• FinalFantasy

Någon med en briard? - pälshjälp!

Vi har en gosig liten (hm stor?) tik på 9 månader som är väldigt kelig och nyss skulle hon upp i famnen och kela och jag kliar henne glatt över ryggen och ner på sidan och upptäcker halvvägs till magen världens knutar! Hela pälsen är ett enda trassel och man fastnar med fingrarna

Hon badades för någon vecka sen (förra helgen) och kammades igenom efter blivit torr och var inget konstigt efter det och brukar kamma nästan varje vecka men någon dag i diff.

hur ska jag få ut knutarna? Vågar inte kamma ut dem för de känns så rejäla ju

Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
  • Svar på tråden Någon med en briard? - pälshjälp!
  • FinalFantasy

Puttar detta för vill rädda min hund

• Imox

finns inte mycket att göra förutom att klippa bort dom..
    sen får du ju se till att borsta ordentligt och oftare så hunden slipper få så helt enkelt.
    orkar man inte sköta pälsen ordentligt så trimma ner hunden

• FinalFantasy

Men står ju att man ska inte kamma mer än en gång i veckan, då kan ju inte det stämma? Vill ju inte kamma för mycket för tycker det sliter så mycket.

Nåja får boka frissatid åt henne då.

• englaa
    FinalFantasy skrev 2008-10-16 12:47:37 följande:
    Men står ju att man ska inte kamma mer än en gång i veckan, då kan ju inte det stämma? Vill ju inte kamma för mycket för tycker det sliter så mycket.Nåja får boka frissatid åt henne då.
    Én briard är en pälshund som behöver pälsvård varje dag! Speciellt i den åldern, brukar vara lite extra knas med pälsen då.
    Jag vet inte vart du läst att man ska kamma sin hund en gång i veckan, för de stämmer inte! Red ut tovor varje dag, vissa med fingrar vissa med kam, se till så vovven är torr.
    Har själv haft en briard, en leonberger, det är pälshundar, kan räkna med 1/2 - 1timme med pälsen om dagen. Nu menar jag inte att du ska sitta o borsta igenom hela hunden, utan helt enkelt kolla igenom, finns några tovor på väg, red ut dem på en gång.
    Vackraste född 29/9-07
  • Imox

ta kontakt med ras klubben, där finns nog många som kan svara på era frågor....

• FinalFantasy
    englaa skrev 2008-10-16 12:51:56 följande:
    Én briard är en pälshund som behöver pälsvård varje dag! Speciellt i den åldern, brukar vara lite extra knas med pälsen då.Jag vet inte vart du läst att man ska kamma sin hund en gång i veckan, för de stämmer inte! Red ut tovor varje dag, vissa med fingrar vissa med kam, se till så vovven är torr. Har själv haft en briard, en leonberger, det är pälshundar, kan räkna med 1/2 - 1timme med pälsen om dagen. Nu menar jag inte att du ska sitta o borsta igenom hela hunden, utan helt enkelt kolla igenom, finns några tovor på väg, red ut dem på en gång.
    På allt om hundar forumet under just briard och pälsvård

Tack då ska jag ge mig på henne oftare Skönt med lite vettig info, tyckte en gång i veckan lät sällan, särskilt på hennes fluffiga valppäls.

Du råkar inte ha tips på bra schampo/balsan för sådan päls?
  • lovemyboys

Nää,boka ingen frissatid,om du inte måste så klart.....vågar du ge dej på det själv så är det den bästa lösningen. Många långhåriga hundar behöver ju pälsvård jätteofta,och det kostar en slant.. Det finns jättebra hjälpmedel att köpa,saxar,och små sax"knivar" som inte är så svåra att använda själv, det kostar ju en slant att köpa saxar å grejer åxå, men du kan ju klippa när du vill och hur ofta du vill åxå sen.Om du nu inte har en utställniingshund då såklart,för då ska dom ju ha speciella frisyrer å sånt. Men testa själv, det är faktist jättekul!! Tänk på att ha din hund på ett bord eller högre höjd än golvet. För på golvet "bestämmer" hunden, medans på högre höjd är det matte/husse som bossar. Lycka till!!

• englaa
    lovemyboys skrev 2008-10-16 12:54:49 följande:
    Nää,boka ingen frissatid,om du inte måste så klart.....vågar du ge dej på det själv så är det den bästa lösningen. Många långhåriga hundar behöver ju pälsvård jätteofta,och det kostar en slant.. Det finns jättebra hjälpmedel att köpa,saxar,och små sax"knivar" som inte är så svåra att använda själv, det kostar ju en slant att köpa saxar å grejer åxå, men du kan ju klippa när du vill och hur ofta du vill åxå sen.Om du nu inte har en utställniingshund då såklart,för då ska dom ju ha speciella frisyrer å sånt. Men testa själv, det är faktist jättekul!! Tänk på att ha din hund på ett bord eller högre höjd än golvet. För på golvet "bestämmer" hunden, medans på högre höjd är det matte/husse som bossar. Lycka till!!
    hemma hos mej har då inga hundar bestämt på golvet ;P HAhahaa.. men däremot så är de kankse skönare för ryggen att vara på ett bord :P
    Vackraste född 29/9-07
  • FinalFantasy
    lovemyboys skrev 2008-10-16 12:54:49 följande:
    Inga planer just nu på att ställa ut henne men är kennelträff om 3 veckor så vill helst ha en pälsig hund då Ska åka till en butik och kolla på redskap idag. De kan säkert hjälpa mig hitta vad som passar henne så får sambon hålla henne ståendes på ett bord.
  • englaa
    FinalFantasy skrev 2008-10-16 12:54:06 följande:
    På allt om hundar forumet under just briard och pälsvård Tack då ska jag ge mig på henne oftare Skönt med lite vettig info, tyckte en gång i veckan lät sällan, särskilt på hennes fluffiga valppäls. Du råkar inte ha tips på bra schampo/balsan för sådan päls?
    Kan inte komma på va serien hette, men vi brukade köpa i djuraffärer, ganska stor flaska, finns för alla olika pälstyper, har för mej att den kostade 119 kr. Ska kika upp namnet ! :)
    Vackraste född 29/9-07
  • FinalFantasy
    englaa skrev 2008-10-16 13:01:52 följande:
    Jättesnällt!
  • lovemyboys
    englaa skrev 2008-10-16 12:56:27 följande:
    hemma hos mej har då inga hundar bestämt på golvet ;P HAhahaa.. men däremot så är de kankse skönare för ryggen att vara på ett bord :P
    Jo,absolut det med. Men första ggn vi skulle ansa våran vovve så åkte vi till en frissa, och det va så som hon sa. Men det klart att hon har ju massa olika hundar hos sej varje dag. Och för att visa vovven att det va hon (frissan) som bestämde, så fattade jag för att hon då satte hunden upp på ett bord....jag kan ha fel..men vår hund får ett helt annat beteende när vi ställer upp henne för att vårda..
    Och "bestämma" är kanske inte rätta ordet, men det var enklast att beskriva hur många hundar faktist uppfattar det....
Svar på tråden Någon med en briard? - pälshjälp!