jag det lätt undligt men säger hon så då är det väl så..
Fakta om foglossningar på www.niomanader.se under besvär...
Hej hej!
Jag har också haft lite ont svanskotan från och till och frågade när jag var hos BM för 2 veckor sen. Hon frågade också om jag slått den, men det har jag inte vad jag vet. Hon sa inget om foglossning, så jag ska minsann fråga igen!
Aj aj, så det är det som är foglossning. Jag har ont hela tiden nu så jag lider med dig Ankissen
Är det så att det MÅSTE vara foglossning tro? jag har oxå haft ont o så men när jag pratade med min kompis som nyss har har gått igenom en grav. sa hon att hon haft ont i svanskotan under hela graviditeten. det har inte gått över för henne helt änn heller, typ 4 mån senare. stämmer det med foglossning?
Hmm jag har haft omotiverat ont i svanskotan en vecka nu men jag är INTE gravid och inte har jag slagit i heller?!
Under nästan hela min graviditet har jag haft ont i svanskotan. Fick tid hos en sjukgymnast som upplyste om att det antagligen inte är svanskotan i sig, utan ligamenten runt den. Det är en form av foglossning, smärtan kan också sätta sig i ljumskar eller runt blygdbenet. Det var jättebra att träffa en sjukgymnast dock, kanske du kan få en remiss från MVC? Jag fick ett träningsschema, fick hjälp med att skicka efter ett bälte och fick låna en sittkudde med sådana där kulor som det finns i saccosäckar. Det har hjälpt mycket. Annat som kan lindra är att sätta sig i ett varmt bad, om man nu inte fått nog av den sommarvärme som dykt upp...
Tack för alla svar!
Det är nog dags att börja använda stödbältet lite mer kanske. Jag har ett, men det känns så motigt att ha det i värmen. Längtar redan efter hösten...