tips på buffémat som går att förbereda och frysa in?
Här ska bjudas på buffé till ca 25 personer och jag behöver lite tips på mat man kan förbereda långt innan och sen frysa in i väntan på den stora festen.
Tar emot alla tips!
Tack
Här ska bjudas på buffé till ca 25 personer och jag behöver lite tips på mat man kan förbereda långt innan och sen frysa in i väntan på den stora festen.
Tar emot alla tips!
Tack
Minipiroger är gott
Paj går bra att frysa med
Olika sorters paj.
Vi har nyligen haft buffe för ca 30 personer. Det vi frös in var pajer (västerbottenost och kantareller), annars gjorde vi den mesta masten dagen innan (huvudrätterna ugnsstekt lax som serverades kall, marinerad fläskfilé. serverades också kall) till det div röror och sallader som kunde förberedas dagen innan. Sen kan jag tipsa om ett stort runt brytbröd (köpte på Ica Maxi, men finns säkert i andra större mataffärer också), ser fint ut och är väldigt gott.
kan man frysa pajer oavsett vad det är för fyllning? Ska man göra små minipajer då kanske? hur sjutton får man till de så små?
Minipiroger lät gott. Har du något recept?
Swenglish. det är lite så jag har tänkt. Har du något recept på laxen och fläskfilén?
du kan göra mini pajer i aluminium bakformar,sådana man gör mazariner i...
någon som vet om man kan göra någon typ av kall potatiskaka av något slag?
Färskpotatis är ju inte så lätt att få tag på mitt i vintern och det blir väl inte så gott med vanlig potatis om man gör någon form av potatissallad?
Vallie- vi gjorde pajerna i fyrkantiga aluminiumformar. Sen skar vi dem i fyrkanter så gästerna tog typ en fyrkant var, lite smidigare!
Laxen : Hel laxfilé (vi gjorde två men det hade räckt med en); krydda med citronpeppar, in i ugnen typ 175 grader tills den är färdig (tar kanske 20-25 minuter) Låt svalna, ställ in i kylen. Vi dekorerade med citronskivor.
Marinerad fläskfilé: Klappa in salt, peppar och rosmarin i den färska filén. Bryn den i stekpanna runtom så den får färg. In ugnen 125 grader med stektermometer, ta ut när den visar ca 65 grader (lite rosa). Låt svalna lite och skär i skivor. Slå över en marinad av olja, vinäger, pressad vitlök, salt och peppar och hackad basilika. (mängd beror på hur mycket kött du har, vi hade 4 fileer , blev massor över, och då behövs typ en liter olja, 4 dl vinäger, 2-3 vitlöksklyftor) Låt marinera i kylen över natten. Det blev supergott!