• Fridolino

Hemma med barn, hur länge?

Min dotter är snart 1,5 år. Det var från början tänkt att hon skulle börja på förskola nu i november men så tyckte jag inte att förskolan verkade så bra, och kännde att hon inte riktigt var redo för det så nu har jag halvt som halvt bestämmt mig för att vara hemma med henne tills hon blir drygt 2 år. Jag kommer att plugga på distans samtidigt (har redan gjort det i 1 år). Jag tycker att det känns fantastiskt bra och roligt på alla sätt, enda funderingen är väl om hon kommer bli uttråkad och missa lite av den sociala biten barnen lär sig sinemellan på dagis...? Vi hittar på väldigt mycket på dagarna, hänger i lekparkerna, går på rytmik, öppna förskolan och umgås med både mormor och morfar och kompisar till min dotter som inte går på dagis hela veckorna.

Vad tror ni, hur mycket stimulans behöver barnen i den ålder (såklart är det olika från individ till individ men i största allmänhet)?

Jag känner ju lite att man ska gå på magkänslan man har som förälder och det här känns bra men tänkte ändå höra mig för lite :)

• Svar på tråden Hemma med barn, hur länge?
  • Tyche82

Min son var hemma till han var 3 år och 3 månader, började förskola i augusti. Strax innan sommaren så märkte vi att han var redo och "behövde" förskolan.

Det har gått toppen bra. Han har gått i två månader nu. Aldrig varit ledsen en endast gång. Kom snabbt och lätt in i gruppen.
    Lillasyster kommer få vara hemma till januari bara, då är hon 22 månader. Vi har väl inte riktigt bestämt oss, tycker det är i tidigaste laget. 2,5 känns mer rimligt. Men vi får se helt enkelt.
    Jag tycker att det låter som ni har det hur bra som helst. Ni träffar andra människor och andra barn.
    Storbus 050520 & Lillbus 070307
  • lia76

Min dotter började på dagis den 16 september (inskolning) och den 23 september fyllde hon 2 år

Ida 080901, Stella 060923
  • Fridolino

tyche82:

Kul att höra att allt funkat för er och att din son kom in bra i gruppen och trivs på förskolan! Ska lillasyster få börja på samma förskola som sin bror? Skönt att dom har varandra isåfall :)

Jag tycker det känns som att folk tycker man är lite konstig om man väljer att vara hemma så länge, de flesta jag känner har skolat in sina barn när de precis fyllt ett.. Jag tycker det känns för tidigt, men alla är ju olika..

• Tyche82

Fridolino: Det blir samma förskola men inte samma avdelning. I början kände jag mig negativ till att dom inte skulle få gå på samma avdelning men nu är jag positiv. Dom kommer träffas ute på gården och i stora lekhallen och det känns bra.

Men det känns oxå bra att dom kommer vara på olika avdelningar och kan vara bara sig själva, istället för storebror och lillasyster. Alltså dom är ju alltid syskon, men du kanske förstår hur jag menar?
    Lillasyster hänger efter storebror och jag tror det är skönt för honom att slippa ha "ansvar" för henne. Och jag tror det är bra för henne att hitta sin egen person, istället för Lillasyster.
    Jag har lagt ner mycket möda på att komma fram till saker som är positiva med olika avdelningar, eftersom jag innerst inne vill ha dom på samma.
  • Fridolino

Ja det tycker jag låter mycket klokt. Dom har varandra och trygheten med det men samtidigt lär dom sig också "klara sig själva" och får vara sig själva på sina olika avdelningar. Tycker det låter kanon!

• trebarnsförälder

min son började inte dagis förrän han var 3 ½ år och det har funkat hur bra som helst

• Tyche82
    Fridolino skrev 2008-10-13 13:41:08 följande:
    Ja det tycker jag låter mycket klokt. Dom har varandra och trygheten med det men samtidigt lär dom sig också "klara sig själva" och får vara sig själva på sina olika avdelningar. Tycker det låter kanon!
    Exakt, precis såGlad
    Jag hoppas det blir bra. 
  • mysungarna
    Fridolino skrev 2008-10-13 13:20:00 följande:
    Vi hittar på väldigt mycket på dagarna, hänger i lekparkerna, går på rytmik, öppna förskolan och umgås med både mormor och morfar och kompisar till min dotter som inte går på dagis hela veckorna. Vad tror ni, hur mycket stimulans behöver barnen i den ålder (såklart är det olika från individ till individ men i största allmänhet)? Jag känner ju lite att man ska gå på magkänslan man har som förälder och det här känns bra men tänkte ändå höra mig för lite :)
    Tycker det låter tillräckligt för ett barn på 1,5 år. Gå på magkänslan du, så blir det bra.
    Är själv hemma med en nyfödd, 1,5 åring, 2,5 åring och 5 åring.
    6-åringen och 8-åringen går i skolan.
    Vi gör mycket tillsammans och de träffar många andra barn, så jag/vi anser inte att de är i behov av dagis.
    För min egen skull (för att få egen tid till det nya barnet, som alla säger) är vi inte heller i behov av dagis.
    Var glad att du kan ha din lilla tjej hemma ett tag till, tids nog kommer hon väl in i dagissvängen, med alla tider att passa, alla sjukdomar etc ......
  • mysungarna
    mysungarna skrev 2008-10-13 15:17:36 följande:
    [citat]
    Tycker det låter tillräckligt för ett barn på 1,5 år. Gå på magkänslan du, så blir det bra.Är själv hemma med en nyfödd, 1,5 åring, 2,5 åring och 5 åring.6-åringen och 8-åringen går i skolan.

Har skrivit fel, 3,5 ska det stå och inte 2,5.
Svar på tråden Hemma med barn, hur länge?