• dossanova

BEHÖVER HOPP!! Någon endotjej som lyckats bli gravid?

Just nu känns det som att jag har tappat allt hopp, undrar om det e någon med endo som lyckats bli gravid? Antingen via IVF eller naturlig väg.

Kommer jag någonsin att hamna i äntligen gravid forumet..

• Svar på tråden BEHÖVER HOPP!! Någon endotjej som lyckats bli gravid?
  • Höstanemon

Jodå! Jag har lyckats en gång för egen räkning. Nr 2 var dock svårare att få till, då fick vi hjälp genom IVF. Läs gärna min fullständiga beskrivning i min presentation! Jag känner fler här inne som lyckats så det GÅR! Men visst är vägen lång, trasslig och smärtsam...
    Stort, stort lycka till!
    /Höstanemon

• dossanova

Di skriver att ni fick er första som efter 3 år, var det tre år efter att du opererades?

• Höstanemon

Jag opererades -97 i en tidigare relation. Sedan blev jag faktiskt gravid hösten -98 i en ny relation. Vi tog bort det barnet eftersom vi bara träffats i tre månader. Gissa om det var ett tungt beslut...
    Sedan fortsatte vi oskyddat och -01 blev jag gravid med vår son som föddes -02.
    Gjorde ny operation i dec-06 inför start med pergotime efter årsskiftet. Tre kurer pergo under våren -07 utan resultat. Sedan gick vi över på IVF och lyckades på 7:e återförandet.
    Högt tempo, tufft, men värt det!
    Tveka inte att fråga mer om du undrar...
    /H

• dossanova

Tack för ditt svar. Men då har du lyckats bli gravid flera gånger, verkar som att man kan göra flera operationer.

• Hjärtat80

Jag blev gravid gnm IVF på första försöket. Är nu i v23. Fick diagnosen endo i höstas då jag op för en cysta. Båda äggledarna är igensatta. 5 ägg plockades och ALLA blev befruktade. Dock bara ett av toppkvalité vilket resulterade i min lilla grabb.
    Så det funkar trots endo!!! Lycka till!!!!

• dossanova

Tack för ditt svar, o grattis till lillpojken

• Höstanemon

Ja, man kan behöva opereras regelbundet om man har endo. Det beror på hur aggressiv den är. Jag har lindrig och hade egentligen inte behövt göra den andra operationen (vilket jag givetvis inte visste innan jag gjort den) utan valde att bekosta den privat på Sofiahemmet i förebyggande syfte inför fertilitetsbehandling.
    Många som har endo vet när det är dags att operera igen. Då kanske smärtorna återkommer, mensen blir rikligare, etc, då är det läge att gå in och ta bort sammanväxningar, endohärdar, osv. Men det är väldigt individuellt. En del opererar ofta, andra väldigt sällan.
    När jag opererades andra gången fanns det inget att ta bort alls, läkaren undrade om jag ens hade endo. Vilket jag vet att jag har då jag både har en hel del symptom (dock inga riktigt smärtsamma upplevelser) och alltså fått det konstaterat vid tidigare titthålsoperation. Då fann man några härdar som man fick ta bort.
    IVF är bra för oss med endo, många lyckas bli gravida med det och vad man kan tänka på är att inte dra ut alltför mycket på tiden. Läkarna tyckte vi skulle hoppa över allt vad inseminationer, etc, innebar och gå på direkt. Tre kraftiga omgångar pergotime och när det inte gick körde vi direkt på IVF, fanns liksom inget att vänta på när jag var 35 år gammal och har en diagnos.
    Att du har problem med äggledarna kan mycket, mycket väl bero på endo och sammanväxtningar där, precis som inlägg 7 ovan. Men äggledarna "behövs" inte vid IVF så det finns fina prognoser för oss med endo!
    Stort lycka till, återigen!

• dossanova

Tack för ditt svar, Som sagt, allting känns lite förvirrande o graviditet känns så långt borta, men jag hoppas att det kommer någon dag..

Svar på tråden BEHÖVER HOPP!! Någon endotjej som lyckats bli gravid?