Noviform till 5-månaders?
Är det ok att ge vid ögoninflammation till en sån liten?
Är det ok att ge vid ögoninflammation till en sån liten?
Puffar för snabba svar. Lillan är alldeles igenkletad i ögonen och idag är 4:e dagen. Vi har tvättat rent många ggr per dag med koksalt men inte hjälper det utan istället är det nästan värre nu.
Jag vet faktiskt inte men prova ring sjukvårdsrådgivningen.
Tack för svaret Pidda. Jo visst skulle jag väl eg kunna ringa dit men är inget fan av sjukvårdsrådgivningen så det vore intressant att höra vad andra har fått för rekommendationer gällande Noviform till småbarn. Nu är lilltjejen på väg att somna så det blir inte aktuellt att ge salvan förrän imorgon. Får jag inga svar här under kvällen så blir det att lyfta på luren och ringa till Bvc imorgon. Stackars lilla pluttan...
är det grönaktigt??
Är barnet snorigt??
Min lilla blev jätte kladdig o kletig i ögonen i ett par dagar när hon var som snorigast o täppt, det visade sig vara snor som trängt ut i ögonen pga att hon var så täppt i näsan stackaren,vi tvättade bara med koksalt.
Japp det är grönaktigt och hon är JÄTTEsnorig. Storasyster (snart två och ett halvt år) är likadan och har fått varit hemma från dagis under några dagar av förra veckan pga att ögoninflammation är så oerhört smittsamt. Frågan är ju om det ÄR ögoninflammation dom drabbats av eller om det "bara" beror på dunderförkylning. Eller är det eg ngn skillnad? Är rädd för att dagis ska säga något om hennes ögon även den här veckan för det försvinner ju inte helt heller på henne trots att vi behandlar med Noviform.
Ska tillägga att storasyster är pigg och glad trots förkylningen och hon stortrivs på dagis så därför vill man ju inte hålla hemma henne i onödan.
Tvätta bort kladdet med jämna mellandrum på båda barnen med typ en bomullsrondell och sterilt vatten på flaska från apoteket eller uppkokat avsvalnat kranvatten, om det inte börjat vända efter 3-4 dagar eller helt gått över på en vecka kan det vara aktuellt med receptbelagda ögondroppar med antibiotika. bakterier har antagligen kommit från näsan upp i ögonen altl hänger ju ihop.