• Jenny28

Vill veta allt om er uppkörning!

Jag ska köra upp på onsdag och är supernervös. Jag vill veta hur era uppkörningar gick till och om ni klarade den och om inte vad åkte ni på osv?

Jag tycker själv att jag är lugn och börjar bli relativt säker och är reso för korkort. Till råga på allt har jag fått ett extrajobb där jag måste ha körkort så det är superpress på onsdag

• Svar på tråden Vill veta allt om er uppkörning!
  • Min familj

Jag började med att säga:

Du får ursäkta jag är väldigt nervös

Jag körde upp november för några år sedan så det var snö på vägarna...

jag kommenterade vad jag gjorde för fel så att hon märkte att jag igentligen kunde.

Jag klarade mig iaf...

Stolt mamma till 2 jordbarn och 1 ängel!
  • Neithotep

När jag körde upp i en mindre stad så fick jag köra ut på en landsväg och vända (i en p-ficka), backa runt gathörn och tanken var att jag skulle parkera på sjukhuset men jag hittade ingen plats så jag slapp det. Klarade uppkörningen galant. Fick motorstopp två gånger men det spelade tydligen ingen roll =)

• Jenny28

Ååh jag hoppas det blir bra. Vi är en mindre stad så  vi kommer köra ut på landsväg o backa o allt det där. Köra upp på motorväg. 40 min är uppkörningen och jag kör själv.

Jag kommer säkert med kommentera om jag gör nåt fel, jag har så svårt att hålla käft, haha. Men då kanske det är bra.
    Är lite nervös för säkerhetskontrollen, har inte helt koll på alla ljus o så.

Men jag har sista lektionen imorgon för repetition. Min körlärare tycker jag e redo så jag hoppas jag inte får nån suris att köra upp för utan en trevlig som man kan prata med.

• Celestial

Jag gjorde ett par misstag, glömde växla på motorvägen, och körde fel. Men klarade det ändå.  Lycka till!

• Taggtroden

Då sitter du i samma situation som jag gjorde i augusti! Jag hade lovat på mitt jobb att jag skulle ha körkort när jag kom tillbaka till jobbet i höst Kom dock dit två dagar efter uppkörningen och kunde hålla mitt löfte

Jag har kört upp tre gånger. En fasansfull uppkörning och två bra.

Den första gjorde jag i oktober 2004. Det var en sur gubbe som jag körde upp med. Han suckade åt allt jag gjorde. Jag var supernervös. Kräktes ett antal gånger innan jag kom till vägverket. Jag körde upp på morgonen vilket var tur för då slapp jag kräkas hela dagen
    Jag körde först till sjukhuset i stan och parkerade. Sedan körde jag ner på stan, och körde runt i stan i 35 minuter. Fick fickparkera inne i stan vilket blev en katastrof. Blev inte bättre av att gubben suckade ännu högre. Körde tillbaka till VV och kuggade. Både på parkeringen och min osäkerhet.

Min andra uppkörning var i november samma år. Den första snön kom precis den dagen så besiktningsmannen fick säga till mig vad som stod på skyltarna, för det var snö på dom och man såg inte vad som stod
    Även här parkerade jag på sjukhuset det första jag gjorde. Körde sedan lansvägskörning och förbi ett ställe med massa lastbilar och traktorer och oförutsedda hinder, som det så fint heter
    Gick jättebra och besiktsmannen var jättesnäll, men även denna gång kräkts jag utanför bilen när mannen skulle köra mig till VV och även precis utanför VV's ingång. Men jag körde upp en tidig morgon kl 07 så de var skönt :)
    Skulle parkera på VV i slutet med var nära att köra på en annan bil och kuggade på det.

Min tredje gång, nu i sommar, var en betydligt angenämare upplevelse. Jag åkte iväg och intensivkörde i en annan mindre stad än min hemstad där jag kört tidigare.
    Körde upp ganska tidigt på dagen även den här gången.
    Var jättenervös och kräktes i lägenheten jag hade hyrt innan jag gav mig av.
    Kvinnan jag skulle köra upp med märkte av min nervositet och vi satt och pratade en stund innan. Hon fick mig lugn och när vi svängde ut från VV's parkering så släppte allt och jag kände mig jättetrygg! Hon var väldigt tydlig och jättebra att köra med! Jag körde direkt ut på en landsväg (enligt anvisningar) och fick hitta någonstans att vända.
    Lite klurigt för jag såg ingen hastighet på en mindre landsväg jag svängde in på, och fick gissa på 50 Det tog jättelång tid innan jag hittade ett bra ställe, men vände till slut och åkte tillbaka till stan. Fick backa runt ett gathörn och köra lite snåriga gator med dålig sikt och sedan fickparkera (fast det gick bra att köra rakt in i rutan för det stod lite bilar där) utanför VV på samma plats som jag åkte ifrån.
    Jag klarade det
    Har aldrig känt mig så lättad som jag gjorde då! Fattade verkligen inte att det va sant!
    Jag hade väldigt jobbigt med mitt körkort och efter att ha gått på en underlig körskola där jag fick köra alldeles för många lektioner och kugga två gånger innan jag hittade till den där mindre staden i somars, och desutom fått lägga ner över 40.000 innan det var gjort...!!

Haha, ja det var min historia!
    Lycka till på onsdag!!!

• Jenny28

ååh vilken historia. Vilken otur du hade med surgubbar! Får man fråga vilken stad du körde upp i först?
    Jag kör i Varberg och den är precis lagom stor. Lite centrum med bara ett stoppljus, massa rondeller och nära till motorvägen o så.

