• Lantani

Vilkaväxter passar bra att ha ute nu under hösten och vintern? ljung? Vilken typ av kruka?

Tänkte att jag skulle göra lite fint på framsidan av vår marklägenhet nu inför hösten och vintern och behöver lite tips på växter/blommor som klarar sig bra i kruka utomhus under vintern. Vet att det finns ljung och sen en luden grön/vit växt (vet dock ej vad den heter), finns det fler?

Sen vad bör man planera i för kruka? har vanliga utekrukor lätt för att spricka i kylan? Bör man köpa i plast?

• Svar på tråden Vilkaväxter passar bra att ha ute nu under hösten och vintern? ljung? Vilken typ av kruka?
  • Pikku Enkeli

Prydnadskål är jättefint! Ju kallare, desto vackrare färger får de.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • mlsa

Jag har murgröna året runt i en stor zinkbalja utanför dörren. Jag samplanterar olika växter med den efter säsong. Just nu har jag alunrot, vit krysantemum och vitlysing i baljan ihop med murgrönan. På vintern brukar jag ha någon slags prydnadsen eller cypress.
    Jag bor i zon 2.

• mimmi 1

Jag har mina cement krukor ute året om... bor norrut och vi kan ha nedåt 30- , och dom har hållit i alla år....

Ljung, den vanliga lila och en gul-vit, en sten, lite mossa, några kottar, lingonris.....kvistar av tall är fint att sticka ner ...

Några övriga gröna växter ser jag som pengaslöseri, eftersom de förmodligen skulle frysa bort här...

• mlsa
    Lantani skrev 2008-10-13 16:18:49 följande:
    spricker plast?
    En del plastkrukor tål sträng kyla, men definitivt inte alla. Om du vill ha den ute året om ska den vara frostsäker-märkt.
  • vackrastarflow

jag har en silvergirlang som är jättefin! den bör hålla i vinter

Svar på tråden Vilkaväxter passar bra att ha ute nu under hösten och vintern? ljung? Vilken typ av kruka?