• Anonym

kliar där nere.

jag har i flera år facktiskt haft klåda vid underlivet. Det är liksom på ytterkanten av blygdläpparna, ganska långt bak mot ändtarmen. Det kliar som fan och går sen över och förvinner och så kommer det tillbaka igen. Jättejobbigt.

har ju haft det här i flera år, men är rädd för att det ska vara en könssjukdom man kanske dragit på sig från förr eller nåt....

Vägrar gå till läkaren för att få diagnos, tänk om det skulle va könssjukdom - hur förklarar man det för min man?????
    Men jag har aldrig hört nåt fr barnmorskor som gjort gynkoll och sånt i samband med graviditeterna (2st)

Vad tycker ni? Vad borde man göra? Nån annan som har haft likadant?

• Svar på tråden kliar där nere.
  • Anonym (klådis)

så som du beskriver låter likt det jag oxå har..har kollat mig flera gånger o jag har aldrig haft en enda sjukdom..

vet dock inte heller vad det är

• Anonym (...)

hej hej! det låter som du kan ha någon sorts svampinfektion.
    det är ju ofarligt, men kliar VÄLDIGT mycket.
    testa att smörja in dig med någon olja (tex baby, oliv mm) det brukar hjälpa och så är det viktigt att du vädrar.. gå utan trosor så ofta du kan.

lycka till!

• Anonym

men kan man ha en svampinfektion i flera år? jg har inga konstiga flytningar eller så bara klåda. Smörjer med kortisonsalva när det är som värst och då blir det lite bättre, försvinner sen men kommer snart tillbaka.

• Anonym (klådis)

ingen svampinfektion här inte..har iallafall behandlat men det hjälper ej o på vc säger dem att jag inte har det heller

• Anonym

Du måste gå till gyn. Du kanske inte ens behöver berätta något för din man.Har han symptom?

• Anonym

Men.. varför kan du inte berätta detta för din man?
    Om det är svamp så finns de ju en hel del förklaringar hur du har fått de eftersom de inte är nå ovanligt för tjejer att få de.
    Sen finns de bra tvål på apoteket osv som man fåt "tillbaka" ph-värdet i underlivet...

• Anonym (en till)

Har med sådan obeskrivlig klåda sedan flera år tillbaka. Var hos gyn några gånger men de hittade inget fel, utom lite rodnad. Inte så konstigt eftersom jag vaknat flera gånger på natten av att jag kliat i sömnen så det svider. Mitt kliar mest på kväll/natt - konstigt.

• Anonym

Har provat smörja med svampmedel mot klådan efter att BM sa jag skulle prova. Aldrig varit med om sådan klåda som när jag smorde in den salvan. Tar cortison ibland när det är som värst, men klådan kommer tillbaka hela tiden.

• Anonym

ja det är facktiskt så för mig också att det kliar mest på kvällen eller natten. Och så kliar jag så mkt att det börjar svida och då får man smörja igen. Jag har kollat med spegel och så, men ser inget konstigt förutom rodnad (svårt att kolla närmare dock)har dock inte provat med svampmedel än.

skulle kunna ringa gyn för koll men är rädd för OM det skulle va nån sjukdom att man måste berätta för honom. Nej han har inga symtom så det är nog inte smittsamt.

• Suss06

Hej
    Det finns en sjukdom som heter lichen sklerosus, symtomen är att det kliar och sprickor i underlivet. Det kan kännas som man har hundra myggbett i underlivet

• Anonym

Köp pevaryl och om inte de funkar gå och kolla. Inga svårigheter. Man måste ju ta hand om sig själv.
    Och prata med din man! Om du har gjort något med någon annan och fått något så får du ju ta de då. Men kolla dig, de är ju inte bra att gå runt så där.

• Anonym (Lisen)

Ge fan i Pevaryl. Är det inte svamp blir det 1000 gånger värre. Skulle tro att det är det kan vara svamp i vissa av inläggen. Använd kortisonsalva. Smörj in lite salva ordentligt i huden 4 gånger per dygn i två dygn. Därefter tvätt med endast olivolja. Och försiktig avspolning med ljummet vatten. En del inlägg har förmodligen springmask (ni med natt klåda) Finns tabletter på apoteket för det. Några av er har förmodligen också dålig hygien med ständigt svettigt och orent underliv. Det ger också klåda och rodnad. Och till er som tänker föra verbalt krig med mig nu, ta till er vad jag skrivit i stället. Jag har förmodligen rätt!

• Anonym

Lichen sclerosus (vitfläckssjukan)
    Lichen sclerosus (LS) är en inflammation i huden av okänd orsak. Den kan finnas på olika
    delar av kroppen, men oftast i underlivet och runt analöppningen. Huden som drabbas får en
    vitaktig färg. LS kan drabba alla åldrar och båda könen. LS är en hudåkomma och smittar
    inte.
    Symtom:
    - Det vanligaste symtomet är klåda, ofta är den värst kvällar och nätter. Vid långvariga besvär
    kan det normala utseendet av vulva (= de yttre delarna av de kvinnliga könsorganen det vill
    säga inre och yttre blygdläppar + klitoris) förändras, till exempel kan huden bli förtjockad
    eller tunn.
    Åkomman är livslång, men med rätt behandling kan symtomen försvinna.
    Behandling
    - Undvik uttorkning av underlivet, tvätta dig med barnolja (lägg på olja och torka av den innan
    du duschar). Smörj in dig varje kväll med mjukgörande kräm, till exempel vaselin, Decubal
    eller Locobase. Om du vill bada smörj in dig med mjukgörande innan du går ner i badet.
    - Behandlingen är en stark kortisonkräm, som du använder enligt det speciella
    behandlingsschemat du får. Smörj ett tunt lager på kvällen enligt schemat. Ibland kan
    kortvarig sveda uppstå vid behandling, men den försvinner efter cirka 10 minuter. Om du
    följer behandlingsschemat brukar behandlingen leda till besvärsfrihet.

Eksem/Psoriasis
    ? är en inflammation i huden av okänd orsak
    ? kan finnas på olika delar av kroppen även i underlivet och runt analöppningen
    ? kan ge symtom i vilken ålder som helst
    Symtom
    Det vanligast symtomet är klåda ofta nattetid men också sveda på grund av sprickor. Huden
    kan ibland bli förtjockad och därmed spricka. Huden är extra känslig för värme och nötning.
    Åkomman är kronisk, men med rätt behandling kan symtomen nästan alltid minska eller
    försvinna.
    Behandling
    1. För att motverka torrhet och irritation av huden använd bara barnolja till tvättning, se
    oljehygien. Smörj varje kväll med en mjukgörande kräm, till exempel vitt vaselin eller
    annan mjukgörare.
    2. En stark kortisonkräm smörjs på i ett tunt lager på kvällen enligt det speciella
    behandlingsschema du får. Ibland kan kortvarig sveda som försvinner efter cirka 10
    minuter uppstå.
    3. Besvären kan komma tillbaka och behandlingen behöver då upprepas enligt tidigare
    schema.
    Oljehygien
    Vid alla typer av besvär från vulva (klåda, sveda, smärta) kan det vara klokt att undvika
    vatten, som verkar allmänt uttorkande. Tvätta dig istället med barnolja.

Svar på tråden kliar där nere.