• Taggtroden

Jag körde upp i Örnsköldsvik först. Det är där jag bor. Sedan tänkte jag åka till Vilhelmina och intensivköra där, men fick så tips av en kompis som bott i Bollnäs om den körskola hon gick på där. Så det var där jag körde upp i somras.
    Den första gubben jag hade var hemsk. Berättade det för min körlärare (som var väldigt bra bortsett från att jag fick köra så otroligt många lektioner i onödan) och han såg då till att jag fick den andra gubben att köra med andra gången. Han var helt okej faktiskt, fast att han kuggade mig

• Jenny28

Jag har en skitbra körskola. Jag köpte ett färdigt paket med 24 lektioner och börjad eköra i Juli intensivt och sen dragit ut på det lite. Med tre ungar är det ju svårt att få tid
    Jag har med imorgon kört 27 lektioner så det blev ju bara några extra. Skitbra körlärare och om jag klarar det ska jag köpa en stoooooor på se godis till han då jag hörde han var en godisgris hahaha.

• Taggtroden

Jenny: Vad bra! Min sista skola i Bollnäs (gick på två olika i Övik men körde bara tre lektioner på den första, sen bytte jag) vad jättebra och jag skickade ett kort till dem när jag kom hem som tack för allt, helst till min lärare!
    Jag körde som sagt fem på min första skola, sedan 23 tror jag innan jag körde upp första gången. Sedan körde jag nästan 20 till innan nästa uppkörning. Sedan körde jag två efter den, innan jag tappade lusten helt till att köra mer.
    Sedan nu fyra år efteråt övningskörde jag två gånger med pappa innan jag åkte ner till Bollnäs och fick där köra åtta lektioner innan jag körde upp.
    Fattar inte hur de kunde hålla kvar mig och få mig att köra så många lektioner här i Övik!! Men dom är faktiskt kända för att göra så ... :/

• 83Lovika

Körde upp i januari 2002.
    Fick börja med yttre säkerhetskontroll. Backa ut från parkeringsplatsen. Köra mot motorvägen, svänga in på en mack, backa in på en parkeringsruta. Köra mot stan igen. Köra lite i stan o sen tillbaka till vägverkets parkering: Klart.
    Sammanlagd körtid: ca 25 min.

Hade tagit 10 körlektioner på körskola. Sen kört privat en hel del.

• Vildingen

Jag har kört 30 lektioner på körskola

Första uppkörningen kuggade jag på då jag inte stannade vid stopplinjen utan vid skylten (som i mitt tycke var väääldigt nära linjen)
    Jättetrevlig var hon som jag körde med men men..

Hade sån otrolig jäkla tur och fick en sista minuten bara 3 dagar efteråt..
    Har hört talas om folk som får vänta månader innan andra uppkörningen
    Nervös som attan och fick köra med en gubbe som inte sa halv sju utan bara vägbeskrivningar
    körde fel,fick motorstopp 2 gånger men klarade mej på att han kände sej säker och att jag var lugn (ja tjena)

Lycka till

• Jenny28

Tack för era inlägg. ja jag hoppas verkligen de ser på helheten även om man skulle göra nåt litet misstag. Jga själv tycker jag e redo för körkort, känner mig lugn o sansad bakom ratten o min sambo tycker jag kör jättebra nu.
    har lektion nu snart, den sista inför imorgon *gulp*

• Celestial

Ja men det är det de gör.  Som jag skrev så kan man få göra små misstag och ändå bli godkänd.

• Jenny28

Japp hoppas på det.
    Idag sa min lärare att jag kommer klara det med glans
    Ni får hålla tummarna för mig imorgon kl 14.45

• colanappen

själv övningskörde jag på väg till uppkörning med min sambo och blev påkörd bakifrån i en rondell, jag stannade för en gående det gjorde bilen bakom mig ocxå men sedan kom en lastbil ;D allt gick bra inga skadade men polisen kom och jag fick blåsa, berättade att jag skulle köra upp hade ju lite bråttom så polisen skyndade sig och sa lycka till när vi åkte.
    Tänkte att värre än så kan det inte bli vilket gjorde att jag blev coollugn
    Själva uppkörningen var enkel yttre kontroll 25 min stadskörning där vi dikuterade uppkörningsgubbens ny inköpta jordfräs.
    Lycka till, slappna av och ta det lungt.

• Jenny28

In i bilen kommer en jordnära tjej i min ålder som var kanonkul! Först ber hon mig starta och kolla så att parkeringsbromsen funkar, det var det enda jag behövde göra av säkerhetskontroll.! Sen kör vi ut mot landet, det spöregnar men allt går bra. In på en lite mindre väg där hon ber mig att vända på lämpligt ställe. Det fixar jag galant o vi kör mot stan igen. In i ett mindre samhälle där jag får backa runt ett hörn, jätteenkelt som en plätt o sen ut på vägen igen. Sedan in mot stan igen då vi kör genom X antal rondeller utan probs. Sen tillbaks till trafikskolan. Inte ett uns inne i centrum körde vi och inte ens behövde jag parkera!! Och under hela vägen babblade o babblade hon om sina barn o dittan o dattan. det var liksom bara behagligt o alslappnat.
    Världens enklaste uppkörning!!!! När vi kommer fram säger hon att hon inte har nåt att anmärka på, allt var bra!!

Klarade det med andra ord!!!!!

• 2 söner

Grattis! Måste känna härligt =)

• Taggtroden

Grattis!!!!!

Lät väldigt lik min sista uppkörning, fick göra nästan exakt samma som du och så spöregnade det hela min uppkörning också

Svar på tråden Vill veta allt om er uppkörning!