• Madja82

Bärsjalar positivt/negativt

Jag har läst lite grand härinne om bärsjalar. Eftersom jag är ensamstående kanske jag haft mycket nytta av en sådan?
    Nu vill jag ha info om bärsjal, och erfarenheter positiv/negativ

Tack på förhand

• Svar på tråden Bärsjalar positivt/negativt
  • betsla

Jag kan bara säga positivt om att bära i sjal! Du har barnet nära dig, smidigare på stan än med vagn, avlastar bättre än bärsele typ BabyBjörn, barnet får vara med och se vad du gör... osv osv :)

En superbra site för dig att se på är www.sjalbarn.se, där finns allt du vill veta och lite till om sjalar :)

• Miss Magica

jag fick inte köpa nån så jag bär min dotter i vanligt typ... Hon älskar det! Och jag med och alla är nöjda och galad (utom gubben som mer och mer inser sitt misstag med att jag INTE fick köpa en riktig )

• Caro Lin e

Bärsjal är det bästa jag köpt till mina barn, och jag ångrar att jag inte vågade köpa min första sjal tidigare! Det enda negativa jag kan komma på är att de tenderar att skapa ett habegär efter fler sjalar...

• Amatea

Positivt- som ovan
    Negativt- kan vara krångligt att knyta om man är på stan
    - kan upplevas som varmt att ha sin lilla levande kamin tätt inpå kroppen och dessutom innanför en hel del tyg
    Smidigare på stan än vagn tycker jag alltså _inte_ att det är- är du som jag som har med dig en hel del grejor så tycker jag att vagnen är en bra transportör. Jag skulle nog avlida om jag tog bärsjal till stan, skötväska eller ryggsäck och sen skulle hem igen med ev. handling, kassar etc.

En annan aspekt är om man tex. går på cafe med en liten bebis som inte kan sitta i stol. Var gör man av barnet medan man dricker sitt kaffe? Livsfarligt att dricka med barnet kvar i sjalen men hade vagnen varit med hade barnet fått ligga i vagnen. Fast går man aldrig på cafe så är ju inte det nåt att bry sig om.

Det jag främst använt sjalar till är att bära inomhus, så att bebis får närhet och får vara med när jag gör andra saker.

• Caro Lin e

Efter att ha läst Amateas svar måste jag bara lägga till lite...

Jag använder faktiskt sjal mest när vi är ute, och har helt slutat ta vagnen till lillan. Jag tycket det är enormt mycket smidigare med bärsjal än vagn när man ska ut på stan. Men nu har i och för sig aldrig mina barn velat sitta i en vagn som står still i alla fall, så det har inte hjälpt när vi varit på café... Sen jag fick barn har jag fått nöja mig med kaffe med mycket mjölk i, så där lagom ljumet... Då går det att ha bebisen i famnen i alla fall... *s*
    Jag brukar ta en ryggsäck, eller stor axelremsväska när vi går ut och då får jag lätt plats med allt vi behöver ha med oss. Sen flyter vi fram på stan utan att behöva bekymra oss om trånga dörrar, trappor, trånga affärer osv.

Men alla har ju olika behov, och alla bebisar har olika behov. Det är därför bärsjalar är så fantastiska, de kan underlätta i så många olika situationer!!

• LinaB

Positivt: Skönt att slippa tränga sig fram med vagnen exempelvis på stan, på tåget, på bussen o.s.v.
    MYSIGT att ha barnet så nära!
    Man har koll hela tiden och slipper sticka ner handen för att känna om han/hon andas hela tiden (fast det kanske bara är jag )
    MYSIGT och tryggt för barnet att vara så nära!

Ja, jag tycker nog allt är positivt.
    Det enda negativa jag kan komma på är att det blir väldigt varmt med kroppskontakten nu när det är såhär varmt

• SandvikenMamma

Positivt:
    Närheten!
    Slippa släpa med vagnen överallt, den är ändå bara klumpig
    Barnet får vara med och se vad som händer, i samma höjd som jag

Negativt:
    Sommaren - värmen

För övrigt så är det toppen med en shoppingvagn (tant-vagn) när man bär i sjal.. ;)

• sandrasol

det är underbart med sjal.
    allis har fått åka sjal sen hon föddes och det är underbart att slippa ta syskonvagnen när man typ ska iväg till stan.
    odin (nu 19mån) får åka sulky och allis har jag i sjalen.
    funkar sååååå bra.
    har beställt en ergo nu och hoppas att den håller måttet den också.
    vill ha den som lite snabbare alternativ

• melles mamma

melle åker bara sjal! Det är smidigt-man tar sig fram ÖVERALLT!
    sååå mysigt!
    tryggt!
    finner inga nackdelar,det är bara toppen

• cic

håller med alla ovanstående inlägg: bärsjal är helt underbart !

sandrasol: fick min Ergo för några dagar sedan och tycker den är superbra, framföralllt att bära på ryggen med

• Amatea

Men är det bara jag som dagligen handlar hem 1-2 kassar med mat, mjölkpaket, vällingpaket etc? Ni som bara använder sjal och tycker att det bara är positivt med dem, när och hur handlar ni? Tar ni bilen då?

• melles mamma

AMATEA- ja vi tar bilen fast annars kan man ju använde en sådan där "rullväska"

• Amatea

Hmm, sjalbärande ser jag inte jätteofta men sjalbärande med rullväska har jag nog aldrig sett
    Fast visst borde det funka.
    Jag skulle inte klara mig utan vagnen dock. Nu på sommaren packas den bl a med hink och spade, solparasoll, filt att ha på marken. Tycker fortfarande det verkar jobbigt att kånka runt på allt sånt men jag är väl för bekväm för att bli helt sjalfrälst

• Hushi

Jag tycker att det är jättemysigt med sjal.
    Men eftersom vi har rätt långa avstånd mellan allt man ska göra här i Stockholm så tar vi vagnen om vi ska vara ute och göra mycket ärenden.( Jag promenerar eller åker komunalt. ) Och när jag ska handla mer än bara en liten kasse tar jag vagnen.
    Och nu i den här monstervärmen tycker jag att det blir för varmt att bära mitt på dagen...
    Men det är ju å andra sidan inte direkt svalt i vår svarta emmaljunga
    För mig finns det sjaltillfällen och vagntillfällen. Jag vill inte vara utan nåt av det.

• kalinan

Det mesta är redan sagt. Det enda jag som också är ensamstående kan tillägga som är att sjalen var mitt absolut bästa köp inför Hannas ankomst. Skulle haft en mycket mer låst tillvaro utan den (Hanna ville inte vara någon annanstans än i famnen under sin andra och halva tredje levnadsmånad). Här har den praktiska nyttan varit större än mysfaktorn som alla pratar om, även om det ena inte behöver utesluta det andra.

• Fru Längtan

Jättepraktiskt tycker jag också att det är. Som när man storhandlat och skall gå från bilen då kan jag bära 7 månaders son, två matkassar och två blöjpaket hela vägen från parkeringen till hemmet, superpraktiskt.

Varmt kan det dock bli och ibland känns det krångligt att sno på sig sjalen. Har min bärsele som favis, men när jag väl använder sjalen gillar jag den massor.

Svar på tråden Bärsjalar positivt/negativt