Handbagage - hur noga med måtten?
Ska ut och resa med Ryanair till Rom om 1,5 vecka. Jag har hittat ett handbagage som är är kortare men 4 cm tjockare än de tillåtna måtten. Kollar de sånt?
(Deras tillåtna mått är 55x40x20 cm)
Ska ut och resa med Ryanair till Rom om 1,5 vecka. Jag har hittat ett handbagage som är är kortare men 4 cm tjockare än de tillåtna måtten. Kollar de sånt?
(Deras tillåtna mått är 55x40x20 cm)
Ja. Oftast har flygbolaget en "låda" där du får testa och stoppa ned bagaget i. Går den inte ned = inte handbagage.
Jag har varit med om att de hade som en stålkorg med det måttet där man var tvungen att köra ner handbagaget för att se att de höll måttet. Passade den inte var man tvungen att checka in det istället...men kan inte svära på att det var just med Ryan iofs...
Jag har inte åkt med just RyanAir, men många flygbolag kan ha en slags box vid boardingen, som har en öppning med de måtten som angivits i reglerna, och ryms inte bagaget där i så är du illa tvungen att stå för konsekvenserna (t.ex. att checka in bagaget eller betala extra).
Kan tänka mig att RyanAir är lite strängare med sådant, eftersom de ju i princip går back på försäljningen av själva biljetten och därför tar ut avgift för incheckat bagage, måltider ombord, försäljning ombord, osv.
Ja de kollar sådant. De har en låda som de testar med. Så skaffa ett annat handbagage, annars är risken att din väska åker in på bandet. Och det är ju inte alltid så kul
Har aldrig varit med om att någon har kommenterat ens handbagage. När jag flög senast hade folk så stora väskor att vi inte fick plats med våra egna väskor ovanför sätena i kabinen.
Tror inte att det skulle komma att bli ngt problem för din del.
När jag åkte till london (från göteborg) med ryan air för ca 1 månad sen verkade dom inte kolla alls, tyckte det var många som hade stora "handbagage".
Hmm, ok. Tur jag inte köpt väska än. Får väl bli den dyrare väskan trots allt då