• limpen

miljövänliga blöjor

Hej!
    Använder tygblöjor på heltid, men ibland måste även jag använda engångsblöjor på min bebis, speciellt när vi är ute och campar.
    Är det någon här som har erfarenhet av miljövänliga blöjor. Vilka är bäst och mest prisvärda?
    Jag tycker att det känns olustigt med alla kemikalier och superabsorbenter i böjorna.
    Tacksam för svar

• Svar på tråden miljövänliga blöjor
  • kristinah

tror att änglamarks ska vara mindre dåliga än andra, men jag är inte säker

• lottap26

Jag har läst nån stans att liberos blöjor ska vara väldigt miljövänliga!
    Är det verkligen mer miljövänligt att använda tygblöjor, jag menar det innebär ju att man måste tvätta oftare i alla fall?

• limpen

Vi har mycket tvätt hos oss så jag topp fyller maskinen med blöjor vid den vanliga tvätten. Jag har hört att de miljövänliga blöjorna innehåller mindre kemikalier mot babyns hud.

Kristinah, har du provat änglamarks? i sådanafall var de bra?

• miriel

lottap26: Hur mycket man än tvättar och torkar å vad man nu gör med tygblöjor så måste det bli miljövänligare i längden, tvätta gör man ju ändå och tygisarna fyller oftast upp så maskinerna blir fulla...
    De blöjor jag har till mina barn har använts till sju barn och NU börjar de ge upp i sömmarna.... undra hur många sopberg som har undvikits tack vare just de här tygblöjorna.

Och om inte annat så känns det så mycket bättre att undvika en massa tätplast och mysko innehåll mot mina barns rumpor. + att de slutar med blöjor tidigare (sonen är två och helt blöjfri dag som natt) Kan räkna upp massa mer positivt om tygblöjor

limpen: det finns Kushies eller Kooshies(?) tror de heter så...kan inte komma på vilken hemsida det är som säljer dem....kanske nån annan kan hjälpa till med länk?

• limpen

Visst inns det väl ngon här som köer miljömärkta blöjor? Eller är de jätte dåliga?

• lottap26

Ja, vad bra!!!
    Jag använder faktiskt tygblöjor på dagen men andra på natten och folk har frågat mig om det verkligen var miljövänligare så nu vet jag!!
    Tyvärr använder jag dem för att dra ner på kostnaderna, blöjor är så himla dyrt!!!
    Är tyvärr inte så miljömedveten av mig utan brukar köpa de som kostar minst!!!!

• betsla

Jag har provat Änglamarks blöjor en gång på Tovis... men gör inte om det! Bandet med kardborre på som man stänger med var jättehårt och skavde ibland på hennes lår så att det blev ilsket röda märken.

Inte för att jag vet om nu Änglamark är så mycket miljövänligare än andra, men det är väl lite det som de står för...

• miriel

lottap26: Vi började med tygisar för att det var ekonomiskt och har sedan fortsatt av bara farten. Nu är vi inne på barn två och har helt slutat med engångs.
    Det känns himla bra att bara kunna glida förbi blöjhyllorna när man är å storhandlar!
    Har du sett tygblöjetråden här på FL? :

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3290240.html

Här diskuteras det mesta i tygblöjeväg!

limpen: Vi har testat Änglamarks, och de var helt okej. Har oxå testat ett märke som heter Nature boy& girl (men det var två år sedan så jag vet inte om det säljs i Sverige längre) de var "prassliga" men fungerade helt okej.
    Det finns ett märke som heter Bambo (tror jag), har sett det på Vivo men inte testat dem.

Men vi är inga vana "pappersböjeanvändare" vet inte riktigt hur en bra ska vara....

• lottap26

Nej jag har inte varit där, ska titta in dit!
    Vad använder ni för tygblöjor och inlägg?

• miriel

lottap26: Har flyttat tygblöjepratet vidare till din gb.

• limpen

Jag har varit både på ICA kvantum och Coop forum, men har inte hittat några miljö märkta blöjor. Hade förväntat mig att hitta Änglamarks på Coop. Finns de inte längre?

Svar på tråden miljövänliga blöjor