• Quenta Silmarillion

Vad kan jag och barnet få för sjukdomar om jag råkat få i mig lite rå fisk?

*imt*

• Svar på tråden Vad kan jag och barnet få för sjukdomar om jag råkat få i mig lite rå fisk?
  • Fru B

Vad jag förstår är det främst Listeriabakterier som är boven i rå fisk. Du lär inte bli påverkad och förhoppningsvis inte bebisen heller. Vad Listeriabakterien kan göra med bebisen vet jag inte. Tyvärr. Kolla på Livsmedelsverkets hemsida, eller ring BM.

• Kotten2004

Du kan få missfall så UNDVIK all rå fisk.

• Quenta Silmarillion

Missfall!! Hoppsan, hoppas _verkligen_ att jag bara inibillade mig då!! Jag åt stekt lax igår och jag _tyckte_ att den kändes rå i mitten men jag kan ha inbillat mig för sambon kände ingenting...

• Kotten2004

Ta det lugnt, har du bara fått i dig lite så är det inga problem. Jag har faktiskt ätit två bitar sushi och jag är inte nervös.

• Monster

Enligt någon statistik .... tappat länken.... så anmäls det ca 30 listeria fall i Sverige årligen varav ca 10 på gravida. Så risken att insjukna är minimal + att fostret skall bli infekterat är risken_ännu_mindre.

Listeria är en anmälningspliktig sjukdom och om man blir infekterad lär man bli så sjuk att man nog självmant söker sig till läkare.

Monstermor

• tillytrotter

Jag undrar om det gäller räkor oxå? Jag åt en räkmacka utan o tänka mig för, hade glömt av att jag var gravid( hur man nu kan glömma av det !!). Jag är i v. 8

• Vanna

Tillytrotter: du får gärna äta räkor! De som finns i affären och på restaurang etc är kokta! Så det är fritt fram. Okokta räkor är svårt att få tag i. Räkor är bra mat, innehåller bl.a. järn!!!

• Bäjbis

Maten kan innehålla skadliga bakterier och parasiter som Listeria och Etoxyplastma och är skadligt för barnet!
    LM har en informationssida om mat vid graviditet samt information om skadliga bakterier och sjukdomar för fostret.

Här är några Råd som jag fått från MVC av min barnmorska, avskriven från min broschyr jag fick av henne:

Viktigt att tänka på!

Skadliga bakterier och parasiter kan ge dig infektioner som kan skada ditt barn.

Laga därför maten väl, så att den är ordentligt genomstekt/genomkokt.

När du värmer tex färdiglagad mat- se till att den blir het. Microvågsugnen kan värma ojämt- kontrollera.

Välj alltid färska och nyförpackade livsmedel.

Skölj alltid frukt och grönsaker

Var extra försiktig när du är utomlands.

Ha alltid god hygien i köket.

Tvätta alltid händerna efter kontakt med rått kött, sand, jord och katter.

FISK & SKALDJUR

Fisk är bra mat. Vissa fiskar kan dock innehålla skadliga miljöföroreningar eller bakterier och dem bör du undvika.
    Så här kan du äta de olika fisksorterna:

Så ofta du vill:

Fisk från öppna havet: tex kolja, kummel. makrill, sej, torsk, vitling, fiskbullar, fiskpinnar, inlagd sill, kaviar, lax, västkust-,Stillahavs, löjrom, förpackad odlad fisk tex regnbågslax, röding, rökt fisk (nyrökt), Sill, Västkustskaldjur, kokta, tex hummer, krabba, kräftor, räkor, Spätta, Öring.

En gång i månaden men inte mer:

Lax, Vildfångad från Östersjön, bottniska viken och vänern, Röding, vildfångad från vättern, Sill/strömming/surströmming från östersjön och bottniska viken, Öring vildfångad från Östersjön, Bottniska viken och vänern.

Aldrig:

Abborre, Gravad fisk (Om ej nygravad), Gädda, Gös, Lake, Lakelever, Skaldjur råa tex ostron, Stor Hälleflundra, Torsklever, Ål.

• Jossan

hur kommer det sig att japaner får barn och inte mf när de flesta där äter sushi?
    tror inte det är så farligt som det påstås
    kram J

• Lena A

Hej!
    Själv älskar jag sushi och äter det annars flera gånger i veckan. Har undvikit det helt sedan jag blev gravid. Min BM säger dock att det numera är helt OK att äta sushi (även de bitarna med rå fisk). Jag vågar dock inte chansa...

• Bäjbis

Dvs insjöfisk är inte så bra att äta samt fisk från bottniska viken, östersjön och runt om kring.

För säkra kort satsa på ishavsfisk och fisk från de stora haven då dessa innehåller mindre/inga alls miljögifter då haven är "rena".

Kött

Om du är gravid:
    Ät inte gravat kött, gravad fågel, lever, rå köttfärs eller kallrökt kött av får eller gris.
    Charkuterivaror som skinka, korv, rökt eller torkat kött, saltkött etc bör köpas nyförpakade eller i bit. Var försiktig med pateer, syltor och liknande i delikatessdisken.
    Vanlig leverpastej kan du äta som vanligt.

Ost:

Så ofta du vill:
    Färskost tex cantadou, philadelphia, hårdost, smältost, upphettad ost tex gratinerad

Aldrig när du är gravid:
    Opastiöserad mjölk, Osta av opastiöserad mjölk, mjuka och halvmjuka mognadslagrade mögel-kittostar, tex dessertostar som tex brie, camembert, Gorgonzola, Varcherol, Rebloschon

• Grace

Jag åt sushi då jag var i v 12 en hel måltid detta efter att ha rådfrågat min barnmorska och sökt information på annat håll. Det handlar ju mycket om hur färsk maten är. Iallafall så mådde jag utmärkt och är nu i v 17. Det är upp till var och en att avgöra vad som i hjärtat känns rätt blandat med baserad fackta. Ska tillägga att jag endast en gång under graviditeten tillät mig denna njutning. Sushi är min älsklingsrätt. Men jag vill inte ta onödiga risker. Utan bullar upp när det hela är över.!! Då ska jag njuta som adrig förr. Idag blir det pizza till middag.

• Luna74

Jag tror att det är frågan om hur fisken hanteras och hur färsk den är. Sushi i Japan är absolut frächare än den man hittar i Sverige. Jag har oxå hört att Sushi kan vara OK men tror nog att fisken bör vara nyfångad eller nytinad. Själv undviker jag det helt. Beställ sushi utan rå fisk, det finns massor av annat gott!

• ceci lia

Enligt min bm kan bebisen bla få hörselskador. man själv märker oftast inte av bakterien. Men även om den mot förmodan skulle funnits i det du åt så är det inte alls säkert att den påverkar ditt barn alls.

• Themis

Jag har skrivit om sushi innan när någon frågade och man kan sammanfatta att:

1. Fisk är mycket vanligare mat i Japan, den är fräschare där.

2. Man gör sushi på andra fiskar i Japan som mycket mer sällan har de bakterier och parasiter som vi oroar oss för. Däremot är just de fiskar vi vanligen äter känsliga, och vad en tokig västerländsk kock får för sig att laga sushi på för fisk vet man ju aldrig.

Alltså är det safe att äta sushi i Japan och vällagad sushi här hemma, men är man tveksam om kökets kompetens så avstå hellre.

Svar på tråden Vad kan jag och barnet få för sjukdomar om jag råkat få i mig lite rå fisk?