• Tranquility

Orolig, blodgrupp 0 rh -

Jag är 0 rh negativ.
    Min mamma sa att man ska få en spruta för att förhindra att bilda antikroppar mot nästa barn om man blir gravid igen.
    Jag fick barn 2004 och är nu gravid igen och jag fick ingen spruta efter förlossningen Inte har jag fått höra heller om sonen har samma blodgrupp som mig..
    Jag är jätteorolig nu, tänk om min kropp stöter ifrån fostret?

• Svar på tråden Orolig, blodgrupp 0 rh -
  • Dellan

jag har med RH- och detta är min 3e grav jag har inte fått ngn spruta eftersom barnen inte har varit RH +

Det är min barnmorska som sa det

alltså endast om barnet innan var rh+ som du ska ha en spruta med antikroppar

(¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090320 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • annabanan

Om ditt första barn hade varit positiv hade du fått en spruta. Jag är oxå negativ. fick ingen spruta efter mitt första barn föddes. men efter mitt andra fick jag det. tror inte du behöver inte vara orolig för det.

• Annisens81

Vilken vecka är du i? Är också rh negativ, jag fick spruta efter min dotter föddes. Fick även gå och lämna venprover varje vecka efter 20:onde veckan. Konstigt att du inte gjorde det.

• Tranquility

Jag är i vecka 6. Ska på inskrivning vecka 9.

• Annisens81

Gjorde det?? vet inte vad jag skrev.. konstigt att du inte fick Information alltså..

• Tranquility

Kollar de alltid barnets blodgrupp efter förlossningen?

• Pineapple

De tar blodprov på barnet direkt vid förlossningen och kollar då om du behöver ta en spruta eller inte... Om barnet var negativt så behövdes det ingen spruta.

Jag är A- och blodprovet visade att min son också är det och då behövdes ingen spruta.

• Emeraldy

Jag tror absolut inte du behöver vara orolig, det där har de stenkoll på. Det var säkert så som flera skriver, att ditt första barn också är RH-

Jag fick en spruta då min dotter var RH+.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Annisens81

Tycker du ska prata med BM om det. Kande inte ta och kolla upp vad din son har för blodgrupp? Eller om det står nogot i dina journaler från förlossningen. Det står allt om det i mina.

• Tranquility

Jag har läst i mina förlossningspapper, det står ingenting om hans blodgrupp..

• Carinamamma84

Har ochså RH negativ inte häller jag har fått spruta dottern RH+

• linsto

Jag är också 0 negativ, och jag minns inte heller att jag fick någon spruta efter min dotter föddes -06.
    Nu är jag gravid igen (v.11+0) och har också funderat över detta...
    Men jag var på inskrivningssamtal igår, och passade då på att fråga BM om just detta.
    Hon hade läst min förlossningsjournal och sa att hon inte heller läst om någon spruta, men hon letade på dotterns journaler och då hittade vi att hon var 0 negativ med, precis som jag...
    Så prata med din BM vid inskrivningen, jag tror säkert att allt står rätt till!

• NinaTherese

Jag är AB negativ.... Är gravid i 27 veckan.
    Får man veta direkt på förlossningen vad bäbisen har för blodgrupp alltså? Om man behöver sprutan eller inte?

• Patricia86

jag är rh neg och fick ingen spruta efter mitt missfall men har inte heller några antikroppar mot detta barn så jag ska gå på kontroller! men det är nog ingen fara ska du se... prata me bm de gjorde jag! min syster e rh neg o hon fick en spruta eftersom hennes son visade sig vara rh pos...

• mt4

här är en till med en fundering.. jag är rh+ och gravid i v 17 +3. när jag var till bm förra veckan så talade hon om att jag hade antikroppar i mitt blod , men hon kunde inte svara på om det var farligt eller ej ( hon är ganska ny) saken hör till den att jag fick ett mf i maj och undrar om det kan vara det som ställer till det.. jag har aldrig haft nå problem förut. jag har 4 barn redan. ska ta en ny blodgrupering i v 24.
    är det någon som vet??

• mt4

PUFF PUFF.... är det ingen som vet nåt??

• Pineapple

De skickar iväg barnets blodprov på snabbanalys så vi fick ett papper på förlossningen.

Svar på tråden Orolig, blodgrupp 0 rh -