• Ina81

Feber 40.1 när ge febernedsättande

Min dotter på 2 år å 4 månader har 40.1 i feber, men är rätt opåverkad.Ska jag ge febernedsättande nu trots att hon e pigg eller ska jag avvakta. Tänkte för febern är ju rätt hög annars brukar man ju avvakta. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Feber 40.1 när ge febernedsättande
  • Gisse the one

Om ditt barn får hög feber:

Håll rummet där barnet vistas svalt.

Klä ditt barn i svala kläder, ta av täcken och filtar.

Badda gärna huden med en handduk fuktad med kallt vatten.

Se till att barnet dricker mycket, eftersom kroppen förbrukar mycket vätska vid hög feber.

Vid behov använd receptfria febernedsättande medel som finns att köpa på apoteket.

• Elpida

jag hade gett febernedsättande, så hög feber är inte bra att ha..
    Jag brukar ge över 38,5 (hon har haft feberkramper en ggn så jag ger hellre en gång för mkt)

• Finasteunge

Tycker du ska ge. Min mamma hade inte gett min syrra febernedsättade när hon var mindre och hon var hos läkarn med henne och då hade läkarn blivit arg på mamma för att hon inte gett nåt. för att det är farligt för hjärtat att jobba så mycket när dom är så små.
    Jag gör så att om feber är under 39 så får inte sonen nån febernedsättade då kan kroppen få jobba. Men om den är över så ger ja fast han är pigg.

• golftok

Vi ger alltid febernedsättande vid så hög feber trots att de är pigga eftersom båda våra barn har fått feberkramper.

• Hille76

Det kan vara skadligt för henne med så hög feber, ge henne nu med en gång!

• Gisse the one

Barn får lätt feber, men det behöver inte betyda att barnet är särskilt sjukt. Feber i sig är inte farligt utan kroppens försvar mot virus- och bakterier, vilket barn är mer känsliga för än vuxna.

• CarolinW

38.5 är det väl man ska/kan ge. Även om dom är opåverkade ger jag min son det då, på honom kan febern stiga på 5 sekunder.

• golftok

Jag har aldrig hört att de skulle vara farligt med så hög feber. Det är dock läskigt med t.ex. feberkramper med sådana är det bara vissa barn som får och det är när febern stiger. Barn får lätt hög feber utan att vara påverkade.

Ring till sjukvårdsrådgivningen om du är osäker.

• vampyria2

Ja du ska absolut ge ditt barn febernedsättande om hon har 40 graders feber, över 38.5 så ska man ge det till dem. Det är för att det kan fort bli högre hos så små barn och då blir det riktigt farligt

• Smilla75

Klart du skall ge febernedsättande, det kan bli livsfarligt om den stiger ytterligare.

Svar på tråden Feber 40.1 när ge febernedsättande